Är uppvuxen i Segeltorp och bodde även där när vi hade små barn. Det är ett trevligt område med trevligt folk som bor där, inte snobbigt. Bor man där kännner man sig ofta inte riktigt som "huddingebo" för man är mer orienterad mot Fruängen och Skärholmen. Med bil når man massor med bra affärer och aktiviteter, men ska man åka kommunalt varje dag så bör man kolla upp busstidtabellerna. Exempelvis anslutningen från tunnelbanan i Fruängen var i alla fall när jag bodde där, riktigt usel, bussen gick i princip samtidigt som tunnelbanan kom in, för den hade tid att passa för pendlare som kom till Stuvsta... 20 minuters väntetid klockan 5 på kvällen kunde kännas jäkligt drygt kan jag rapportera.
En förbättring som skett på senare år är att det byggts en högstadieskola, vilket gör att ungarna inte behöver åka till Vårby Gård...behöver jag nämna vilka problem och olägenheter det innebar?
Ur både kommunikationssynpunkt och skolors placering är det en fördel att välja hus nära korsningen Gamla Södertäljevägen och Häradsvägen. Området som har vägnamn efter fåglar, kallas "Kråkvik" och är trevligt och lugnt, men det kan bli ett drygt avstånd till skolan för lite större barn och somliga vägar ligger rätt långt från busshållplatserna. Hur förskolorna är vet jag inte för vi hade våra barn på ett föräldrakooperativt dagis. Skulle tro att föräldrarna i området ställer rätt stora krav på både förskolor och skolor, särskilt som många boende faktiskt verkar vara lärare själva... Det är lite så, typ lärare och ingenjörer bosätter sig där. Många är också uppvuxna i trakten och det är ju ett gott betyg att de väljer att stanna kvar/återvända dit när de själva får barn.
Kommunalskatten är ju ett aber, det kände vi av när vi flyttade till Stockholm, det blev ju en kännbar skillnad utan att man direkt får något för de extra pengarna. De delar vars boende velat bryta sig ut från Huddinge är den delen som ligger rakt söderut förbi Farsta, Trångsund och Skogås och det är inte på grund av sociala eller ekonomiska problem, utan för att det är långt att åka när man ska ta sig till centrala Huddinge för olika typer av service. Mera ett logistikproblem således, samt geografiskt då Huddinge kommun är väldigt stor till ytan. Lite liknande upplevde jag att det var i just Segeltorp, man hade nästan aldrig anledning att åka till centrala delarna av Huddinge. Bibliotek, simhall, centrumanläggningar ligger ju mycket närmre i t ex Skärholmen.
Det finns många plus för området som sådant, inbott och trevligt utan sociala problem, men kommunikationerna är inte de bästa. Bra blandning mellan villor och radhus, nu även lägenheter i t ex det lite nyare området Smista, där det tidigare låg mest sommarstugor. Området stadsplanerades så tidigt som på 1930-talet och då anlades rätt stora tomter för det var egnahemshus med plats för odlingar framför husen. Det har gjort att många tomter på senare år styckats av och det är lite plottrigt och trångt mellan husen på sina ställen, men det har ju viss charm också.
Skulle jag vilja flytta tillbaka till de trakterna skulle jag nog välja Herrängen i stället, men där är priserna något högre, fast å andra sidan är det Stockholms kommunalskatt som gäller. Bor man intill någon busshållplats så är det bra att veta att dom bussarna är synkade med tunnelbanan.
Det är mycket att tänka på när man väljer boende för sig och sin familj och man bör nog gärna tänka sig hur det blir för barnen när de blir lite större och ska gå på högstadiet och lätt kunna ta sig till kompisar och även till aktiviteter själva.
Sammantaget är det dock ett trevligt, tryggt och stabilt område med varierad bebyggelse.