Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-12-25, 12:48
Medlem
tlcswes avatar
För fyra veckor sedan ringde en kille från bingolotto och sa att de nu försöker vinna tillbaka sina dåvarande kunder och nu skulle sälja på mig bingolotter med vinstgaranti.

Samtalet gick på följande sätt:
Han: Hej. Nu kan du köpa bingolotter med vinstgaranti. Det betyder att om du väljer att prenumerera på våra bingolotter så ingår det en vinstgaranti. Med vinstgaranti betyder att om du prenumererar på bingolotter i 12 veckor och förlorar på en bingolott kan du gå ner till ditt närmsta bingolottoombud och få 200kr för varje förlustlott.

Jag: Skämtar du? Hur kan ni sälja en bingolott för 50kr och om det är förlust på den, ge mig 200kr per förlorad lott.

Han: Ja, men detta är var den s.k. vinstgarantin går ut på. Detta gör vi för att vinna tillbaka våra gamla kunder. (Jag har fan aldrig varit kund hos bingolotto/folkspel)

Jag tänkte att om jag kan få 200kr för varje förlust lott, är det fyra/gånger pengarna tillbaka. Dock hade jag i åtanke att detta lät riktigt osannolikt. Men sedan tänkte jag, ett etablerat "lotteri" som bingolotto, kan inte blåsa sina "kunder".

Han: Men då spelar jag in här så säger du bara "Ja" på varje följdfråga. Sedan är det klart.

Vi körde igenom all info om var jag bodde osv. Vi gjorde ett kontrakt över telefon. Det mest oinformativa kontrakt som inte var denna värld. För efter jag valt att gå med, enbart för den s.k. vinstgarantin där du fick 200kr på varje förlustlott, kom jag på att; Om jag vinner på en lott av dessa tolv, finns det då någon s.k vinstgaranti?

Han svarade då: Hm, vänta här så ska jag bara höra med min kollega.

Han vände då telefonen bort från munnen och låtsades fråga. Detta borde han vetat och troligtvis visste. Men för att han inte skulle verka dum, gjorde han ett skådespeleri. Han kommer tillbaka och ger mig svaret; Nej, det gör den inte.

Då svarar jag; Vad sysslar du med, varför kunde du inte klämma ur dig detta innan vi gjorde kontraktet? Fattar du inte att jag nu känner mig riktigt lurad av att du inte säger exakt vad som gäller?

Han svarar: Nej, men jag trodde du förstod vad vårat avtal gick ut på.

Han slängde så gott som på luren i örat på mig. Jag ringer då folkspel, de som äger bingolotto. Jag ringer deras växel kl18.00 och säger vad som hänt. Tonläget på denna tjej i växeln avslöjar att detta var inget ovanligt, hon lät inte ens lite upprörd. Sedan säger hon till mig att, vinstgarantin inte alls gav 200kr per förlorad bingolott. Vinstgaranti betydde att om du förlorat på 12 lotter, så får du 200kr för samtliga lotter. Då började man fatta hur fan lurad man faktiskt var. Det framkom också att de tydligen spelat in hela samtalet och inte enbart avtalsdelen.

Hon sa att hon säger upp prenumerationen och det kommer inga bingolottor. Men det gjorde det. Nästa dag fick jag fyra fräsha bingolottor. Jag ringer upp dem från jobbet och frågar vad de håller på med. De säger att det blivit fel, blabla. Jag ber dem att lyssna på samtalet mellan mig och försäljaren eftersom de spelade in hela. Lyssna på det för höra att denna försäljare verkligen blåste mig.

Jag ringer upp dem nästa dag igen och fråga om de lyssnat på inspelningen. Då säger de att; Ja, det ringde en tjej till dig idag men det var ingen som svara.

Det ringde ingen från bingolotto den dagen till mig. Men de sa att de lyssnat på inspelningen och upplevde att försäljaren varit otydlig och nu fått en varning. Troligtvis har de inte ens lyssnat på inspelningen utan skyddar enbart sin Bingolotto-sekt.

Jag vet inte, men jag kan inte vara den enda som fått detta samtalet. Har någon fått liknande samtal?
Vet även vad försäljaren heter om någon skulle vilja veta.
--

Sedan spelade vår familj uppesittarkväll i söndags, vi var fem personer, vi alla hade köpt två bingolottor var. Alltså, vi hade totalt tio bingolottor. Ingen vann på något spel utav oss, inte en enda lott. Detta betyder att det är lägre odds än 1/30 att vinna. Men vad det också betyder är att deras s.k. vinstgaranti inte skulle fungera överhuvudtaget, eftersom de var så säkra på att man skulle vinna på tolv lotter. För det finns inte en chans i världen att vi hade vunnit på någon av lotterna om vi köpt två lotter till, för att komma upp i dessa tolv lotter.

Ni kan kalla mig bitter och inse att det är ett lotteri.

Men lotteri är det sista det är. Varenda nummer som kommer är så utstuderat i förväg att man inte kan kalla det för lotteri. Det borde vara olagligt att kalla skiten för lotteri. Det enda lotteriet du gör är när du köper lotten.
Citera
2012-12-25, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Sedan spelade vår familj uppesittarkväll i söndags, vi var fem personer, vi alla hade köpt två bingolottor var. Alltså, vi hade totalt tio bingolottor. Ingen vann på något spel utav oss, inte en enda lott. Detta betyder att det är lägre odds än 1/30 att vinna. Men vad det också betyder är att deras s.k. vinstgaranti inte skulle fungera överhuvudtaget, eftersom de var så säkra på att man skulle vinna på tolv lotter. För det finns inte en chans i världen att vi hade vunnit på någon av lotterna om vi köpt två lotter till, för att komma upp i dessa tolv lotter.

Ni kan kalla mig bitter och inse att det är ett lotteri.

Men lotteri är det sista det är. Varenda nummer som kommer är så utstuderat i förväg att man inte kan kalla det för lotteri. Det borde vara olagligt att kalla skiten för lotteri. Det enda lotteriet du gör är när du köper lotten.

Du har alltid 14 dagars ångerätt är du medveten om det? Allt du hade behövt göra var att säga att du ångra dig när du ringde bingolotto.

Sen om du inte vinner på dina lotter säger absolut ingenting om hur stor chans det är att vinna.
Citera
2012-12-25, 12:57
Bannlyst
Jag har en tumregel, utgå ifrån att telefonförsäljare förvrider sanningen samt aldrig köpa något vare sig på telefon eller av säljare som hoppar på en i köpcentrum. (har gjort läxan)

undrar varför det heter tumregel föresten?
Citera
2012-12-25, 12:59
Medlem
Citat:
Jag förstår din bitterhet, men just här fattar jag inte vad du babblar om. Hur kan du dra slutsatsen att oddsen är lägre än 1 på 30? Och hur fasen vet du att du inte skulle vinna om du köpte två lotter till?
Citera
2012-12-25, 13:07
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag förstår din bitterhet, men just här fattar jag inte vad du babblar om. Hur kan du dra slutsatsen att oddsen är lägre än 1 på 30? Och hur fasen vet du att du inte skulle vinna om du köpte två lotter till?

Jag såg en reklamskylt med bingolotto i en kiosk där Jan Bylund fronta planchen. Det stod; På söndag blir 45.000 personer vinnare.

Hur många bingolottor såldes till söndagen?
1.000.000 lottor?
Citera
2012-12-25, 13:10
Medlem
Citat:
Jag såg en reklamskylt med bingolotto i en kiosk där Jan Bylund fronta planchen. Det stod; På söndag blir 45.000 personer vinnare.
Ok?
Citat:
Hur många bingolottor såldes till söndagen?
1.000.000 lottor?
Ingen aning.
Citera
2012-12-25, 13:17
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ok?
Ingen aning.

Ok. Varför svarar du så jävla nonchalant?`

Här. Här står det att de sålde bingolottor för 100 miljoner.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/bingolotto/pressrelease/view/bingolottos-uppesittarkvaell-gav-25-miljoner-till-svenskt-foereningsliv-824599

100 000 000 / 50 = 2 000 000

2 miljoner bingolottor

2 000 000/45.000 = Vinst på 2222 lott.
Citera
2012-12-25, 13:25
Medlem
Citat:
För att jag inte fattar vad du babblar om. Först drar du slutsatsen att vinna är mindre än en på trettio baserat på att du inte vunnit på tio lotter. Detta är en felaktig slutsats av flera skäl. Du säger också att du inte hade vunnit med två lotter till, vilket du absolut inte kan veta.

När jag frågar hur du kommit fram till detta svarar du att det är 45000 vinster och frågar MIG hur många lotter som sålts. Du har alltså helt plötsligt bytt metod för att räkna ut vinstchanserna, men du hade fortfarande inte svarat på frågorna.
Citat:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/bingolotto/pressrelease/view/bingolottos-uppesittarkvaell-gav-25-miljoner-till-svenskt-foereningsliv-824599

2 miljoner bingolottor

2 000 000/45 000 = 45. Det är vinst på var 45:e lott.

EDIT:
Svaret är egentligen 44,444... om nu någon vill anmärka på detta.
Senast redigerad av patwotrik 2012-12-25 kl. 13:47.
Citera
2012-12-25, 13:36
Medlem
Citat:

2 miljoner bingolottor

Det var hur du i trådstarten beskrev att du kom fram till att det var mindre än 1/30 att vinna som var helt efterblivet. Förresten, "lottor"?

Du verkar vara både dum och lättlurad... Tror snarare att du missuppfattade än att BL gjorde fel, sedan sa de att de gett säljaren en varning bara för att få tyst på ditt gnäll.
Citera
2012-12-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ok?
Ingen aning.

Har du inget mer vettigt att skrivs än ok och ingen aning kan du lika gärna hålla käften o skippa ditt svar. Alltid ska det komma en besserwisser och framföra sina menlösa åsikter...

ont: Vi körde hemma också och hade 2 lotter var alltså 4 stycken totalt, ingen av dessa gav vinst, på facebook såg vi säkerligen 30 andra lotter i spel och ingen här heller skylta med någon vinst. Alltså vi pratar inte ens en ny lott.

Det är då jävligt löjligt att gå ut med 45 000 vinner ikväll, det är ju ingenting om du säger 2 000 000 lotter. Sen minns jag att förut drog man ett gäng nummer som vann en bil, nu ska alla ringa in för att ha chansen på en bil. Visst pengarna gick till childhood men ändå, vinsterna har blivit färre men ett skrämmande lottpris kvarstår.

Ärligt spelar verkligen någon för att vinna ? Jag spelar då mest för att ha en trevlig kväll och ha något att göra se fram emot. Att vinna existerar inte då en aldrig får bingo. Du får 4 i rad och ska ha nummer 30, då dras alltid 32 samt 28. Du tyckte du var så jävla nära en volvo. Hur många satt verkligen och vänta på exakt samma nummer som jag ?
Citera
2012-12-25, 13:43
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
För att jag inte fattar vad du babblar om. Först drar du slutsatsen att vinna är mindre än en på trettio baserat på att du inte vunnit på tio lotter. Detta är en felaktig slutsats av flera skäl. Du säger också att du inte hade vunnit med två lotter till, vilket du absolut inte kan veta.

När jag frågar hur du kommit fram till detta svarar du att det är 45000 vinster och frågar MIG hur många lotter som sålts. Du har alltså helt plötsligt bytt metod för att räkna ut vinstchanserna, men du hade fortfarande inte svarat på frågorna.

2 000 000/45 000 = 45. Det är vinst på var 45:e lott.

Förutom att du är dryg, så är svaret 44.44444444444.
Citera
2012-12-25, 13:46
Medlem
Mangehls avatar
Citat:
För det finns inte en chans i världen att vi hade vunnit på någon av lotterna om vi köpt två lotter till, för att komma upp i dessa tolv lotter.

Självklart fungerar inte vinstgarantin, det är bara något de namngett ett system där de får folk att köpa lotter för 700 spänn men att de i värsta fall får ge 200:- av dem tillbaka. Med största sannolikhet så vinner man kanske 50 eller hundra spänn på någon av lotterna(vet inte vad bingolottos lägsta vinstsumma är) och då har de gjort en grov vinst på dig, och dessutom försäkrat sig om en stadig lottförsäljning under 12 veckors tid..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in