• 3
  • 4
2012-12-27, 00:34
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexTredjedelar
Fick tag på lite info, det är fransmän det rör sig om. Det är tydligen nått utbytes projekt under julen där dom kommer och åker hundspann firar jul och annat dyligt. Var tydligen nått problem med att sängarna inte dög åt dom förra året också, konferansen fick åka och köpa sängar som passade dom vid det tillfället.

Ha ha, ja där fick vi för våra fördomar men det är också logiskt. Att tjafsa emot är en fransk tradition oavsett vad det gäller. Jag har en fransk kollega och hennes standardfrågor är (med fransk intonation) "Varförrr då? Hyr menar dy då?".
Retoriska skillnader mellan svenskar och fransmän:

http://www.retorik-kurser.se/blogg/k...-och-frankrike

Jag kan mycket väl se framför mig hur den packade fransmannen vägrade ge sig angående tomteklädseln.
Citera
2012-12-27, 01:57
Medlem
mr.laws avatar
Hahaha det borde man förstått. Gissade själv på kines iom kulturkrocken osv.

Citat:
Fransmän värsta turisterna

Fransmän toppar listan över värdens värsta turister – de anses vara snåla, otrevliga och dåliga på språk.

Men svenskarna hamnar på en hedrande 8:e plats på listan över de mest önskvärda turisterna, enligt en ny internationell undersökning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11912997.ab

Blir det Silbersky som åtar sig detta månntro?
Citera
2012-12-27, 02:56
Medlem
PeterNosters avatar
Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.

Står där så grå vid ladgårdsdörr,
grå mot den vita driva,

tittar, som många vintrar förr,
upp emot månens skiva,
tittar mot skogen, där gran och fur
drar kring gården sin dunkla mur,
grubblar, fast ej det lär båta,
över en underlig gåta.

Ursprungligen publicerad i Ny Illustrerad Tidning 1881.
Citera
2012-12-27, 05:21
Medlem
Aristoteles12s avatar
Visst var det så att vår svenska tomte var grå från början. Han gick runt bland de grå stugorna ute i bygden. (Husen började målas faluröda först så småningom när människorna fick lite bättre levnadsvillkor)
Det var Jenny Nyströms enorma popularitet med sina Julkort i slutet av 1800-talet som spred bilden av en tomte med röd luva. Hennes bilder har fortfarande ofta en tomte med gråa/gröna/blå kläder.
Men den röda luvan fick snart efterföljare med även röda kläder.
Citera
2012-12-27, 07:45
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristoteles12
Det var Jenny Nyströms enorma popularitet med sina Julkort i slutet av 1800-talet som spred bilden av en tomte med röd luva. Hennes bilder har fortfarande ofta en tomte med gråa/gröna/blå kläder.Men den röda luvan fick snart efterföljare med även röda kläder.
Att hennes bilder fortfarande ser ut som de gjorde sammanhänger nog med att Jenny dog 1946
Citera
2012-12-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Jappar är bland de mest ödmjuka folk man kan hitta och de romantiserar ju Skandinavien hejdlöst så det måste har varit en riktigt packad japan i så fall.
Varför inte en självgod amerikan?

Kanske var en Amerikan, vad vet jag.
Jag vet dock att många Japaner besöker Orbaden. Jag vet också att snälla oskyldiga personer från japan har ställt till med bråk där förut. Dock inte om tomtar... Men det kan även ha varit förklädda peruaner!
Citera
2012-12-27, 14:41
Medlem
RockyTs avatar
Kan det inte varit Jultomten som var t.ex arab?
Citera
2012-12-27, 18:18
Medlem
gert-johnnyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Kan det inte varit Jultomten som var t.ex arab?
Kan vara möjligt, men inte troligt.
Citera
2012-12-27, 20:47
Medlem
OFOTCNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Saxat från Polisen.

Haha, det låter till och med som att skribenten på Polisen har ledsnat på den här skiten. Istället för att ta hand om det riktiga buset sitter dem nu och plockar folk som anser att tomten har fel färg...
De tre prickarna gör allt, kan verkligen tänka mig hur meningen fadear (fejdar) bort och polisen tittar i skärmen med hopplös blick och borttappad tro på mänskligheten.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in