2012-12-30, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
I kategorin verklighetsfrånvända inlägg tar du full pott, jude mycket? Avfolkningen av den svenska landsbygden skedde inte på 1800-talet utan 1900-talet och var inte en gräsrotsrörelse där bönderna flydde landet för att välfärden och kommunikationsmöjligheterna i Stockholmsfarmen gjort tillräckliga framsteg utan berodde uteslutande på en liten elits förmåga att krossa förutsättningarna för ett liv på landsbygden. Det var en medveten politisk process.
Tror du verkligen att gårdar med tillhörande skog som gjorde människor oberoende, där förfäderna levt i sekel, frivilligt övergavs för ett smutsigt jobb på fabriken och en trasig etta där fem barn ska huseras?

Falsk dikotomi. De drömde naturligtvis om att flytta till staden för att göra karriär som det heter på modernt språk.

Jag vill påpeka att jag själv bor på landsbygden och avskyr städer, men på den tiden de flesta bodde på landsbygden, så var det inte en särskilt njutbar tillvaro. De flesta hade bytt det mot en bekvämare tillvaro om de hade kunnat.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2012-12-30 kl. 00:48.
Citera
2012-12-30, 00:53
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Falsk dikotomi. De drömde naturligtvis om att flytta till staden för att göra karriär som det heter på modernt språk.

Nej det drömde de naturligtvis inte om. Till din nackdel är blod och jord en inte helt obekant tanke bland de flesta svenskar, vi vet var ifrån vi stammar och vi känner vårt arv. Du brinner säkert för någon sandig kulle i Mellanöstern där dina förfäder ägnat sig åt stympning av spädbarn ( https://www.flashback.org/t1168227) och vet därmed innerst inne vad jag talar om.

Fel sekel, fel förklaringsmodell samt fel slutsats, falsk dikotomi? Ser fram emot förklaringen till det påståendet som jag är säker på kommer. Jude mycket?
Senast redigerad av Arthur Dent 2012-12-30 kl. 00:55.
Citera
2012-12-30, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Nej det drömde de naturligtvis inte om. Till din nackdel är blod och jord en inte helt obekant tanke bland de flesta svenskar, vi vet var ifrån vi stammar och vi känner vårt arv. Du brinner säkert för någon sandig kulle i Mellanöstern där dina förfäder ägnat sig åt stympning av spädbarn ( varning ) och vet därmed innerst inne vad jag talar om.

Fel sekel, fel förklaringsmodell samt fel slutsats, falsk dikotomi? Ser fram emot förklaringen till det påståendet som jag är säker på kommer. Jude mycket?

Idiot mycket? Jag har inte en droppe judeblod i mig.
Citera
2012-12-30, 02:53
Medlem
Rohats avatar
Judar i östeuropa och ryssland fanns ju i större byar och jobbade och slet mycket på landsbygden förr.
Efter pogromer osv flydde många judar till västeuropeiska städer och usa vilket är ganska logiskt eftersom det var naturliga knytpunkter och platser där vissa hoppades hitta jobb.

de judar som redan befann sig i västeuropa vet jag faktiskt inte. men de har ju funnits i flera hundra år och restriktioner och antisemitism drev de mot större städer med relativt högre tolerans och möjligheter. sen bodde de ju i vissa stadsdelar och i ghetton.

kan ju va någon förklaring.
Citera
2012-12-30, 02:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rohat
Judar i östeuropa och ryssland fanns ju i större byar och jobbade och slet mycket på landsbygden förr.
Efter pogromer osv flydde många judar till västeuropeiska städer och usa vilket är ganska logiskt eftersom det var naturliga knytpunkter och platser där vissa hoppades hitta jobb.

de judar som redan befann sig i västeuropa vet jag faktiskt inte. men de har ju funnits i flera hundra år och restriktioner och antisemitism drev de mot större städer med relativt högre tolerans och möjligheter. sen bodde de ju i vissa stadsdelar och i ghetton.

Judar fick inte äga jord i de flesta europeiska länder, så de hade aldrig chans att bli självägande bönder.
Citera
2012-12-30, 03:03
Medlem
Rohats avatar
Sen kan man ju bara ta Israel som exempel, det finns ju jordbruk osv. Mycket frukt, vin, boskap.
Att det skulle vara nått genetiskt i en judisk människa som håller den borta från landsbygden är ju bara strunt.
Citera
2012-12-30, 13:46
Moderator
Kyrpators avatar
Därför att de vill bevara sin judiska identitet? Tillhöra en församling och ha möjlighet att låta barnen gå i judisk skola? En judisk gudstjänst fordrar att minst tio vuxna män har församlats. Blir lite svårt om man bor en bit utanför Knäckebröhult.
Citera
2012-12-30, 14:24
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohat

Exakt. Jag är själv jude trots mitt ironiska användarnamn. Judar i östeuropa bodde ofta på landsbygden. Och om du är en troende jude så måste du bo på gångavstånd från en synagoga och någon sådan existerar inte utanför storstäderna i Sverige. Och vem vill bo på landsbygden? Svenskar flyttar ju därifrån i en stor utsräckning eftersom storstäderna har så mycket mer att erbjuda.
Citera
2012-12-30, 14:35
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Varför ogillar judar, generellt sett, landsbygden och människorna som bor där och föredrar alltid att bosätta sig i storstäder? Förslag?

För att det inte finns några synagogor på landet och för att lantisar oftare tyvärr är mer fientliga mot det som avviker.
Citera
2012-12-30, 19:50
Moderator
skunkensunes avatar
//Observera att tråden ligger i Socialantropologi, etnologi och sociologi och att det därav krävs en viss nivå på diskussionen. Tråden är redan nu tveksam men får en (1) chans att överleva. mod
Citera
2013-01-04, 09:48
Medlem
Arlorks avatar
Fanns gott om hasider på polska landsbygden som nazisterna tog död på.
Citera
2013-01-04, 11:55
Medlem
Fris avatar
För att det inte finns så många andra människor att leva av där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in