2012-12-25, 21:34
Medlem
Gautamas avatar
Att flyga till USA tar ju typ 9 h, men det är ju endast 6 h i tidsskillnad. Hur går detta ihop? Hade ju varit snabbar att bara åka rakt upp, stå still, och sen ner igen 6 h senare när jorden snurrat såpass att usa är rakt nedanför.
Citera
2012-12-25, 21:42
Medlem
Om du åker rakt upp och hovrar med en helikopter eller liknade så kan jag lova att du inte är i USA när du landar efter 6h. Du måste förflytta dig jämfört med jorden i vilken fall som helst.

När du hoppar (eller åker upp i luften) så får du en begynnelsehastighet, skulle man inte få det så skulle du när du hoppar "rakt upp" att landa på ett annat ställe.
Senast redigerad av Mr.Vigge 2012-12-25 kl. 21:47.
Citera
2012-12-25, 21:43
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vigge
Om du åker rakt upp och hovrar med en helikopter eller liknade så kan jag lova att du inte är i USA när du landar efter 6h. Du måste förflytta dig jämfört med jorden i vilken fall som helst.
Det beror väl på hur högt upp du åker..?
Citera
2012-12-25, 21:44
Medlem
Att åka från Kiruna till Malmö med bil tar åtminstone ett dygn. Men tidskillnaden är ju bara 0 timmar. Hur går detta ihop?
Citera
2012-12-25, 21:45
Medlem
vad har tidsskillnaden att göra med hur lång tid färden tar? vilken position vår jord har, har ingen betydelse, då också atmosfären snurrar i samma takt som jorden. Anledningen till att det tar 9 timmar är antagligen eftersom att jorden snurrar i en snabbare hastighet än vad planet åker i.
Citera
2012-12-25, 21:47
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Det beror väl på hur högt upp du åker..?
Atmosfären snurrar med jorden och du snurrar med atmosfären.
Citera
2012-12-25, 21:48
Medlem
dunderdasens avatar
Sov på saken TS!
Citera
2012-12-25, 21:49
Medlem
Nihilators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
vad har tidsskillnaden att göra med hur lång tid färden tar? vilken position vår jord har, har ingen betydelse, då också atmosfären snurrar i samma takt som jorden. Anledningen till att det tar 9 timmar är antagligen eftersom att jorden snurrar i en snabbare hastighet än vad planet åker i.
+1

Boeing 747(-400) har en max hastighet på 920 km/h.

Hastigheten på jordens rotation:

Citera
2012-12-25, 21:53
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Men om man åker mot jordens snurriktning så borde det ju gå betydligt snabbare än tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Atmosfären snurrar med jorden och du snurrar med atmosfären.
Alltså måste man bara precis utanför atmosfären.
Citera
2012-12-25, 21:58
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Men om man åker mot jordens snurriktning så borde det ju gå betydligt snabbare än tvärtom.

.

Det gör det också.. Senast jag åkte till Amerikat tog det 9 timmar dit och 11 timmar hem. Fast det sägs bero på jettströmmarna.. Dit så åker man i medvind, hem så åker man motvind. Om jetströmmarna i sin tur påverkas av jordens rotation låter jag dock vara osagt.
Citera
2012-12-25, 21:59
Medlem
Men det måste du väl förstå att det inte gör så mycket skillnad? Med dina tankar så borde jag på kunna transportera mig från Göteborg till Stockholm på 1 millisekund. Det skiljer ju ingen tid.
Citera
2012-12-25, 21:59
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Alltså måste man bara precis utanför atmosfären.
"Bara"

Men det stämmer inte heller då du fortfarande "har fart" bakåt i samma hastighet som jorden. Åker du rakt upp kommer du befinna dig ovanför samma punkt hela tiden. För att förändra detta måste du ge dig själv fart framåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in