2012-12-26, 16:20
Medlem
God afton käre flashbacksmedlemmar

Som förhoppningsvis många andra här på forumet är jag en fiskegalning utan dess like så jag tänkte att vi i den här tråden kunde skriva hur isarna ligger till i stockholms området. hur tjocka dom är, fall det är gångbart eller åkbart men framför allt fiskebart. självklart får man bumpa hur det ser ut i övriga landet också men som den 08 jag är går ju stockholms området före...

Som tradition på forumet börjar ju jag.

Edsviken : klart gångbar på vissa ställen men jag skulle själv rekomendera att vänta 1 vecka till. från 5-12 cm

Norrviken : gångbar på vissa ställen men den bör frysa lite till 8 -14 cm

Dock ingen kärnis riktigt än ...

Saker som kan rädda ditt eller någon annans liv på isen

Flytoverall

Isdubbar

Rep

Lampa i någon slags form

Tänk på att ha respekt för isen man får tyvär oftast bara 1 chans
PROVBORRA vid minsta tvekan, man bör provborra med jämnamellanrum när man går ut på isen då det kan skilja väldigt mycket på 10-20 meter

Har jag glömt något eller något ni vill lägga till dra en bump !!!

Annars gott nytt år och skitfiske på er !
Citera
2012-12-26, 17:43
Medlem
Luftfrikadelles avatar
BUMP.

Ont: Vet du var man kan åka skridskor i Sthml norra eller mellan.
Citera
2012-12-27, 02:18
Medlem
Eckepeckes avatar
Det bästa sättet för att kolla is, tycker jag, är att man har med sig en bra yxa att kolla med.

Man börjar en meter från strandkanten genom att slå ett hål rakt igenom isen för att bedöma tjockleken på isen. Alltså om det finns någon chans alls att man kan fortsätta.

Om nu isen duger att gå på brukar jag gå med yxan i ena handen och slå hårt rakt ner i isen på vartannat/vart tredje steg ungefär.
Så länge man inte slår yxan igenom isen håller den att gå på. Men så fort yxan går igenom bör man vända tillbaka. Då har man ju också ett 'spår' från yxan där man vet att isen duger att gå på då man går tillbaka.

På så vis kollar man isen oftare än vad man gör vid till exempel provborrning.

Men, det ska vara en bra yxa. Inte någon 20cm dinky-toys grej. En rejäl yxa med 60-70 cm skaft så att man får till ett bra slag.

Jag är själv ingen fiskare, men håller gärna till på isar av andra anledningar. Så jag tänkte att jag delar med mig medan tråden fortfarande är ung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in