• 1
  • 2
2012-12-29, 14:00
Medlem
Skamligs avatar
Det är många faktorer som spelar in om man ska lyckas än bara talang. Men försök exponera dig själv så mycket som möjligt (youtube, facebook och andra sociala medier). Skriver du egen musik? Vilket genre? Försök få till spelningar, maila alla tänkbara ställen. Finns många krogar som frekvent har spelningar med okända band/artister som vill visa sig. Var på som bara fan , lycka till!
Citera
2012-12-29, 14:06
Medlem
TailgunnerJoes avatar
Hur illa är det att köra på musiken men på ett annat sätt? T.ex. musiklärare?
Jag tror du har stora förutsättningar att fortsätta göra det du vill och fortfarande leva ett drägligt liv
Citera
2012-12-29, 14:10
Medlem
Ibland är det styrka att låta sina drömmar gå. Eller omvärdera vad sin dröm är.
Vad exakt vill du med din musik? Studiomusiker? Släppa eget?
När du skriver att du har talang, menar du då att du är duktig på instrument, bra taktkänsla, bra gehör eller att du har talangen att skriva egen musik som berör andra och har ett unikt uttryck som kan leda dig till framgång den vägen? Tekniskt duktiga musiker finns det tusentals av.
Citera
2012-12-29, 14:32
Medlem
lindhollows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hometown
Ibland är det styrka att låta sina drömmar gå. Eller omvärdera vad sin dröm är.
Vad exakt vill du med din musik? Studiomusiker? Släppa eget?
När du skriver att du har talang, menar du då att du är duktig på instrument, bra taktkänsla, bra gehör eller att du har talangen att skriva egen musik som berör andra och har ett unikt uttryck som kan leda dig till framgång den vägen? Tekniskt duktiga musiker finns det tusentals av.

..ja, där i ligger väl också ett problem. Jag har funderat på det en hel del. Det jag kommit fram till är att jag är i himlen när jag får SPELA musik tillsammans med andra duktiga musiker (gärna bättre än jag själv, om vi nu kan bortse från att definiera begrepp som "bra".. utan ta det slentrianmässigt precis som det låter. Detta är också något jag fått glädjen att göra en hel del).

Problemet här är att jag kör fast i massa negativa/realistiska/drömlösa tankar om att sådana jobb inte finns att försörja sig på längre.. Om man nu inte råkar hamna i ett band som dödsbreakar.. Å andra sidan är jag ändå inte överdrivet entusiastisk över att vara på turné i japan halvårsvis i streck och inte träffa min tjej och mitt barn heller..

Tror mitt bästa svar är att jag vill syssla med musik tillsammans med andra duktiga musiker/konstnärer på en nivå jag känner stimulerar och utvecklar mig. Sedan om det är att skriva tillsammans med andra, lira, spela in, producera, spela live-akter eller lite av allt detta spelar inte så stor roll. Men jag är ingen one man show direkt. Tror jag behöver inspireras och umgås med andra för att komma till min bästa rätt..

Min talang skulle jag säga, kort och gott, är musikalisk talang. Som jag förstått det tycker folk jag har "känsla". Jag kan beröra med solon, jag har dokumenterat bra gehör och "taktkänsla", kan köra i stort sett vad som helst, hänga på groove på gehör och "mörka" i stort sett vad som helst..
Citera
2012-12-29, 14:44
Medlem
lindhollows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TailgunnerJoe
Hur illa är det att köra på musiken men på ett annat sätt? T.ex. musiklärare?
Jag tror du har stora förutsättningar att fortsätta göra det du vill och fortfarande leva ett drägligt liv

Tack för pepp. Det vore väl inte så illa, men ett problem är väl då att man behöver utbildning som det ser ut i sverige idag? Har fö hoppat av en musiklärarutbildning då nivån inte alls passade mig (rytmer på golv med oentusiastiska skolungdomar gav inte mig den eufori som tydligen var tanken..).

Givetvis finns andra musikrelaterade läraryrken, men min styrka har aldrig varit det tekniska och musik-teoretiska (även om folk säkert skulle säga att jag behärskar det delvis) utan mer det musikaliska/konstnärliga utrycket.

Jag inbillar mig att det finns så många som är så mycket duktigare instrumentalister och som brinner för regler, metoder och övning. Jag.. brinner inte riktigt för det helt enkelt. Jag vill musicera.. A shit, jag känns ju lite hopplös här

Vågar man tro på att det "löser sig av sig självt" om jag helt enkelt försöker satsa och göra så mycket som möjligt av det som känns roligt inom musiken, eller är det bara amerikansk framgångs-humbug?
Citera
2012-12-29, 14:52
Medlem
lindhollows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamlig
Det är många faktorer som spelar in om man ska lyckas än bara talang. Men försök exponera dig själv så mycket som möjligt (youtube, facebook och andra sociala medier). Skriver du egen musik? Vilket genre? Försök få till spelningar, maila alla tänkbara ställen. Finns många krogar som frekvent har spelningar med okända band/artister som vill visa sig. Var på som bara fan , lycka till!

Tackar! Jag tror dock att ett av mina problem är att jag har svårt att hitta "min grej" inom musiken. Jag brinner inte för något eget låt-skapande. De band jag är med i har jag svårt att påverka så mycket då det inte är jag själv som varken startat upp dem eller skriver merparten av materialet..

Tror ni det är viktigt att hitta en HELT egen grej som man, som du Skamlig tipsar om att kunna sprida på nätet eller drifta tex speltillfällen med etc. Eller finns det någon idé att kämpa på, försöka bli bättre och bättre själv och så småningom hoppas att man kommer i kontakt med det där jobbet, bandet eller andra erbjudandet som säkrar en?
Citera
2012-12-29, 16:49
Medlem
novus.s avatar
Bjuder på lite motiverande citat...

"I've failed over and over and over again in my life and that is why I succeed."
- Michael Jordan

"Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm."
- Winston Churchill

"Success is falling nine times and getting up ten."
- Jon Bon Jovi

Ge inte upp!
Citera
2012-12-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhollow
Tja, lite långt men hoppas verkligen någon vill kika och kanske har en tanke:

Har en dröm i livet, men inser att det kanske börjar bli kört. Hur hanterar jag detta?

Lite bakgrund:
Jag har hela mitt liv spelat musik (instrument, sjungit etc), jag har studerat musik många år på hög nivå, åtskilliga gånger fått höra från både många och duktiga musiker att jag verkligen har talang osv.

Men, under tiden jag pluggade som mest (med många av dem som idag "lyckats") hade jag en så stark självkänsla av att vara bland de bästa och mest talangfulla, att jag faktiskt inte kämpade så hårt.. Kanske låter konstigt, men jag övade knappt. Det gick ju bra ändå.. tills nu

Är snart 30år har tjej och ett litet barn. Sedan en tid gick jag igenom en svår depression och tappade bort musiken. Nu vill jag börja ta ansvar i livet. Ge mitt barn (och kanske fler..) en trygg uppväxt osv. MEN min dröm ÄR fortfarande musiken.. jag vill inte hamna i känslor av meningslöshet, ekorrhjul osv.

Men varje gång jag sitter hemma och övar och samtidigt ser alla vänner (på tex facebook) som dragit iväg ca 5år med musiken och har många feta jobb etc känner jag stor hopplöshet. Att jag failat, att det är kört.

Vad tror ni? ÄR det kört? Finns (om inte kört) något sätt att bryta destruktiva tankemönster av detta slag och orka kämpa på? Någon där ute som varit i liknande situation (brunnit för något, haft alla förutsättningar men sedan bränt allt men vill komma tillbaka?) Är det "mänskligt" att kämpa sig tillbaka i en sådan här uppförsbacke?

Nej det är inte kört.

Fortsätt på du, men var lite smart också. Spela in det du gör och skicka det till lite skivbolag osv. Sen får du sitta på stjärten och hoppas. Du kan ju arbeta med något kneg och umgås med ungarna under tiden.

Sitt alltså itne i ett mörkt rum där ingen någnsin får ta del av dina talanger. Ut med dom, och håll sen tummarna.

Och sen, ta råd från dina inspirationer. DU kan nog få många totalt krossnade svar hä rpå flashback. Hör av dig till såna som lyckats med det du vill lyckas med, fråga vad dom gjorde, och gör det du med.
Citera
2012-12-29, 17:54
Medlem
lindhollows avatar
Tack för alla upplyftande svar! Nu vet jag att det finns flera som tror på att en dröm man tidigare haft fortfarande kan uppnås, trots att åren börjat gå och barn kommit in i bilden.. Kanske låter självklart i teorin, men grymt att få förklara sin egen situation och få direkt feedback på just den! Tror allt jag ska ta och kämpa på!
Citera
2012-12-29, 18:28
Bannlyst
Du beskriver dig själv som en musiker men vill vara en artist om jag tolkat det korrekt. Det finns många metoder till att uppnå det du vill ha. Ett okonstnärligt alternativ är att du går mainstream vilket kanske inte passar dig så bra. Det är svårt att veta hur du ska gå tillväga, dock min poäng är att du kan uppfylla din dröm men du måste veta vad det innebär. Ursäkta om det blev flummigt.

success is not about what you have, Its about what you had to sacrifice in order to get where you are
- Immortal Technique
Citera
2012-12-29, 18:38
Medlem
När det handlar om konstnärskap handlar det väl långt ifrån bara om talang och hårt arbete även om det förstås spelar in? Det handlar väl minst lika mycket om bra promotion rätt kontakter och ren tur?
Jag tror att det finns hur många smågenier som helst där ute som bara är för blyga eller för dåliga på marknadsföring för att lyckas.
Citera
2012-12-29, 20:49
Bannlyst
Kolla på susan boyle hon slog väl igenom när hon var 55 år och nu är ekonomiskoberoende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in