2012-12-25, 14:59
Medlem
Hoelzels avatar
Hej,

Jag har levt med en riktig skruttdator senaste par åren och tänkte därför uppgradera lite, budgeten är däremot ganska begränsad men jag har inte så höga krav. Vill främst kunna surfa med ganska många tabbar uppe, kanske Spotify, kunna kolla film (gärna i HD men inget krav) och även kunna spela några spel (det kommer givetvis bli med ganska låga inställningar på en dator i den här prisklassen).

Den dator jag hittat på egen hand som verkar bäst just nu är HP Pavilion G6-2112so:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=753117

2.6 ghz dual core, 8 GB ram och grafiklösning som enligt notebookcheck.net verkar klara hyfsat nya spel med inställningar på low eller medium. Jag har försökt kolla runt lite på egen hand för att se om det finns något bättre men det verkar inte vara många datorer i den här prisklassen som har 8 GB ram och grafikkorten är oftast skräp, måste dock erkänna att jag gav upp min jakt ganska snabbt eftersom jag inte har någon superkoll på datorer och då blir det jobbigt när man hittar 15 olika HP Pavilion G6-datorer med olika serienummer.

Så, finns det något bättre i denna prisklass eller har jag redan funnit det bästa alternativet?
Citera
2012-12-25, 15:29
Medlem
Sverige2025s avatar
Datorn kommer hålla ca 2 år, så varför inte.. Jag vet inte hur AMD CPUn är, men den duger säkert för sin uppgift. Tänk på att minne idag är billigt, 2 GB RAM kostar 100:- , så om du kan få 4 GB maskin som är bättre för samma peng, så kan du uppgradera. ( Undantag finns med fastlödda minnen på moderkortet )

Citat:
Ursprungligen postat av Hoelzel
Hej,

Jag har levt med en riktig skruttdator senaste par åren och tänkte därför uppgradera lite, budgeten är däremot ganska begränsad men jag har inte så höga krav. Vill främst kunna surfa med ganska många tabbar uppe, kanske Spotify, kunna kolla film (gärna i HD men inget krav) och även kunna spela några spel (det kommer givetvis bli med ganska låga inställningar på en dator i den här prisklassen).

Den dator jag hittat på egen hand som verkar bäst just nu är HP Pavilion G6-2112so:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=753117

2.6 ghz dual core, 8 GB ram och grafiklösning som enligt notebookcheck.net verkar klara hyfsat nya spel med inställningar på low eller medium. Jag har försökt kolla runt lite på egen hand för att se om det finns något bättre men det verkar inte vara många datorer i den här prisklassen som har 8 GB ram och grafikkorten är oftast skräp, måste dock erkänna att jag gav upp min jakt ganska snabbt eftersom jag inte har någon superkoll på datorer och då blir det jobbigt när man hittar 15 olika HP Pavilion G6-datorer med olika serienummer.

Så, finns det något bättre i denna prisklass eller har jag redan funnit det bästa alternativet?
Citera
2012-12-25, 15:30
Medlem
köp den. du har funnit den bästa datorn på jordklotet för det priset. jag kunde inte hitta någon bättre i alla fall.
Citera
2012-12-25, 17:13
Medlem
SavageRSs avatar
Jag tror att den datorn uppfyller dina krav utan några problem. Håll den ren och ta bort allt onödigt skit regelbundet så kommer den funka länge också :-)
Citera
2012-12-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SavageRS
Jag tror att den datorn uppfyller dina krav utan några problem. Håll den ren och ta bort allt onödigt skit regelbundet så kommer den funka länge också :-)
Som "skit" menar du onödiga program eller damm? Hur rengör man en bärbar dator? En seriös fråga.
Citera
2012-12-25, 17:58
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MercedesBenzSwe
Som "skit" menar du onödiga program eller damm? Hur rengör man en bärbar dator? En seriös fråga.

blocka bort tangentbordet och dammsug.

jag såg någon lenovo på elgigantens reklam med bra spec och den var billig dock så var det ju en av deras plastiga modeller (dyra lenevo:na har en grym kvalitet, vet inte mkt om dem billiga)
Senast redigerad av hashish-boy 2012-12-25 kl. 18:06.
Citera
2012-12-25, 18:44
Medlem
Hoelzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
blocka bort tangentbordet och dammsug.

jag såg någon lenovo på elgigantens reklam med bra spec och den var billig dock så var det ju en av deras plastiga modeller (dyra lenevo:na har en grym kvalitet, vet inte mkt om dem billiga)

Jag såg att Media Markt också hade en Lenovo som låg runt 4000 kr men grafiken verkade inte vara på samma nivå som den här. Tror jag.
Citera
2012-12-25, 18:57
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoelzel
Jag såg att Media Markt också hade en Lenovo som låg runt 4000 kr men grafiken verkade inte vara på samma nivå som den här. Tror jag.

mkt möjligt, eftersom jag inte kör något krävande kollar jag inte grafiken (det blir snabbt dyrt när man ska spela på dem)

vill man bara ha en dator att se på film surfa och skriva på så kostar det inte så mycket...
Citera
2012-12-25, 21:59
Medlem
denna då http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_intel_i5-3210m_4gb_320gb_15.6_w8-21464867

förvisso en mindre hårddisk och ram minne men bättre processor.
Citera
2012-12-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pand0ra
denna då http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_intel_i5-3210m_4gb_320gb_15.6_w8-21464867

förvisso en mindre hårddisk och ram minne men bättre processor.
sämst grafitkort
Citera
2012-12-25, 23:17
Medlem
Hittade
http://cdon.se/hemelektronik/15inch_hp_pavilion_g6-2130so_core_i5_3210m_4_gb_500gb_15.6_w7hp_hd7670m-20904783

Denna kan vara intressant även fast den har 4 GB ram istället för 8 eftersom enligt cpubenchmark får den mycket högre score; 3856 vs 1647.
Citera
2012-12-28, 14:55
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unnamed1
Hittade
http://cdon.se/hemelektronik/15inch_hp_pavilion_g6-2130so_core_i5_3210m_4_gb_500gb_15.6_w7hp_hd7670m-20904783

Denna kan vara intressant även fast den har 4 GB ram istället för 8 eftersom enligt cpubenchmark får den mycket högre score; 3856 vs 1647.
Om man jämför grafikkortet med den första, vilken har då bäst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in