Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-27, 13:46
Medlem
Reverentias avatar
Jag är en person som gillar att spendera mina pengar på onödiga saker. Som te.x spel, kläder samt prylar. Jag vill nu spara pengar fram tills juni/juli för att sedan bjuda min familj på en fin resa.

Grejen som gör det hela jobbigt är att efter jag har köpt te.x en ny sak för 1000kr så känner jag att det var slöseri, men jag kan inte hindra mig själv från att köpa nya saker även fast jag vet att jag känner så.

Hur kan jag ändra detta beteende? Jag har försökt förut men jag har ändå slösat pengarna efter cirka 1 månad.

Tips uppskattas!

(Jag antar att jag postade detta på rätt ställe, kändes inte som att det platsade i ekonomi då det inte handlar om att spara pengarna på det sättet, utan mer om att jag har svårt att spara dom för att jag köper saker.)
Citera
2012-12-27, 13:52
Medlem
WTF?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverentia
Jag är en person som gillar att spendera mina pengar på onödiga saker. Som te.x spel, kläder samt prylar. Jag vill nu spara pengar fram tills juni/juli för att sedan bjuda min familj på en fin resa.

Grejen som gör det hela jobbigt är att efter jag har köpt te.x en ny sak för 1000kr så känner jag att det var slöseri, men jag kan inte hindra mig själv från att köpa nya saker även fast jag vet att jag känner så.

Hur kan jag ändra detta beteende? Jag har försökt förut men jag har ändå slösat pengarna efter cirka 1 månad.

Tips uppskattas!

(Jag antar att jag postade detta på rätt ställe, kändes inte som att det platsade i ekonomi då det inte handlar om att spara pengarna på det sättet, utan mer om att jag har svårt att spara dom för att jag köper saker.)

Det här är inget psykiskt problem..
Det handlar om disciplin min vän. Du måste helt enkelt växa upp och ta tag i dig själv.

Skapa ett nytt konto hos din bank, sätt en autogirodragning samma dag som lönen kommer varje månad på en tusenlapp så att de förs över till ditt nya konto. Sen får du helt enkelt lära dig att inte röra en krona i det kontot. Svårare än så är det inte.

I värsta fall, om du är riktigt svag, har vissa banker en tjänst som du själv kan beställa, där varje uttag från sparkontot kostar dig pengar. Så om du vill ta ut pengar från ditt sparkonto kostar detta dig 300 :- till exempel..
Citera
2012-12-27, 13:57
Medlem
Hoeglunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF?
Skapa ett nytt konto hos din bank, sätt en autogirodragning samma dag som lönen kommer varje månad på en tusenlapp så att de förs över till ditt nya konto. Sen får du helt enkelt lära dig att inte röra en krona i det kontot. Svårare än så är det inte.

Är nog det bästa sättet
Citera
2012-12-27, 14:02
Medlem
Artsys avatar
Gör upp en budget där du skriver ner de saker som du behöver. De pengar som blir över när du handlat mat, hyra osv sätter du in på ett konto (som du självklart inte tar ut från). När det sedan gått några månader är det dags att tömma kontot till det du från början planerade, alltså resan. Du ska inte tömma kontot för något annat
Det borde funka, men det kräver lite självdisciplin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in