Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Fast Patrick Brown verkar ha gått in för detta väldigt seriöst, han har t ex anlitat flera renodlade kött-kockar för att kontrollera smaken. Han menar att han vill göra mat för köttätare, inte vegetarianer.Jag har också ätit tofu och håller med om att det är långt från en köttersättning, därför tyckte jag att det här verkade intressant.
Betr riktigt odlat kött så kommer det nog att bli en succé när det går att framställa billigt, men det verkar tyvärr ta ett tag innan vi är där.
Okej, men det kanske kan bli något då. Jag som verkligen gillar kött är inte beredd att sluta med det, däremot om det kommer ett substitut som till smak och inte minst konsistens är likvärdigt så är jag positiv. Bra kött är dyrt att köpa och har stor miljöpåverkan, om man kan minska de faktorerna utan att tappa i smak eller kvalitet så är det väl bara bra. Det här kanske kan vara ett steg på vägen innan odlat kött slår igenom, eller så kanske det kan ersätta odlat kött om det är tillräckligt bra.
Sen känns det väl lite som att jag tror det när jag ser det. Det är inte direkt första gången någon basunerar ut att de har hittat något som ska ersätta köttprodukter, sen när produkten väl har funnits i handeln (om det ens har tagit sig dit) så har det varit en ganska lång bit ifrån beskrivningen. Jag tror att det är riktigt svårt att hitta något som matchar kött på alla de sätt som kött ska vara. Alltså konsistens, utseende, förmåga att tillagas på olika sätt, smak etc. Det jag kan tänka mig ligger närmast är väl ett substitut för fläskkött/kyckling för användning i grytor och liknande. Alltså där man i regel äter köttet genomstekt, smaksatt av en sås och utan att det behöver se ut exakt som kött. Där funkar ju quorn hjälpligt redan i dag, även om jag har lite svårt för konsistensen.