2012-12-29, 17:24
Medlem
Har skaffat Tele2 med 100/100 och digital-tv pga att min bostadsrättsförening är anslutna till dom men jag får bara igång TV:n när jag har sladden direkt från uttaget till tv-boxen samma sak med routern, kör med trådlöst.

Har pratat med Tele2 i 3 timmar nu och dom påstår att jag måste ha en router som har multicard-stöd samt igmp-stöd eller en switch.

JAg köpte nu en router och en switch med multicard-stöd.

Hur gör jag för att jag ska kunna surfa o se på tv samtidigt?!?!

Tele2 påtvingar mig deras iptelefoni och då får jag en router av dom men jag har inget behov av ip-telefoni!

Blir galen här
Citera
2012-12-29, 17:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunlupe

Produkt/modell?
Citera
2012-12-30, 01:38
Medlem
PeterNosters avatar
Multicast heter det och det stöds väl av de flesta routrar idag.
Switchen in i väggen och dator och TV in i routern.
Citera
2013-01-03, 20:21
Medlem
Beror det inte på att dom kör sina olika tjänster på olika vlan?
Precis som denna guiden som gäller för Telia, alltså inte Tele2 men samma princip.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/845719-telia-fiberlan-vlan-id-olika-tjanster/

Jag har dock ingen aning om vad Tele2 kör med för vlan, om någon vet får ni gärna säga till så slipper jag köra både router och switch för att få tv'n att fungera.
Citera
2013-01-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunlupe
Har skaffat Tele2 med 100/100 och digital-tv pga att min bostadsrättsförening är anslutna till dom men jag får bara igång TV:n när jag har sladden direkt från uttaget till tv-boxen samma sak med routern, kör med trådlöst.

Har pratat med Tele2 i 3 timmar nu och dom påstår att jag måste ha en router som har multicard-stöd samt igmp-stöd eller en switch.

Hur gör jag för att jag ska kunna surfa o se på tv samtidigt?!?!

Tele2 påtvingar mig deras iptelefoni och då får jag en router av dom men jag har inget behov av ip-telefoni!

Blir galen här

Har du fått det att fungera? Jag har också tele2 triple-play abonnemang men vill inte använda mig av deras router.
Citera
2013-01-23, 21:20
Medlem
Jag är också mycket intresserad av hur detta funkar.
Har försökt nu på både min Asus RT-N66U och en netgear.
Asus routern har redan en färdig gjord flik för IPTV men jag vet inte tele2's inställningar för VLAN, multicaast, osv.
Citera
2013-03-19, 23:13
Medlem
Inställningar för Asus n66u

ISP Profil: None
IPTV STB-port: 4 (välj den porten där du kopplar boxen, de är märkta bak på routern så det är lätt att hitta).
DHCP-vägar: Aktivera
Multicast-routing: Aktivera
Enable efficient multicast forwarding: Inaktivera
UDP-proxy:0
Senast redigerad av Dudde86 2013-03-19 kl. 23:16.
Citera
2013-04-05, 22:33
Medlem
Jag har samma problem.

Har fiber in i en mediaomvandlare från Inteno.
Har beställt tripple play från tele2, och fått en gateway med 4 datorportar och en telefonkontakt.

Jag får allt att fungera via deras router, men kopplar jag in min (av samma tillverkare) får den ingen ip-adress. Annars fungerar min router som den ska, kommer åt dess administration och kan ändra alla inställningar.

Min är en netgear wndr3700 http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/WNDR3700V1/WNDR3700_SM_04JUN2010.pdf

Två frågor:
1. Kan jag använda min router/ Vad är det som gör att den inte fungerar för flera av oss i tråden?
2. Om jag måste koppla min sekundärt efter tele2, hur gör jag då? Kommer mina port-forwarding att fungera då?
3. Finns det någon möjlighet att bara använda min router och sen tele2´s endast för ip-telefoni?
Citera
2013-04-06, 13:48
Medlem
PeterNosters avatar
Är Intenon bara medieomvandlare? Min Inteno från Telia är en gateway.

Att ha en router i en router är inte bra. Du måste ställa in så att de inte ligger på samma nät. Kolla gatewayadressen med kommandot ipconfig eller ta reda på det på annat sätt.

Om den ena har adressen 192.168.0.1 så får du ändra så den andra är 192.168.1.1. Det fetade måste vara olika. Går att ändra i routrarna.

Du kan använda din router som switch genom att bara använda LAN portarna. Stäng av DHCP i den routern isåfall. Du kan använda både det trådlösa och med tråd. Med den kopplingen gör du alla port forward i första routern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in