Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det var för att CSN-lånet är upplagt på 25 års avbetalning (nya lån) eller 4% av inkomsten (äldre systemet) medan t ex bostadslånet inte har någon amorteringstid.
Om du istället ändrat lånen till det nya systemet så hade du sänkt din månadskostnad rejält och kunnat lägga de pengarna (och eventuell extra amortering) på amortering av billån och bostadslån.
Det du har gjort är att du snabbt gjort dig av med en "synbart" stor månadskostnad (CSN) men inte rört bostadslånet för att "kostnaden" för dig är så låg (räntan är låg just nu).
Ju fler engagemang man har desto mer tid tar de, i mitt fall var det ganska lite pengar i båda systemen eftersom jag arbetade parallellt med studierna. Att nolla studieskulderna (även om det papperet hade funnits bättre val) är bland det bästa jag har gjort. De hundralapparna till högst en tusenlapp jag hade kunnat få i ökad avkastning varje år om jag i stället hade lagt ihop lånen och satsat allt på rött, köpt H&M, amorterat på billånet eller huslånet har det varit värt utan att tveka. För många verkar CSN-lånen vara en helig ko som man måste ta väl hand om. Visst är det ett förmånligt lån, men planerar man inte att dö i förtid så lär man betala tillbaka det förr eller senare. För egen del kortade jag av återbetalningstiden på det nyare lånet med drygt 7 år.
Att amortera är riskfritt sparande, så till vida att man inte tror att Sverige och SEK kraschlandar totalt. I ett sådant scenariot så är väl en balanserad skuldsättning i SEK bra att ha för att väga upp det minskade värdet på inlånat kapital. Nu har vi dock hamnade rejält OT, så vill någon diskutera detta ytterligare så görs det nog bäst i en ny tråd.