2005-04-27, 19:43
Medlem
-jOE!s avatar
Skall plugga till hösten och funderar på att byta min lägenhet i Stockholm mot en i Göteborg. Har fått en hel del förslag men undrar egentligen hur hög hyra man klarar när man pluggar?

Har inte tänkt att jobba extra eller så... vad betalar ni?
Citera
2005-04-27, 19:46
Medlem
FetFulElaks avatar
Jag betalar 2700. Skulle inte klara mer än 3500. Man jobbar ju extra, men vissa månader HINNER man inte jobba, och då skall man klara att betala hyran ändå
Citera
2005-04-27, 19:47
Medlem
Deon Limes avatar
Tja, existensminum låg iaf tidigare på 3500 efter hyra så någonstans däromkring låter rimligt.
Då ligger hyran kring 3000 vilket är snålt plus att du skall köpa böcker.

2500 max skulle jag vilja påstå.
Citera
2005-04-27, 19:49
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
t.
Då ligger hyran kring 3000 vilket är snålt plus att du skall köpa böcker.

2500 max skulle jag vilja påstå.
Sen ska du betala TV, telefon, försäkringar osv intill döden, så man hmnar LÅÅÅNG under existensminimum ändå
Citera
2005-04-27, 20:03
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Sen ska du betala TV, telefon, försäkringar osv intill döden, så man hmnar LÅÅÅNG under existensminimum ändå

Jo jag gick på socialbidrag tre månader för 10 år sedan och då tror jag nästan teveavgiften inte var inkluderad i den summan. Och det var innan internet slagit igenom på allvar. Och blev inte fet ändå.

Mitt tips till trådstartaren är att hitta ett extrakneg. Jag studerar själv och skulle aldrig klara mig enbart studiemedel. Inte om man är van vid en viss standard iaf som jag är.
Citera
2005-04-27, 20:13
Medlem
miklons avatar
Hade 2700 och det funkade, men det beror ju lite på vad som ingår också, i många studentlägenheter ingår ju t.ex. el och internet (så var fallet för mig). Sen får man ju bostadsbidrag också om man har en viss hyra/kvm och är under en viss ålder (26 eller nåt gissar jag). Jag tror jag fick 300 kr/mån i bostadsbidrag för min lägenhet som var på 28 kvm.
Citera
2005-04-27, 20:13
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Jo jag gick på socialbidrag tre månader för 10 år sedan och då tror jag nästan teveavgiften inte var inkluderad i den summan. Och det var innan internet slagit igenom på allvar. Och blev inte fet ändå.

Mitt tips till trådstartaren är att hitta ett extrakneg. Jag studerar själv och skulle aldrig klara mig enbart studiemedel. Inte om man är van vid en viss standard iaf som jag är.

Får kanske kolla upp extrakneg.. har jobbat de senaste åren och är van vid en rätt hög standard.. får nog vara beredd på att gå ner lite..

Dilemmat är om jag skall byta bort min lägenhet eller hyra ut i andra hand och försöka få tag i ett studentrum i Göteborg.. hmm..
Citera
2005-04-27, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Skall plugga till hösten och funderar på att byta min lägenhet i Stockholm mot en i Göteborg. Har fått en hel del förslag men undrar egentligen hur hög hyra man klarar när man pluggar?

Har inte tänkt att jobba extra eller så... vad betalar ni?

om du inte har någon annan inkomst än studiebidrag och studielån borde du ha rätt till bostadsbidrag, ju dyrare hyra du har ju mer kan du få.
Citera
2005-04-27, 20:37
Medlem
Jag betalar ca 2500:- i hyra med tv, internet och allting inkluderat. Visserligen studentkorridor med delat kök vilket suger ganska hårt då jag bor tillsammans med grisar. Att tänka på är att man får bara bostadsbidrag om man är registrerad där man bor. Jag har familjen i dalarna och studerar i lund vilket inte ger mig rätt till bidrag . Lever man ensam som jag klarar man sig på resten av de pengar man får, jag får ca 7000:- i månaden vilket ger mig runt 4500:- att handla käk och öl för, gör man inga större resor eller inköp så borde man klara sig fint och ett helgjobb ger ju lite extra i kassan.
Citera
2005-04-27, 21:10
Medlem
Har man tid och möjlighet (och de flesta som studerar har tid) ska man absolut arbeta extra sidan av studierna. Dels drygar det ut kassan varje månad, sen tänker man på något annat än bara skolan också.

Är man van vid en viss standard innan man börjar studera är det antingen att sänka sin levnadsnivå rätt rejält eller jobba extra, vad hyran eller avgifter ligger på.

Personligen skulle jag inte byta bort den lägenhet jag har i Stockholm för att plugga i en annan stad, hyr ut i 2:a hand.
Citera
2005-04-27, 21:11
Medlem
Har kring 2500 i hyra och jag klarar mig alldeles utmärkt.. Jag är väl iofs. ingen big spender, men jag har alltid pengar över i slutet av månaden, och jag jobbar inget...
Citera
2005-04-27, 21:23
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Jag betalar 2800 i hyra och sparar 2000 per månad, utan att uppleva någon som helst pengabrist. Mina inkomster utgörs av fullt studiemedel. Jag skulle alltså utan problem klara en månadshyra på 5k, men om du är väldigt slösaktig kanske du inte borde betala mer än 4k.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in