Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-12-30, 16:25
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Eftersom du länkar till en tråd helt frivilligt är jag övertygad om att innehållet fortfarande är up to date. Å andra sidan är det inte det som jag berör i första hand. Däremot ökar risken för att gamla dokument släpps igenom, där texten inte blivit uppdaterad, om man slentrianmässigt bara skummar igenom gamla dokument med gamla författare som faktiskt är inte är up to date.

Det här är ingen personfråga, det handlar om en fullkomligt självklar dokumentationspolicy. Ett forum, som stöttar upp ryggraden med påståenden om millimeterrättvisa, knivskarpa regler och en attityd om ofelbarhet hos admins/mods kan ju inte gärna falla på frågan - Står det rätt eller fel i alla våra announcements och moderatorsmeddelanden.

Accepterar Domstolsverket att vissa domare vid tingsrätten i Malmö inte har uppdaterat sitt regelverk?

Spetsig jämförelse...jag vet. Sluta vara så skitnödiga, ett forum som FB måste självklart ha ett system där den här typen av misstag aldrig inträffar.

Du kan ju börja med att uppmärksamma moderatorer på de felaktigheter som finns, så kan vi börja med att rätta upp dem där. Att informationen bör vara korrekt tror jag inte att någon ifrågasätter.
Citera
2012-12-30, 16:32
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Eftersom du länkar till en tråd helt frivilligt är jag övertygad om att innehållet fortfarande är up to date. Å andra sidan är det inte det som jag berör i första hand. Däremot ökar risken för att gamla dokument, där texten inte blivit uppdaterad, om man slentrianmässigt bara skummar igenom gamla dokument med gamla författare som faktiskt är inte är up to date.

Det här är ingen personfråga, det handlar om en fullkomligt självklar dokumentationspolicy. Ett forum, som stöttar upp ryggraden med påståenden om millimeterrättvisa, knivskarpa regler och en attityd om ofelbarhet hos admins/mods kan ju inte gärna falla på frågan - Står det rätt eller fel i alla våra announcements och moderatorsmeddelanden.

Accepterar Domstolsverket att vissa domare vid tingsrätten i Malmö inte har uppdaterat sitt regelverk?

Spetsig jämförelse...jag vet. Sluta vara så skitnödiga, ett forum som FB måste självklart ha ett system där den här typen av misstag aldrig inträffar.
Jag tog det iofs som ett exempel eftersom jag vet att infon är uptodate.
Men samtidigt ville jag belysa att moderatorsstatus inte är helt relevant, stämmer infon så finns det ingen anledning att ändra.

Visst vore det önskvärt att man som moderator kanske kollar upp om det som står i klistrade meddelanden och announcements fortfarande gäller.

Men så länge som det rör sig om oavlönade moderatorer så tror jag att vi får nöja oss med att felaktigheter rättas efter påpekande.

FB är trots allt ett forum som vi har möjlighet att vara medlemmar på utan medlemsavgifter eller något annat krux.

Vi som medlemmar har möjlighet att som här påvisa eventuella brister och kanske få till en förbättring.

Vad du verkar vara ute efter är lite mer att det skulle skötas mer som hos ett affärsdrivande verk där det finns mer inkomstdrivande faktorer och där det finns anställda som sköter hela verksamheten.
Citera
2012-12-30, 16:36
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Du kan ju börja med att uppmärksamma moderatorer på de felaktigheter som finns, så kan vi börja med att rätta upp dem där. Att informationen bör vara korrekt tror jag inte att någon ifrågasätter.

Jag säger som jag sagt tidigare. Det här är ingen personfråga. Jag är inte ute efter någon speciell moderator. Jag bidrar, mer än tidigare, med RPs och försöker på det sättet hjälpa FBs moderatorer om jag kan.

Om det däremot är så att det slarvas på FB, och att slarvet kan hänföras till en bristfällig internkontroll, så är inte detta ett moderatorproblem i första hand. Det är ett ledningsproblem. Admins engagerar nya moderatorer vart efter (vilket är utmärkt) men man slarvar med uppdragets förutsättningar. Admins har ansvaret.

Ledningsproblem bör diskuteras i den här forumdelen vilket jag kommer att göra i framtiden.
Citera
2012-12-30, 16:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Vad du verkar vara ute efter är lite mer att det skulle skötas mer som hos ett affärsdrivande verk där det finns mer inkomstdrivande faktorer och där det finns anställda som sköter hela verksamheten.

Nejdå, jag är inte ute efter en affärsdrivande verksamhet...

Du kan inte gärna mena att någon ansvarig moderator inte har möjlighet att ta 10 minuter vid varje halvårsskifte, gå igenom announcements, kolla av mot regelverket, byta författare på något moderatorsmeddelande om det är så att en moderator avgått??

FB är ett av landets största och viktigaste forum. Vi bannar, varnar och stänger av medlemmar här. Kravet som medlemmarna har rätt att ställa är att officiell text i alla delforum är korrekt och uppdaterad. Det är ingen juridisk fråga, det är en fråga om vilket anseende man vill ha.
Citera
2012-12-30, 16:55
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jag säger som jag sagt tidigare. Det här är ingen personfråga.
Vem har sagt något om en personfråga? Enklaste sättet att få en brist åtgärdad är ju att uppmärksamma någon som kan åtgärda det på att infon är felaktig, varför göra det svårare än så?
Citera
2012-12-30, 16:58
Medlem
En lösning skulle kanske kunna vara att moderatorer skulle ha möjlighet att skriva announcements anonymt som visas som postat av moderator helt enkelt.

Avsändaren blir aldrig utdaterad och det förtydligar att det inte är en enskilt persons infall att det ska vara på det ena eller andra sättet utan ett kollektivt beslut.
Citera
2012-12-30, 17:03
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Du kan inte gärna mena att någon ansvarig moderator inte har möjlighet att ta 10 minuter vid varje halvårsskifte, gå igenom announcements, kolla av mot regelverket, byta författare på något moderatorsmeddelande om det är så att en moderator avgått??

FB är ett av landets största och viktigaste forum. Vi bannar, varnar och stänger av medlemmar här. Kravet som medlemmarna har rätt att ställa är att officiell text i alla delforum är korrekt och uppdaterad. Det är ingen juridisk fråga, det är en fråga om vilket anseende man vill ha.
Citat:
Det är ett ledningsproblem. Admins engagerar nya moderatorer vart efter (vilket är utmärkt) men man slarvar med uppdragets förutsättningar. Admins har ansvaret.

Ledningsproblem bör diskuteras i den här forumdelen vilket jag kommer att göra i framtiden.
Fast du halkar lite tillbaks i samma spår.
Vi kan inte ställa samma krav på ett forum som saknar anställda.
Det är frivilliga engagerade medlemmar som modererar FB.

Vi som medlemmar kan som sagt om vi vill bidra genom att RP:a och PM:a
Citera
2012-12-30, 17:10
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Jag må vara en skitstövel, men tycker inte att någon har rätt attt kräva något från en site som är gratis att använda. Passar det inte, så stick.

Ja, det finns saker som jag också tycker borde skötas bättre, vi kan vädra våra åsikter om detta, men att kräva att saker är på ett visst sätt - nej. Som sagt, passar det inte, så är det bara för mig att sluta besöka Flashback.
Citera
2012-12-30, 17:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
En lösning skulle kanske kunna vara att moderatorer skulle ha möjlighet att skriva announcements anonymt som visas som postat av moderator helt enkelt.

Avsändaren blir aldrig utdaterad och det förtydligar att det inte är en enskilt persons infall att det ska vara på det ena eller andra sättet utan ett kollektivt beslut.
Fast vad är problemet med att personen som skrivit en tråd som sedermera blir klistrad eller ett annnouncement inte längre är moderator? De som numera modererar delforumet kan redigera inlägget, vilket leder till att det är uppdaterat. Har du något problem med att det inte är nuvarande moderatorer som står som postare?
Citera
2012-12-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fast vad är problemet med att personen som skrivit en tråd som sedermera blir klistrad eller ett annnouncement inte längre är moderator? De som numera modererar delforumet kan redigera inlägget, vilket leder till att det är uppdaterat. Har du något problem med att det inte är nuvarande moderatorer som står som postare?

Jag har personligen inte ens reflekterat över att det skulle vara ett problem om jag ska vara ärlig. Men eftersom det helt uppenbart finns dem som tycker det så tänkte jag bidra med en i mina ögon bra lösning om det skulle bli aktuellt någon gång.
Citera
2012-12-30, 17:22
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Tanken är god, men jag tycker inte att något som görs/skrivs av en moderator i sin moderators-roll ska vara anonymt.

Även om det skulle gå att spåra av moderatorer/admins, så är det viktigt att det också är transparens.
Citera
2012-12-30, 17:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag har personligen inte ens reflekterat över att det skulle vara ett problem om jag ska vara ärlig. Men eftersom det helt uppenbart finns dem som tycker det så tänkte jag bidra med en i mina ögon bra lösning om det skulle bli aktuellt någon gång.
Jag ser inte att du ö h t kan vara ett problem, då informationen är godkänt av sittande moderatorer. Annars skulle informationen tas bort. Om man söker kan man hitta trådar skapade av admin3, som numera inte är aktiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in