Citat:
Ursprungligen postat av
Nadzieja
Något nytt om Barbara? Vem är hon? Slutade postas för längesen

Trodde ett tag att hon dött, men hon uppdaterade sin Twitter, förlåt, ”X”, bara häromdagen. Och med det menar jag att hon postade en absurd mängd länkar till sina gamla videos, med samma vanliga dravel skrivet intill. Det har spekulerats i att hennes flera år långa frånvaro berott på att hon tvångsvårdats, vilket jag inte alls håller som orimligt.
Jag anser att Barbara Santana är ett av internets största mysterier någonsin, och borde få betydligt mer uppmärksamhet. Vem är hon, vad är hennes relation till Sverige och Polen (antar att hon är spanjorska eller dyl från början), och hur lever hon sitt vardagsliv? Varför anser hon att det är ”goda nyheter” att jorden är på väg att gå under, att människan är Satan, att vi alla är perverterade och att vi har begått fruktansvärda handlingar i andra existensformer? Okej, den goda nyheten kanske är att hon väcker oss ur ”hypnosen” med sitt så kallade sanningssägande, men jag förstår inte på vilket sätt total medvetenhet skulle förbättra den avskyvärda verklighet hon beskriver. Hon vill framställa sig som en god frälsare, men det finns en inspelning där några ungdomar ringer upp henne och möts av ett hysteriskt och ondskefullt skrattande, värre än Blåkullas alla häxor kombinerade.
Nu kanske man inte ska analysera idéerna en mentalsjuk människa kläcker ur sig, för då blir man till slut lika galen själv av alla verklighetsfrämmande utsvävningar och motsägelser. Men hon känns liksom inte som ett ”vanligt” psykfall. Hon är som tagen ur en extremt äcklig skräckfilm, eller mardröm. Hela hennes utstrålning och kroppsspråk känns demonisk och utomjordisk. Hon känns inte som en verklig person man kan hålla en konversation med, utan mer som en robot eller någon slags alien. Att möta henne i en mörk gränd hade känts som döden. Undrar om hon börjar prata om egots vibrationer med uppspärrade ögon när hon ska handla på sin lokala ICA-butik och kassörskan frågar om hon vill ha kvitto. Läskigare fejs än Orie Chef och Momo tillsammans förfan.
Undrar vad hon livnärt sig på egentligen. Hon ser ju ut som att hon har det helt okej ekonomiskt. Ofta nyfriserat hår, OK kläder, smink, aldrig ofräsch. Det tyder ju på hyfsad ekonomi och ett fungerande liv. Hon har en ytterst amatörmässig hemsida, som jag inte kan tänka mig är kopplad till någon seriös och regelrätt verksamhet. Det känns främmande att tänka sig att någon svensk ska ha betalat för hennes tjänst, när allt hon gör är att upprepa exakt samma obegripligheter gång på gång.
Oj vad mycket jag hade att skriva om Barbara, men hon är verkligen enigmatisk och det finns så många frågor jag vill få svar på. Någon måste ju känna till något om henne eller åtminstone sett henne omrking Stockholmstrakten? Har någon träffat henne och hur är hon isåfall privat? Har lyssnat på den lysande intervjun i Dom Kallar Oss Pods, men Barbara gav fler frågor än svar då hon tyckte att hela intervjun var en enda stor illusion.