• 1
  • 2
2012-12-29, 14:20
Medlem
Man måste kunna förlåta sig själv, få eller ingen är perfekta människor.
Citera
2012-12-29, 14:28
Medlem
jellesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2337
Ska fatta mig kort. För 4-5 år sedan då jag var en tonåring gjorde jag någonting hemskt. Inget som skulle kunna bestraffas i lagens namn, men plågan att leva med en sådan hemlighet kan jämföras med mord och våldtäkt. Vad jag vet är att jag aldrig skulle kunna göra om en sådan sak idag. Ingen förutom jag vet om detta, sen dess har jag begravt denna hemlighet och förträngt den. Ibland går det bara inte och när det svämmar över så ser jag döden som den enda utvägen. Jag förstår nu. Allt. Jag har varit deprimerad över många saker men alltid är det denna sak som varit grunden och orsaken till allt. Jag äcklas av mig själv och tar avstånd från människor. Det finns ingen framtid och jag har nu gjort mitt val. Imorgon kommer jag antagligen inte att ha dessa självmordstankar men det spelar ingen roll, det är inte självmordstankar längre utan en plan.

Vad jag vill få ut av den här tråden är synpunkter på hur och när jag ska förmedla denna hemlighet till min familj som kommer att hata mig om dem får reda på detta. Som jag ser det är detta mina alternativ:

1. Berätta för dem så snart som möjligt och ta den psykiska smällen då jag lever. Nackdelen med denna metod är att dem kommer att förstå hur mycket jag måste ha lidit som bärt på denna hemlighet, berättar jag och dem reagerar med ilska. Sen när dem lugnat sig kommer ångesten.
2. Denna har ni nog redan på kläm, ta livet av mig och sen skriva ett brev där jag förklarar allt. Fördelen är att jag lämnar en negativ bild av mig själv och att dem möjligen känner hat, vilket gör att dem slipper lidandet av att jag gått bort. Men jag är fortfarande deras son och någons bror, så det tvivlar jag på. Kanske blir det lättare för dem att komma över det när dem förstår vilken sjuk människa jag var?
3. Ta livet av mig utan att avslöja saken. Självklart kommer jag att skriva ett självmordsbrev endå. Inget av det jag gjort påverkar min familj negativt så länge dem inte vet något(men jag kan inte leva med vetskapen av det jag gjort).

De personer jag kommer att hänga ut innan mitt självmord är folk som drivit mig till att bli den människa som var kapabel att utföra handlingen i den situationen. Mobbare och falska människor som idag påstår sig vara religösa och konstigt nog har både flickvän och vänner. Något som jag länge drömde om men som inte intresserar mig längre öht. Jag kan föra diskussioner med människor men jag drar mig alltid ur om det blir för personligt eftersom min erfarenhet säger att människor är falska och svikande. Jag har haft tankar på att ta med mig dessa människor som förstörde mitt liv ner i döden men kommit fram till att det inte hjälper någonting. De personerna har en flickvän, vänner och familj som är helt oskyldiga och förtjänar inte att lida(eller att dö). Däremot förtjänar huvudpersonerna att lida vilket endel kanske kommer att göra med vetskapen att dem drivit mig in i döden.

Jag kommer nog fram till vilket alternativ jag väljer i slutändan men alltid bra att få synpunkter från andra som kanske varit med om någon som dött eller begått självmord.
Kör på nummer 1 så du kan reda ut eventuella frågetecken!
Citera
2012-12-30, 00:36
Medlem
Fan finns det ingen "citera alla"-knapp på flashback? orkar inte citera alla ni bör finna svaret på ert inlägg i texten. Får inte ut något av att berätta för randoms. Hade jag berättat för en vän så hade den vännen vänt ryggen. Har inga och vill inte längre ha några. Jag litar inte på tystnadsplikten. "Här kan du berätta allt vi har tystnadsplikt" Och? Dem är inte mer människor än någon annan, första dem gör att gå hem till partnern/familjen och berätta vilken idiot man träffat idag. Att börja ett nytt liv hade varit ett alternativ om det hade tagit bort alla komplex, men dem följer med mig var jag än går tyvärr. Mobbarna förtjänar inte den respekt du verkar vilja ge dem, hade dem varit något rationella så hade dem bett offren om förlåtelse och inte någon gud.

Ni verkar tro att det är första gången jag upptäcker att jag har psykiska problem. Nej. Har varit i kontakt med flertalet psykologer och har inte kunnat berätta. Har medicinerat(antidepressiva, lugnande, sömntabletter). Just nu står jag endast på lugnande ett tag och kommer aldrig börja med antidepressiva igen. Läkaren ville utreda om jag har några bakomliggande orsaker i och med övriga problem som ocd tex. Så fort man har några symptom så ska det genas kopplas ihop med massa diagnoser. Jag är nästan hundra på att jag är en normal människa och att det är min handling som är själva grunden i problemet. Har jävligt mycket känslor så tvivlar på att jag är något asperger-fall. Förmodligen kommer jag aldrig få veta då jag endå ska dö så vem bryr sig? Står iallafall i kö till en jävla utredning i 1-2 år(kanske 1 år kvar nu?) bakom diagnoskåta folket som vill ha en förklaring på aaaallla sina problem. Kan jämföras med idioterna som ber gud om förlåtelse istället för människor.
Citera
2012-12-30, 02:35
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2337
Ska fatta mig kort. För 4-5 år sedan då jag var en tonåring gjorde jag någonting hemskt. Inget som skulle kunna bestraffas i lagens namn, men plågan att leva med en sådan hemlighet kan jämföras med mord och våldtäkt. Vad jag vet är att jag aldrig skulle kunna göra om en sådan sak idag. Ingen förutom jag vet om detta, sen dess har jag begravt denna hemlighet och förträngt den. Ibland går det bara inte och när det svämmar över så ser jag döden som den enda utvägen. Jag förstår nu. Allt. Jag har varit deprimerad över många saker men alltid är det denna sak som varit grunden och orsaken till allt. Jag äcklas av mig själv och tar avstånd från människor. Det finns ingen framtid och jag har nu gjort mitt val. Imorgon kommer jag antagligen inte att ha dessa självmordstankar men det spelar ingen roll, det är inte självmordstankar längre utan en plan.

Vad jag vill få ut av den här tråden är synpunkter på hur och när jag ska förmedla denna hemlighet till min familj som kommer att hata mig om dem får reda på detta. Som jag ser det är detta mina alternativ:

1. Berätta för dem så snart som möjligt och ta den psykiska smällen då jag lever. Nackdelen med denna metod är att dem kommer att förstå hur mycket jag måste ha lidit som bärt på denna hemlighet, berättar jag och dem reagerar med ilska. Sen när dem lugnat sig kommer ångesten.
2. Denna har ni nog redan på kläm, ta livet av mig och sen skriva ett brev där jag förklarar allt. Fördelen är att jag lämnar en negativ bild av mig själv och att dem möjligen känner hat, vilket gör att dem slipper lidandet av att jag gått bort. Men jag är fortfarande deras son och någons bror, så det tvivlar jag på. Kanske blir det lättare för dem att komma över det när dem förstår vilken sjuk människa jag var?
3. Ta livet av mig utan att avslöja saken. Självklart kommer jag att skriva ett självmordsbrev endå. Inget av det jag gjort påverkar min familj negativt så länge dem inte vet något(men jag kan inte leva med vetskapen av det jag gjort).

De personer jag kommer att hänga ut innan mitt självmord är folk som drivit mig till att bli den människa som var kapabel att utföra handlingen i den situationen. Mobbare och falska människor som idag påstår sig vara religösa och konstigt nog har både flickvän och vänner. Något som jag länge drömde om men som inte intresserar mig längre öht. Jag kan föra diskussioner med människor men jag drar mig alltid ur om det blir för personligt eftersom min erfarenhet säger att människor är falska och svikande. Jag har haft tankar på att ta med mig dessa människor som förstörde mitt liv ner i döden men kommit fram till att det inte hjälper någonting. De personerna har en flickvän, vänner och familj som är helt oskyldiga och förtjänar inte att lida(eller att dö). Däremot förtjänar huvudpersonerna att lida vilket endel kanske kommer att göra med vetskapen att dem drivit mig in i döden.

Jag kommer nog fram till vilket alternativ jag väljer i slutändan men alltid bra att få synpunkter från andra som kanske varit med om någon som dött eller begått självmord.

men du bör inte skylla på dig själv eftersom världen vi växt upp i är långt ifrån normal idag..

nu blir det ändring på det och jag hoppas personligen att du stannar kvar och ser vad som komma skall.. För det går inte mot det negativa hållet tan tvärt om.

Svenska befolkningen förlåter alla hur illa-luktande brottet än är så förstår vi vikten av att förlåta här i Sverige.

Jag kan tillåmed förlåta att man tvingar barn att gå i skolan och lära sig massa trams, för dom som gjorde skolplanen trodde att man kan tvinga barn att "bli smart" i skolan..
När det man egentligen gör är att ge klartecken till barn att dom får mobba.

Så jag skulle bara vilja påpeka det att det är inte dig det är fel på..
Precis som att det inte är fel på ett barn som levde i NAzi-Tyskland på 40-talet och mördade för Hitlers skulle och dröm om hans perfekta samhälle.. Man bli som omgivningen och är omgivningen sjuk och man beter sig sjukt, det är fortfarande inte fel på barnet utan fel på systemet och principen att tvinga barn att gå till skolan..

Och du har gjort nått hemskt som resultat av ett skolsystem där man tvingar barn oh samtidigt ger alla barnen en omedveten rätt att mobba dom som är svagare.. Ignorera dom svagas perspektiv och känslor..

Precis som föräldrar och skolsystemet ignorerar barnen perspektiv och känslor när dom blir tvingade att gå till skolan ..

Jag skulle gärna se dig på min sida i den här frågan, för det är jag mot 9 miljoner svenskar som tror att det går framåt med intelilgensen hos barnen, jadå mobbing bekämpar vi också..
Vi tar inte bort orsake/grunden till mobbing, men vi bekämpar mobbing genom att peka ut vissa barn som problemet..

Bara så skolsystemet får fortsätta..

Men tro mig, detta förändras vare sig folk vill det eller inte, för det är inte hållbart i längden att tvinga barn till skolan och som ni kanske förstår så får kan ingen få nånting ostabilt att fungera för alltid..

Finns på Pm om ni behöver min åsikt jag delar gärna med mig, för eran skull..

Kram bröder och systrar från samma morder Jord..
Citera
2012-12-30, 04:50
Medlem
nää du får ingen sympati från mig. du prata om våldtäkt? vad har du gjort?
Citera
2012-12-30, 04:58
Medlem
RockyTs avatar
Åk på studiebesök i ett land med fattigdom och inbördeskrig istället för att fundera på vad du har gjort.
Det får dig nog att se på saken ur ett annat perspektiv.
Om du lider av dåligt samvete så gå med som volontär i någon hjälporganisation, och gör lite bot för att sona dina synder
Citera
2012-12-30, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Åk på studiebesök i ett land med fattigdom och inbördeskrig istället för att fundera på vad du har gjort.
Om du lider av dåligt samvete så gå med som volontär i någon hjälporganisation, och gör lite bot för att sona dina synder

precis!tror sånt e nyttigt. man får lite perspektiv, o ser vad man har! o när man ser andra stackare som har det sju resor värre, så inser man hur bra man har det!
Citera
2012-12-30, 08:40
Medlem
KungPungPats avatar
Självmord är dock inget sätt att komma undan problem..
Mest för att döden inte existerar och du kommer att bli placerad i en ny kropp , helt utan minne av vad du är eller vad du gör där..
Sen kommer det hända lika hemska saker i det andra livet för att du ska få en ny chans att i pprincip förlåta dig själv OCH andra, för att må bra själv..
Du kan tro att du flyr problemen genom självmord men jag vill bara varna för att du gör resan längre och svårare känslomässigt..
För "tyvär" så kan vi människor inte dö, vi kan bara separera från kroppen precis som många som varit döda säger..
det enda sättat att skona sina synder är att se till roten till varför det hände, och samtidigt förlåta sig själv och alla andra för att kunna gå vidare..

Så länge du lärt dig nånting viktigt av upplevelsen så bör du se det som att det var meningen med upplevelsen.. Att du skulle lära dig en viktig livsläxa eftersom det är alltid dom värsta upplevelserna man lär sig mest av..

Jag lyssnar på en tant som arbetar som terapi hypnotisör och hon är ganska kännd..
Som hon förklarar det så har människor som blivit bortförda av utomjordingar, bestämmt att dom ska bli bortförda av utomjordingar.. Innan livet på Jorden.
Och OM det skulle vara sannt så skulle det kunna vara så att vi alla valt att vi ska få dessa känsloladdade "livsläxor" som alltid går ut på samma sak, att kunna förlåta efteråt och gå vidare..

Människor kan sällan förlåta och det är väl antgaligen därför vi människor har civilisationer som byggs upp och rasar, byggs upp och rasar om och om och om igen..

Finns på PM om du väljer att stanna på Jorden..

MVH
Citera
2012-12-30, 15:49
Medlem
Pipharens avatar
Men du ångrar det och du har ångest. Det betyder att du inte är en sjuk människa. Ibland gör man dumma saker. Är det värt att dö för ett misstag?

Jag kan inte föreställa mig hur du mår, men jag känner ändå sorg för dig. Att dö hjälper inte. Det är den enkla vägen ut. Men tar du den vägen stänger du dörren för alltid.
Citera
2012-12-30, 16:05
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT

Ja, det är en riktigt bra idé!

Ägna ditt liv åt att hjälpa andra så märker du att ditt liv har ett värde.

Finns många som behöver aktivt stöd och pengar:

Hemlösa
Misshandlade kvinnor
Transsexuella barn och tonåringar
Brottsoffer öht
Hemlösa och sjuka djur
Flyktingar
Ensamstående föräldrar

Organisationer: Rädda barnen, Ecpat, Röda korset, RFSL/RFSU osv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in