2012-12-26, 00:03
Medlem
Pengar_s avatar
När jag var liten hade jag som leksak en komradio med räckvidd cirka 150-300 meter, längre än så var det inte tal om. Ändå fick jag vid några tillfällen in en man som jag pratade med, ingen av våra grannar var detta. Hur kan man få kontakt på det viset? Detta var ju bara en leksak och inte alls några bra grejor som sagt. Dock vet jag att det fanns en mast några hundra meter iväg som sysslade med polisens/brandkårens radio på den tiden. Detta var runt 1996 tror jag. Var dessutom alltid samma man som jag pratade med också. Själva frågan är alltså hur jag kunde få kontakt, det var ingen av grannarna heller så. Den tekniska biten då min radio bara klarade max 300 m, kan antennen haft betydelse som sysslade med polisens radio? Någon som har nån idé?
Citera
2012-12-26, 00:30
Medlem
DickeFixs avatar
Räckvidden beror mycket på antennen. Om mannen du pratade hade en riktantenn med t.ex. 6dB antenngain så fördubblas räckvidden mellan er. Sedan beror räckvidden vid 27MHz mycket på väderlek och solfläcksaktivitet. Radiosignaler kan vid gynnsamma förhållanden studsa fram mellan jonosfären och markytan. Det mångdubblar räckvidden. Jag fick t.ex. själv i Stockholm kontakt med Viareggio i Italien med en 5 Watts komradio och en liten fönsterblecksantenn.
Citera
2012-12-26, 09:11
Medlem
Pengar_s avatar
Kunde mannens antenn påverka min radios räckvidd alltså?

Jo jag känner ju igen det fenomenet, ibland får man ju in polsk och rysk radio på fm bandet under några timmar vid speciellt väder.
Citera
2012-12-26, 09:34
Medlem
Finlirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengar_
kan antennen haft betydelse som sysslade med polisens radio? Någon som har nån idé?
Polisen använder inte 27 mhz och har aldrig använt det vad jag vet.
Citera
2012-12-26, 14:05
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finliraren
Polisen använder inte 27 mhz och har aldrig använt det vad jag vet.

Polisen har använt 80 Mhz bandet tidigare, sedan gick man över 400 Mhz. Nu med det digitala nya systemet vet jag inte.
Citera
2012-12-26, 14:11
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengar_
Kunde mannens antenn påverka min radios räckvidd alltså?

Jo jag känner ju igen det fenomenet, ibland får man ju in polsk och rysk radio på fm bandet under några timmar vid speciellt väder.

Det hände för flera år sedan i trakten av Sigtuna att vi fick in radio från trafikflyget då planen passerade oss på väg till Arlanda. Men detta kan bero på den FM-mottager vi hade som hade dålig selektivitet. Kan även i ditt fall vara så, en bra mottagare bör inte ta in andra kanaler, men det är ju väldigt tätt med radiostationerna nu mera på FM-bandet.
Citera
2013-01-05, 08:40
Bannlyst
Jag chansar på att det här är rätt tråd att ta upp mina frågor i.

1. Var kan man få tag på en komradio?
2. Går en komradio på batterier eller kan man koppla den till ett vanligt eluttag i väggen? Det kanske varierar från modell till modell?
3. Hur många använder sig av denna något förlegade teknik idag?
4. Behöver man någon typ av licens för att få använda komradio? Var och hur skaffar man det i så fall?
Citera
2013-01-06, 00:15
Medlem
golfpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRancorFeeder

2. Går en komradio på batterier eller kan man koppla den till ett vanligt eluttag i väggen? Det kanske varierar från modell till modell?
4. Behöver man någon typ av licens för att få använda komradio? Var och hur skaffar man det i så fall?

Walkie-talkie fixar du väl i närmaste leksaksaffär :P
Citera
2013-01-06, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av golfpapa
Walkie-talkie fixar du väl i närmaste leksaksaffär :P

Jo, men det är väl inte riktigt samma sak?
Citera
2013-02-16, 12:32
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRancorFeeder

1:conrad.se eller limmared.nu

2: Om de inte är walkietalkies utan såkallade mobilstationer som man kan ha i bilar så går de på 12volt, då behöver du ha en transformator/nätaggregat som omvandlar strömmen från 230v till 12-13,8 V om du skall ha den hemma.
Sedan behöver du ha en antennsladd till en antenn som du har placerat fritt utomhus någonstans (gärna på hustaket).
Walkietalkies 27mhz går på vanliga AA batterier.

3:Jag chansar på att det är 25 gubbar i och runt te:x stockholm, färre i mindre städer och fler i större.
Det finns ofta en radiogubbe i varje samhälle med över 10:000 invånare.
Jag säger "gubbar" för det är bara gubbar över 50 bast som sysslar med detta.

4: ingen licens för 27mhz, Prata på bara :-).
Citera
2013-05-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
1:conrad.se eller limmared.nu

2: Om de inte är walkietalkies utan såkallade mobilstationer som man kan ha i bilar så går de på 12volt, då behöver du ha en transformator/nätaggregat som omvandlar strömmen från 230v till 12-13,8 V om du skall ha den hemma.
Sedan behöver du ha en antennsladd till en antenn som du har placerat fritt utomhus någonstans (gärna på hustaket).
Walkietalkies 27mhz går på vanliga AA batterier.

3:Jag chansar på att det är 25 gubbar i och runt te:x stockholm, färre i mindre städer och fler i större.
Det finns ofta en radiogubbe i varje samhälle med över 10:000 invånare.
Jag säger "gubbar" för det är bara gubbar över 50 bast som sysslar med detta.

4: ingen licens för 27mhz, Prata på bara :-).

Vet inte riktigt vad du tänkte där?
Nu sitter jag och pratar både inom sverige och utlandet via komradio.
Och jag är ingen gubbe och MÅNGA av dom jag pratar med är absolut inte gubbar.
Ålder runt 20-50 är vanligaste åldern
Och av mina vänner så är det säkert runt 25-30 stycken av dom som har radio både i hemmet och i bilen.
Och vi bor i en liten by.

Mvh
Citera
2013-10-04, 23:25
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neomike79
Vet inte riktigt vad du tänkte där?
Nu sitter jag och pratar både inom sverige och utlandet via komradio.
Och jag är ingen gubbe och MÅNGA av dom jag pratar med är absolut inte gubbar.
Ålder runt 20-50 är vanligaste åldern
Och av mina vänner så är det säkert runt 25-30 stycken av dom som har radio både i hemmet och i bilen.
Och vi bor i en liten by.

Mvh

Det finns till och med nystartade radioklubbar, där åldrarna är väldigt varierande från unga till äldre!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in