2012-12-29, 00:57
Medlem
Har bilen inpluggat på elstolpe med timervred som tickar..två timmar före inställd tid så slås elen på och den börjar jobba.

Nu är problem att jag behöver att den inkopplad konstant vissa nätter (har jour på jobbet och behöver dra iväg fort). Hur fan löser jag detta? Stoppar in en liten kil bakom timervredet? Känns som att jag kommer sabba den då..inte över natten kanske men tids nog...sabbar jag räkneverket?

Annan lösning?
Citera
2012-12-29, 01:00
Medlem
pearsons avatar
Jag tejpade med silvertejp, fungerade fin fint
Citera
2012-12-29, 01:59
Medlem
jrosens avatar
Polarn öppnade sin och kopplade om kablarna, är du bara försiktig så lär du ha ström 24/7/365
Citera
2012-12-29, 02:03
Medlem
skruva bort timern, den har två kablar till sig ON/OFF. Tejpa ihop dem på baksidan och sätt tillbaka timern.
Citera
2012-12-29, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiqwen
skruva bort timern, den har två kablar till sig ON/OFF. Tejpa ihop dem på baksidan och sätt tillbaka timern.

Bara att tvinna ihop dom med svart eltejp menar du?

Annars var silvertejpen ett fint tips!

Sanning eller bullshit >> det är inte bra att köra med motor och kupévärmaren på dygnet runt för det kan torka ur packningar och annat i bilen?
Citera
2012-12-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Bara att tvinna ihop dom med svart eltejp menar du?

Annars var silvertejpen ett fint tips!

Sanning eller bullshit >> det är inte bra att köra med motor och kupévärmaren på dygnet runt för det kan torka ur packningar och annat i bilen?

Använd huvudet lite för jösse namn.....

Hur överlever bilar vanlig sommar.....?

Hur överlever motorn vanlig driftstemp som har högre temp än vad motorvärmaren kan ge?

Sköter man däremot inte normalt underhåll så påverkas saker ju negativt i längden.
Citera
2012-12-29, 09:28
Medlem
Dårhushjons avatar
Citat:

Det enda som skulle kunna ta stryk av det är värmeelementet i motorblocksvärmaren & eventuellt plånboken pga elkostnaden.

Kan du inte sätta timern så att värmaren går med halvtimmes eller 15min intervaller? Då borde temperaturen i bilen hålla sig behaglig men samtidigt spara elementet lite.
Citera
2012-12-29, 19:22
Medlem
TheMPGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dårhushjon

Kan du inte sätta timern så att värmaren går med halvtimmes eller 15min intervaller? Då borde temperaturen i bilen hålla sig behaglig men samtidigt spara elementet lite.

http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=63

"På min parkeringsplats har el-uttagen i stolparna 'pulserande' spänning, dvs. att spänningen kopplas in i olika intervaller beroende på yttertemperatur. Är det bra?
Nej, det är ingen bra lösning, motorvärmarna klarar inte av det, och får onormalt kort livslängd. Garantin är ej i kraft vid drift med 'pulserande' spänning."
Citera
2013-01-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dårhushjon
Det enda som skulle kunna ta stryk av det är värmeelementet i motorblocksvärmaren & eventuellt plånboken pga elkostnaden.

Jag kan ju sätta en timer mellan stolpen bilens uttag absolut. Problemet ligger inte där utan hur jag ska få stopp på det alltid roterande timervredet på stolpen.

Silvertejp funkar ej. Fäster dåligt och vredet är för starkt i sin "motor". Samma sak med kil och pinne som spjärnar emot..vredet ticker på ändå.

Vill fan inte öppna upp därbak och koppla om sladdar om föreningen får för sig att kolla.

Fler förslag?
Citera
2013-01-03, 11:39
Medlem
jrosens avatar
Citat:
Silvertejp funkar ej. Fäster dåligt och vredet är för starkt i sin "motor". Samma sak med kil och pinne som spjärnar emot..vredet ticker på ändå.

Vill fan inte öppna upp därbak och koppla om sladdar om föreningen får för sig att kolla.

Fler förslag?
Vad tror du föreningen ser och reagerar på?
Silvertejp och kil eller att du kopplat om sladdarna?
Så öppna du och koppla om.

Eller testa att ta bort plastvredet, sen tar du en skiftnyckel och drar runt vredet. Har du tur så kanske fjädern pajar och att det då går manuellt att sätta den på rätt tid så att strömmen flödar.
Skulle alltihop paja så tillbaka med plastvredet och felanmäl och spela ovetandes,
Citera
2013-01-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
Vad tror du föreningen ser och reagerar på?
Silvertejp och kil eller att du kopplat om sladdarna?
Så öppna du och koppla om.

Eller testa att ta bort plastvredet, sen tar du en skiftnyckel och drar runt vredet. Har du tur så kanske fjädern pajar och att det då går manuellt att sätta den på rätt tid så att strömmen flödar.
Skulle alltihop paja så tillbaka med plastvredet och felanmäl och spela ovetandes,

Hehe, you got a point there..

Men öppna upp luckan med två skruv..sen är det två sladdar till vredet säger ni? Dessa skall tvinnas ihop och eltejpas?
Citera
2013-01-03, 11:46
Medlem
jrosens avatar
Citat:
Hehe, you got a point there..

Men öppna upp luckan med två skruv..sen är det två sladdar till vredet säger ni? Dessa skall tvinnas ihop och eltejpas?
Nu är jag ingen elektriker men det borde gå in 1-3 kablar i vredet, de kablar som går in går ju ut på andra sidan. Ta loss de och sätt ihop med en sockerbit och vira eltejp runt.
Eller flytta inkommande över till utgående och skruva in de på samma plint.

Men tänk på att det är 220 så be careful.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in