2012-12-27, 11:56
Medlem
sireminis avatar
Har de senaste veckorna börjat få problem med min bärbara 3,5 år gamla Acer E-machine med operativsystemet Windows vista home basic.
Skärmen blir blå och en text kommer upp om att det är överbelastning, error, att återställning bör ske mm. varefter datorn startas om.
Vid de två senaste tillfällena detta skett har skärmen blivit svart och datorn har skannats och rensats på skadade filer. Den sista gången detta skedde gick det helt plötsligt inte längre att logga in på min användare på datorn utan produktnyckeln hade blivit ogiltig, trots att den varit giltig i över 3 år. Jag har ringt både microsoft och e-machines för hjälp med detta. E-machines sa åt mig att göra en systemåterställning till fabriksstandard men detta kommer även att radera hela hårddisken i samband med det. Det gick inte att i samband med systemåterställningen spara filerna, vilket det ibland går.

Så jag undrar om det finns något sätt att överföra alla filer från datorn till en extern hårddisk själv utan att kunna gå in på den, eller måste jag in hos någon datareparatör för att få det fixat?
Citera
2012-12-27, 12:34
Medlem
Joomlas avatar
Jag har tidigare använt "Hiren's boot cd" (http://www.hiren.info/pages/bootcd) som har någon slags mini-XP inbakat. Om du har en fungerande dator och ett USB-minne alt. en CD-skiva så kan du boota det på din trasiga dator och kopiera över det du vill ha kvar på din trasiga dator.

I övrigt: Har du provat safe mode på din trasiga dator? Om du har tur kanske det går att logga in med Administratör-kontot, så slipper du pilla med hiren's.
Citera
2012-12-27, 12:41
Medlem
Man kan ju plocka ut disken och sätta den i en annan dator med ledig plats. Har man inte det finns lite prylar som fungera som dockningstation som kan kopplas till en vanlig usb-port, på en annan dator då. Så slipper man ofog med skivor och dylikt.
Citera
2012-12-27, 13:33
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag har tidigare använt "Hiren's boot cd" (http://www.hiren.info/pages/bootcd) som har någon slags mini-XP inbakat. Om du har en fungerande dator och ett USB-minne alt. en CD-skiva så kan du boota det på din trasiga dator och kopiera över det du vill ha kvar på din trasiga dator.

I övrigt: Har du provat safe mode på din trasiga dator? Om du har tur kanske det går att logga in med Administratör-kontot, så slipper du pilla med hiren's.
Hur får man tag i den skivan?
Funkar ej att logga in via safe mode.

Citat:
Ursprungligen postat av belay123
Man kan ju plocka ut disken och sätta den i en annan dator med ledig plats. Har man inte det finns lite prylar som fungera som dockningstation som kan kopplas till en vanlig usb-port, på en annan dator då. Så slipper man ofog med skivor och dylikt.
Vilka prylar pratar vi om då?

Ett dataföretag kan göra detta 2 januari förr 500 men jag vill naturligtvis ha tillgång till allt så fort som möjligt, därför jag skriver här. Ska nog köpa en Macbook pro så fort jag får tillgång till filerna.
Citera
2012-12-27, 14:08
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siremini
Vilka prylar pratar vi om då?

Ett dataföretag kan göra detta 2 januari förr 500 men jag vill naturligtvis ha tillgång till allt så fort som möjligt, därför jag skriver här. Ska nog köpa en Macbook pro så fort jag får tillgång till filerna.
Finns olika varianter. Men här är ett exempel. Det är helt enkelt en adapter som gör att du kan koppla in hårddisken som en extern disk i en USB-port på valfri annan dator.
Citera
2012-12-27, 14:36
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Finns olika varianter. Men här är ett exempel. Det är helt enkelt en adapter som gör att du kan koppla in hårddisken som en extern disk i en USB-port på valfri annan dator.
Det var ju en tämligen enkel lösning!

Men nu har jag lyckats logga in på min dator, dock står det nere i hörnet att denna windows version ej är äkta. Blir väl bara till att skicka över via nätverket till en annan dator nu och sedan installera om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in