Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-25, 12:54
Bannlyst
hej

Somnar alltid till musik och datorn på (jämt). Så när jag lägger mig vill jag att skärmen ska släckas efter 5 mins, men under dagtid 20 mins. Jag vet hur man ändrar detta genom control panel, men det är relativt omständigt. Jag skulle helst vilja ha en ikon att klicka på 5 mins, och en för 20 mins.

Går det att justera windows för detta beteende, eller programmera bat-filer av någon slag som länkas till ikonerna - förslagsvis?

Mitt kunnande stoppar här! Obs! Jag vill inte att datorn ska gå in i sleep.

Tack för all hjälp alla tänkbara tips! Men den här nöten är väl för svår....?
Citera
2012-12-25, 13:13
Medlem
Varför just 5 minuter? Är det ett alternativ att du kör igång musiken och därefter kör igång sjärmsläckaren direkt? I så fall skapar du en genväg till skärmsläckaren och kör igång den när du dragit på musiken.
Citera
2012-12-25, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Varför just 5 minuter? Är det ett alternativ att du kör igång musiken och därefter kör igång sjärmsläckaren direkt? I så fall skapar du en genväg till skärmsläckaren och kör igång den när du dragit på musiken.

Jag villl inte ha skärmsläckare - för den blir det väl ljus av? Eller kan man använda den indirekt?
Jag vill att det ska vara mörkt efter 5 mins.
Citera
2012-12-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saskatoon2
Jag villl inte ha skärmsläckare - för den blir det väl ljus av? Eller kan man använda den indirekt?
Jag vill att det ska vara mörkt efter 5 mins.
Ok, men någon genväg till det kommando som stänger av skärmen då...

Men skriv ett skript som sleepar i fem minuter och därefter kör något sådant kommando.
Citera
2012-12-25, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Ok, men någon genväg till det kommando som stänger av skärmen då...

Men skriv ett skript som sleepar i fem minuter och därefter kör något sådant kommando.

Sleep vill jag inte ha, bara skärmen av, och jag vet inte vilket kommando jag ska ha i bat.filen.
Citera
2012-12-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saskatoon2
Sleep vill jag inte ha, bara skärmen av, och jag vet inte vilket kommando jag ska ha i bat.filen.
Alltså sleep som i att batfilen väntar fem minuter innan den kör nästa gång. Filen kommer alltså att se ut ungefär så här:

sleep 300
run_shutdown_monitor

Googla runt lite. Det borde inte vara så svårt att hitta vad kommandona heter. Personligen kör jag Linux så jag kan inte hjälpa till med några detaljer.
Citera
2012-12-25, 13:46
Medlem
Gh0steds avatar
Skapa en genväg, i location skriver du in:
POWERCFG -Change -monitor-timeout-ac 1

1an är värdet av hur många minuter som ska gå innan skärmen går in i standby.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-desktop/how-can-i-turn-off-the-monitor-ie-put-it-to-sleep/0ea689fd-bc46-4329-8f2c-bf9967d18114
Senast redigerad av Gh0sted 2012-12-25 kl. 14:01.
Citera
2012-12-25, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Skapa en genväg, i location skriver du in:
POWERCFG -Change -monitor-timeout-ac 1

1an är värdet av hur många minuter som ska gå innan skärmen går in i standby.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-desktop/how-can-i-turn-off-the-monitor-ie-put-it-to-sleep/0ea689fd-bc46-4329-8f2c-bf9967d18114

stort tack!
det verkar fungera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in