Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2012-12-30, 17:44
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag ser inte att du ö h t kan vara ett problem, då informationen är godkänt av sittande moderatorer. Annars skulle informationen tas bort. Om man söker kan man hitta trådar skapade av admin3, som numera inte är aktiv.

På vilket sätt menar du att godkännande moderatorer har påverkat dom aktuella trådarna (och regeltolkningarna)?
Citera
2012-12-30, 17:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
På vilket sätt menar du att godkännande moderatorer har påverkat dom aktuella trådarna (och regeltolkningarna)?
Nu uppvisar du lässvårigheter.

Jag anförde argument för att det inte spelade någon roll, att sittande moderatorer inte står som TS, då sittande moderatorer indirekt har godkänt den information som återfinns i den klistrade tråden genom att inte radera tråden. Förstår du bättre nu eller skall jag skriva det igen?

Du har fortfarande inte framfört hållbara argument varför man skall radera klistrade trådar där sittande moderatorer inte står som TS, har du något sådant argument får du gärna skriva det.
Citera
2012-12-30, 19:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nu uppvisar du lässvårigheter.

Jag anförde argument för att det inte spelade någon roll, att sittande moderatorer inte står som TS, då sittande moderatorer indirekt har godkänt den information som återfinns i den klistrade tråden genom att inte radera tråden. Förstår du bättre nu eller skall jag skriva det igen?

Du har fortfarande inte framfört hållbara argument varför man skall radera klistrade trådar där sittande moderatorer inte står som TS, har du något sådant argument får du gärna skriva det.

Samtliga argument finns redan i tråden. Ingen har, mig veterligt, föreslagit att klistrade trådar skall raderas. Däremot bör dom ersättas vilket enligt alla dokumentationsregler ökar chansen för att den nya informationen är mer up to date.

Klistrade trådar, som lever vidare utan att skärskådas ordentligt, löper större risk för att med tiden innehålla textmaterial som inte är aktuellt. Det är precis vad som hänt här och det är också utgångspunkten för resonemanget.

Tycker du att den utgångspunkten är felaktig så får du gärna berätta för oss andra varför inget misstag begåtts här, trots att till och med ÅG insett och förstått det.
Citera
2012-12-30, 19:58
Medlem
KiaWs avatar
De allmänna meddelandena, announcements, som ligger allra högst upp i en forumsdel är tidsbegränsade vilket innebär att de måste uppdateras med jämna mellanrum.

Däremot är det lite lurigare med klistrade meddelanden då de inte kräver uppdatering för att synas, samtidigt som man som moderator inte hamnar där i de vardagliga rutinerrna och är därmed lätt att glömma bort.
Är informationen inaktuell så uppskattas det ifall någon gör oss uppmärksamma på det.
Citera
2012-12-30, 21:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
De allmänna meddelandena, announcements, som ligger allra högst upp i en forumsdel är tidsbegränsade vilket innebär att de måste uppdateras med jämna mellanrum.

Däremot är det lite lurigare med klistrade meddelanden då de inte kräver uppdatering för att synas, samtidigt som man som moderator inte hamnar där i de vardagliga rutinerrna och är därmed lätt att glömma bort.
Är informationen inaktuell så uppskattas det ifall någon gör oss uppmärksamma på det.
Problemet är ju iofs lite att det går att sätta väldigt lång tid på dessa announcements och vad jag vet så finns det inget som påminner om att tiden är på väg att gå ut osv.

Visst vore det önskvärt att dessa inte ligger allt för länge eller att de hålls uppdaterade?

Moltas666 nämner en sak som jag förvisso inte stödjer fullt ut, men ändå kan man ju önska att moderatorer uppmärksammas på att se över sina forum emellanåt.
Vad står det egentligen som klistrat och som announcement, gäller detta till fullo fortfarande?

Jag väljer dock linjen att ödmjukt be om att ni tittar över detta och ser till att det stämmer.
Ser jag något som jag anser vara felaktigt så kommer jag som sagt att påtala detta.

Man kan kanske med dessa duktiga tekniker som finns få till en funktion som påminner om att "Kolla nu så att detta fortfarande stämmer" Bekräfta eller redigera...?

EDIT:

Är det verkligen rimligt att man ska kunna lägga in ett meddelande som ska gälla 9 år framåt i tiden?
Utan att det sker någon påminnelse om huruvida det är aktuellt?

Missförstå mig rätt, jag klagar inte på det meddelandet men risken finns ju att meddelandet blir inaktuellt med tiden.
Senast redigerad av epost72 2012-12-30 kl. 21:40.
Citera
2012-12-30, 21:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Är det verkligen rimligt att man ska kunna lägga in ett meddelande som ska gälla 9 år framåt i tiden?
Absolut. Den dagen förutsättningarna förändras så kommer jag eller min efterträdare att justera meddelandet. Innan dess är det bara dumt ifall det skulle trilla bort.
Citera
2012-12-30, 21:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Absolut. Den dagen förutsättningarna förändras så kommer jag eller min efterträdare att justera meddelandet. Innan dess är det bara dumt ifall det skulle trilla bort.
OK du må utgöra det övermänskliga undantaget på FB som har järnkoll på exakt vad som skrivits i de allmänna meddelandena.

Menar du att det skulle skada om det kom en påminnelse där du fick bekräfta att detta fortfarande gäller?

EDIT:
Vidare kring den biten kan man verkligen i sammanhanget fundera över vitsen med Allmänna meddelanden som i viss mån missbrukas.

Jag menar att om jag ser ett Allmännt meddelande så läser jag det för att jag tror att någon förändring skett.

Om dessa ligger för länge så finns det inte en jävel som läser dem, jag gissar att det som standard ligger på en månad annars.

Övriga meddelanden bör ligga i klistrade trådar.
Senast redigerad av epost72 2012-12-30 kl. 22:24.
Citera
2012-12-30, 22:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Missförstå mig rätt, jag klagar inte på det meddelandet men risken finns ju att meddelandet blir inaktuellt med tiden.

Det är naturligtvis inte rimligt med meddelanden som gäller 9 år framåt i tiden. Alla typer av announcements och moderatorsmeddelanden är till sin karaktär information som är antingen tillfällig eller viktig (eller båda). Med en giltighet framåt i tiden på 9 år så motverkas självklart själva andemeningen med budskapet.

Att det är svårt att få medlemmarna att läsa announcements eller allmänna meddelanden känner vi till, problemet blir ju inte mindre om man försöker ge informationen en sorts evighetsstämpel.
Citera
2012-12-30, 22:59
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är naturligtvis inte rimligt med meddelanden som gäller 9 år framåt i tiden. Alla typer av announcements och moderatorsmeddelanden är till sin karaktär information som är antingen tillfällig eller viktig (eller båda). Med en giltighet framåt i tiden på 9 år så motverkas självklart själva andemeningen med budskapet.

Att det är svårt att få medlemmarna att läsa announcements eller allmänna meddelanden känner vi till, problemet blir ju inte mindre om man försöker ge informationen en sorts evighetsstämpel.
Skitsnack. Meddelandet gäller tills vidare, och den dagen förutsättningarna förändras förändras även meddelandet. Hur länge det sen ligger synligt i systemet spelar ingen som helst roll då det är informationens riktighet och inte dess ålder - eller bäst före datum - som är relevant.
Citera
2012-12-30, 23:04
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Skitsnack. Meddelandet gäller tills vidare, och den dagen förutsättningarna förändras förändras även meddelandet. Hur länge det sen ligger synligt i systemet spelar ingen som helst roll då det är informationens riktighet och inte dess ålder - eller bäst före datum - som är relevant.
Fast vad du verkar missa är huruvida det läses av forumets användare.
Visst man kan hävda än det ena eller det andra kring det.
Men statiska meddelanden har en tendens att inte synas eftersom ingen förändring har skett.

Säg så här...

Något nytt och viktigt inträffar i FB-delen hur ska du/ni kunna upplysa om det?
Allmänt meddelande är redan förbrukat genom missbruk.
Citera
2012-12-30, 23:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Fast vad du verkar missa är huruvida det läses av forumets användare.
Visst man kan hävda än det ena eller det andra kring det.
Men statiska meddelanden har en tendens att inte synas eftersom ingen förändring har skett.

Säg så här...

Något nytt och viktigt inträffar i FB-delen hur ska du/ni kunna upplysa om det?
Allmänt meddelande är redan förbrukat genom missbruk.
Fast läsbarheten påverkas inte utav det slutdatum som står angivet i meddelandet. Meddelandets statiska karaktär påverkar inte heller läsbarheten eftersom det just är statiskt. Är man nu i den här delen av forumet så kvittar det ifall meddelandet stått oförändrat i två år eller inte - antingen ser man det och läser innehållet, eller så missar man det. Detta påverkas inte det minsta av tiden.

Vidare, har man en gång läst meddelandet så räcker ju det eftersom det i det här fallet just är statiskt.

Skulle sen något viktigt inträffa så är det inte svårare än att meddelandet ersätts med något vars rubrik är tydlig nog att dra till sig uppmärksamhet, eller så får vi klistra trådar där folk faktiskt läser. I just den här delen av Flashback är ju dessutom antalet klistrade trådar så lågt som man rimligtvis kan ha dem, vilket ytterligare ökar chansen att de uppmärksammas.
Citera
2012-12-30, 23:26
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Fast läsbarheten påverkas inte utav det slutdatum som står angivet i meddelandet. Meddelandets statiska karaktär påverkar inte heller läsbarheten eftersom det just är statiskt. Är man nu i den här delen av forumet så kvittar det ifall meddelandet stått oförändrat i två år eller inte - antingen ser man det och läser innehållet, eller så missar man det. Detta påverkas inte det minsta av tiden.

Vidare, har man en gång läst meddelandet så räcker ju det eftersom det i det här fallet just är statiskt.

Skulle sen något viktigt inträffa så är det inte svårare än att meddelandet ersätts med något vars rubrik är tydlig nog att dra till sig uppmärksamhet, eller så får vi klistra trådar där folk faktiskt läser. I just den här delen av Flashback är ju dessutom antalet klistrade trådar så lågt som man rimligtvis kan ha dem, vilket ytterligare ökar chansen att de uppmärksammas.
Vi kan nog bara enas om att vi är oense på den punkten.

När det gäller klistrade trådar så är annars FB-delen ett föredöme som fler borde ta efter.

Där kunde gärna det som nu står i Allmänt meddelande infogas.
Läsbarheten skulle vara minst lika stor där som nu.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in