2012-12-27, 19:34
Medlem
Som nybliven vegetarian tyckte jag att det här verkade intressant.

Citat:
Patrick Brown, a vegan molecular biologist at Stanford University claims that he has developed a plant-based product that replicates the taste and texture of meat.
http://www.onegreenplanet.org/news/v...r-meat-lovers/

Det står även en del om Patrick Browns projekt här

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/k...-radda-varlden

Det är inte fråga om s k odlat kött, det är fortfarande extremt dyrt, istället är produkten baserad på vegetabilier. Men det är meningen att det ska vara mycket likt kött. Enligt artikeln så skulle produkten finnas ute på marknaden i slutet av det här året, men jag har inte hört något. Är det någon som vet mer om detta?
Citera
2012-12-27, 19:43
Medlem
svampdamps avatar
Bara jag som är lite rädd att ta en rare oxfilé från ett labb? Hur kommer det att se ut och smaka?
Citera
2012-12-27, 19:53
Medlem
Polyklorfenols avatar
Bättre att odla djurceller. Fisk är ju nyttigt.
Citera
2012-12-27, 21:56
Moderator
rotadents avatar
Det där lät inte så rasande spännande, jag tror att det blir svårt att få till det på ett bra sätt som accepteras av människor som äter kött. Vegetarianer kan nog däremot acceptera det, de verkar betydligt mer toleranta för konstiga konsistenser och smaklöshet. Exempelvis Quorn tycker jag är ett väldigt tråkigt substitut för kyckling eller färs, men många vegetarianer gillar det.

Odlat kött tycker jag har större potential i så fall. Om man kan få till rätt struktur för olika styckdetaljer så känns det som en hit. Riktigt kött utan miljöpåverkan eller djurhållning vore ett fint substitut, inte minst för exempelvis färs.
Citera
2012-12-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det där lät inte så rasande spännande, jag tror att det blir svårt att få till det på ett bra sätt som accepteras av människor som äter kött. Vegetarianer kan nog däremot acceptera det, de verkar betydligt mer toleranta för konstiga konsistenser och smaklöshet. Exempelvis Quorn tycker jag är ett väldigt tråkigt substitut för kyckling eller färs, men många vegetarianer gillar det.

Odlat kött tycker jag har större potential i så fall. Om man kan få till rätt struktur för olika styckdetaljer så känns det som en hit. Riktigt kött utan miljöpåverkan eller djurhållning vore ett fint substitut, inte minst för exempelvis färs.
Fast Patrick Brown verkar ha gått in för detta väldigt seriöst, han har t ex anlitat flera renodlade kött-kockar för att kontrollera smaken. Han menar att han vill göra mat för köttätare, inte vegetarianer.Jag har också ätit tofu och håller med om att det är långt från en köttersättning, därför tyckte jag att det här verkade intressant.

Betr riktigt odlat kött så kommer det nog att bli en succé när det går att framställa billigt, men det verkar tyvärr ta ett tag innan vi är där.
Citera
2012-12-28, 15:28
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Fast Patrick Brown verkar ha gått in för detta väldigt seriöst, han har t ex anlitat flera renodlade kött-kockar för att kontrollera smaken. Han menar att han vill göra mat för köttätare, inte vegetarianer.Jag har också ätit tofu och håller med om att det är långt från en köttersättning, därför tyckte jag att det här verkade intressant.

Betr riktigt odlat kött så kommer det nog att bli en succé när det går att framställa billigt, men det verkar tyvärr ta ett tag innan vi är där.

Okej, men det kanske kan bli något då. Jag som verkligen gillar kött är inte beredd att sluta med det, däremot om det kommer ett substitut som till smak och inte minst konsistens är likvärdigt så är jag positiv. Bra kött är dyrt att köpa och har stor miljöpåverkan, om man kan minska de faktorerna utan att tappa i smak eller kvalitet så är det väl bara bra. Det här kanske kan vara ett steg på vägen innan odlat kött slår igenom, eller så kanske det kan ersätta odlat kött om det är tillräckligt bra.

Sen känns det väl lite som att jag tror det när jag ser det. Det är inte direkt första gången någon basunerar ut att de har hittat något som ska ersätta köttprodukter, sen när produkten väl har funnits i handeln (om det ens har tagit sig dit) så har det varit en ganska lång bit ifrån beskrivningen. Jag tror att det är riktigt svårt att hitta något som matchar kött på alla de sätt som kött ska vara. Alltså konsistens, utseende, förmåga att tillagas på olika sätt, smak etc. Det jag kan tänka mig ligger närmast är väl ett substitut för fläskkött/kyckling för användning i grytor och liknande. Alltså där man i regel äter köttet genomstekt, smaksatt av en sås och utan att det behöver se ut exakt som kött. Där funkar ju quorn hjälpligt redan i dag, även om jag har lite svårt för konsistensen.
Citera
2012-12-29, 03:00
Medlem
Eftersom det är smaken på kött som jag inte gillar så skulle ett "vegetabiliskt kött" som smakar kött inte vara något för mig, däremot skulle något som liknar kött till konsistensen men som inte smakar kött kunna vara något.
Senast redigerad av Frostfjaril 2012-12-29 kl. 03:02.
Citera
2012-12-30, 03:48
Medlem
miffomiffys avatar
Det låter ju absolut intressant. Kan man efterlikna kött till smak och konsistens, fylla det med fullvärdiga proteiner, och dessutom producera det på ett billigt och klimatsmart sätt, så har vi en vinnare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in