Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Tack för berömmet antar jag. Vilka andra "de flesta övriga" syftar du på? Och hur missköter sig dessa?
Det var inte beröm utan min bedömning.
"De flesta övriga" är inga specifika personer, utan hur många andra personer, med uttalade kopplingar till SvP, uttrycker sig i sociala medier. Den bild de förmedlar uppfattas inte som positiv och seriös av de flesta svenskar, i synnerhet inte när de bekräftar bilden av nationalister som "arga, unga, outbildade män".
Nationalister bör bjuda in till samtal. Vi, i vid mening, bör lyssna på kritik och sedan svara lugnt och tydligt för att klara ut alla missuppfattningar. Tal om våld, vulgärt språkbruk, sekterism, etc. bekräftar bara fördomar och gör nationalismen oattraktiv för svenskarna.
Citat:
Känner man att det saknas personer i partiet så är ju den uppenbara lösningen att själv engagera sig i partiet och därmed öka dess anseende och förtroendekapital. Eller hur?
Det kan tyckas så, men det är allt annat än uppenbart. SvP borde fundera på varför det finns väldigt många intelligenta - och en del mindre intelligenta - personer som tycker att SD är alldeles för liberala, men ändå inte engagerar sig i partiet. Det finns flera anledningar till det, men en väldigt viktig anledning är att SvP fortfarande målar upp en bild av ett parti där många anhängare är kriminella, lågintelligenta och/eller burdusa.
Jag, och säkert många med mig, vill inte engagera mig så länge jag behöver skämmas över ett medlemskap. Städa upp. Ta bort skräpet så kommer ni garanterat attrahera väldigt mycket bra folk och växa även bortom "rörelsen". I dag är det alldeles för mycket inavel. Målet är väl ändå att bli ett parti för folket och inte för "rörelsen"?
Citat:
Du har förstås en poäng i att man som sympatisör till SvP, precis som medlem bör tänka på hur man uttrycker sig. Men samtidigt varken önskar eller kan vi censurera våra sympatisörer och medlemmar. Det går helt enkelt inte, och hade det ändå gått så hade det inte varit önskvärt.
Lösningen där ligger istället i att man uppmanar folk som lobbar för partiet att uttrycka sig städat, intelligent och sakligt. Även om jag vet att jag själv slarvar med det ibland.
Jo, SvP kan definitivt gå in och ge reprimander till sympatisörer som (ofrivilligt och omedvetet) smutskastar partiet genom vad de skriver. SvP kan välja vilka de vill ha som medlemmar. Ska partiet nå framgång - vi behöver verkligen ett seriöst nationalistiskt parti i Sverige! - måste ni förstå hur man bygger upp ett förtroendekapital hos svenskarna. Det går inte genom att tillåta personer som Micke eller liknade tala inför öppen ridå. Ni ger kulturmarxisterna godis och förstör möjligheterna för svensk nationalism att växa sig stark i Sverige. Tänk på vad ni vill åstadkomma och fundera självkritiskt på om ni är på väg i rätt riktning i nuläget.
Som sagt, hade alla varit lika duktiga på att uttala sig som du och en handfull andra personer i SvP skulle ni genast uppfattas som mer seriösa. Jag kan se igenom allt trams på grund av min bakgrund inom "rörelsen", men vanligt folk ser bara tramset, och det stöter bort folket.
Citat:
Hur menar du plocka bort? Utesluta folk som uttrycker sig slarvigt eller bryskt på internet? Det är inte aktuellt av flera anledningar.
Beordra partimedlemmar att hålla tyst när de är till skada. Det borde vara ganska självklart? Vem som helst borde inte få uttrycka sig i SvP:s namn. Och även om vissa understryker att de uttalar sig "privat" så är det inte hur folk uppfattar dem. Om en vänsterpartist uttalar sig vulgärt på sociala medier kommer det att drabba hela vänsterpartiet. Det vet "alla nationella". Det är hur de själva reagerar. Inse att folk reagerar likadant på SvP:are.
Citat:
Som sagt, det är skillnad på officiella evenemang och öppna forum. På officiella evenemang är genom officiella kanaler är det såklart positivt att låta de best talföra och språkligt begåvade komma till tals. Naturligtvis. Men på ett forum som Flashback, eller på Twitter, eller Facebook så går inte detta och partiet har heller ingen önskan att sätta munkavle på sina medlemmar och sympatisörer. Jag hade själv inte velat vara medlem i ett parti som inte hade högt i tak och där ledningen försökte tysta dess medlemmar. Det är helt enkelt inte intressant.
Det intressanta är resultat. Ett parti för svenskarna borde verka för en politik som i praktiken hjälper svenskarna. Att ha högt i tak är en sak, men att tillåta skadliga element är en annan. Hade du, Dan, Höglund, Ekedahl, Ulf Larsen, etc. varit de som förde talan skulle ni genast börja attrahera helt nya målgrupper. Massor av dem. När de nu ser representanter som öppet talar om sin "voltor" i fängelset och kallar meningsmotståndare för "sionister" och "pissluder" fungerar det bara som bortstötande och motbjudande.
Citat:
Jag vet inte hur mycket av det som du skriver stämmer, men jag vet att Mikael har fått kritik för vissa av sina uttalanden. Åtminstone ett av dem kritiserade jag själv. Nu skriver han dock inte här längre eftersom han är avstängd i ett halvår. Vill man kritisera Mikaels lämplighet som företrädare/ambassadör i SvP så finns det kanaler för sådant. Det är såklart inget som sköts via öppna forum som Flashback, precis som jag inte hade velat att mitt ärende hade avhandlats på Flashback eller på Twitter.
Att en person stängs av på ett tolerant forum som Flashback borde väl ändå säga en hel del? Förstår ni verkligen inte hur dålig reklam sådana personer är?
SvP borde stänga av honom och alla andra som inte kan föra vettiga diskussioner.
Jag garanterar att exempelvis jag och många med mig hade kunnat stå upp för SvP och deras politik på ett bra sätt i olika sammanhang, men aldrig i livet så länge Micke och liknande är med. SvP väljer sådana som honom över folk med kvalitéer, och det är så enormt beklagligt att jag saknar ord. Det undergräver även förtroendet för partiledningen att de inte inser det.
Citat:
Det låter som sagt mycket märkligt, och inte särskilt sympatiskt alls. Men jag har ju ingen möjlighet att avgöra sanningshalten i ditt inlägg. Det förstår du väl?
Återigen framstår ju detta som oerhört olämpligt och osympatiskt. Men hur ska jag veta att det du säger faktiskt stämmer?
Det är ju en bra fråga. Själv har jag aldrig hört eller sett att Mikael ska ha kastat skit på partiet, men skulle det stämma så är det ju djupt beklagligt.
Fråga valfri nationalist i Sundsvall eller området däromkring och norrut. Fråga ledningen i SvP, de kan
omöjligen vara omedvetna om att Micke drev kampanj mot SvP fram till för ett år sedan. Han gjorde det öppet på många olika plan och fick även flera medlemmar att hoppa av partiet. Hans intensiva telefonsamtal till nationalister i Norrland
vet jag att ledningen i SvP känner till.
Citat:
Medlemskapet i SvP är ju öppet. Det finns alltså inga antagningskrav mer än att man är vit och ställer upp på stadgarna. Jag känner inte Micke personligen, men jag vet att han är väldigt aktiv i Stockholmsavdelningen och gör mycket bra grejer där. Den enda kritik mot Mikael som jag har hört har varit ett par ogenomtänkta uttalanden på Flashback/Twitter och det har också påtalats.
Det andra du drar upp, är helt nytt för mig, och ingenting jag kan bedöma sanningshalten i. Mitt råd till dig om du är uppriktigt bekymrad och oroad är därför att ta kontakt med någon i partistyrelsen.
Jag vill alltså poängtera att det absolut inte är okej att smutskasta partikamrater och ledning och kalla dem för olika okvädningsord. Det är det absolut inte. Vi eftersträvar en god gemenskap som bygger på ömsesidig respekt. Men dina uttalanden utan belägg från ett anonymt och nyregistrerat konto på Flashback väger väldigt lätt. Det förstår du nog?
Jag tycker att det är väldigt klokt att inte okritiskt ta vad som skrivs på nätet för sanning. Absolut. Det jag har skrivit är emellertid inga hemligheter. Jag skulle tro att både Stefan och Dan redan känner till att Micke sagt så. Om inte kan jag gärna informera dem via PM hur de kan få uppgifterna bekräftade av andra personer. De som känner Micke vet att han brukar uttala sig på det viset.