• 2
  • 3
2013-12-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrArroganto
Jadå, nu för tiden får barnen inte ha sitt traditionella Julspel i kyrkan längre.

I den kyrkan har barnen dramatiserat Julevangeliet i generationer. Inte längre...tråkigt.

Och detta beror alltså på islam och inte sekulariseringen av samhället? Förklara hur du kom fram till den analysen. Var det ett gäng arga muslimer som drev igenom förbudet?
Citera
2013-12-12, 20:30
Medlem
DrArrogantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Och detta beror alltså på islam och inte sekulariseringen av samhället? Förklara hur du kom fram till den analysen. Var det ett gäng arga muslimer som drev igenom förbudet?

Hur jag kom fram till det?

Jo jag har ju förstås också sett tecknen på sekularisering av både samhälle och skola-

Krav på att få bära slöja eller t.o.m. burka i skolan, ledighet över ramadan, halal-slaktat kött i skolmatsalen mm går ju helt i samma linje som att stoppa dramatisering av julevangeliet med hänvisning till skollagen. Så jag förstår precis hur du menar...

Att vissa rasister sen påstår att Islam är den enda drivande kraften bakom all den så kallade sekularisering du hänvisar till och att vårt samhälle är varken mer eller mindre sekulärt nu än på 80-talet är inget att bry sig om. Jag menar gillar man inte böneutrop och balkonghoppning kan man ju faktiskt hålla sig från förorten men till rixmedia och slippa få denna rasistpropaganda serverad till sig.

De religiösa inslagen i vardag och offentlighet som har ökat markant är förstås muslimska och att de judiska och kristna traditioner har trängts tillbaka överallt är ju bara en naturlig konsekvens av religionsfriheten som anstår en sekulär damokrati, eller hur?

Och även om Abdirizak Waberio är en arg muslim kan han ju inte på egen hand islamisera riksdag och regering och visst är det väl är bra att sekulariseringen gått så långt att denna sharia förespråkaren kan sitta i vårt största regeringsparti.

Till sist, om man fråga den judiska församlingen i Malmö vad som hindrar dem från att visa och utöva sin religion offentligt så får du helt säkert till svar att "det är sekularisternas fel".

Sådärja det känns skönt. Analysen är klar. Du har såklart rätt.

Nynnar för mig själv, Ingen rädder för vargen här....
Citera
2013-12-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrArroganto
Hur jag kom fram till det?

Jo jag har ju förstås också sett tecknen på sekularisering av både samhälle och skola-

Krav på att få bära slöja eller t.o.m. burka i skolan, ledighet över ramadan, halal-slaktat kött i skolmatsalen mm går ju helt i samma linje som att stoppa dramatisering av julevangeliet med hänvisning till skollagen. Så jag förstår precis hur du menar...

Att vissa rasister sen påstår att Islam är den enda drivande kraften bakom all den så kallade sekularisering du hänvisar till och att vårt samhälle är varken mer eller mindre sekulärt nu än på 80-talet är inget att bry sig om. Jag menar gillar man inte böneutrop och balkonghoppning kan man ju faktiskt hålla sig från förorten men till rixmedia och slippa få denna rasistpropaganda serverad till sig.

De religiösa inslagen i vardag och offentlighet som har ökat markant är förstås muslimska och att de judiska och kristna traditioner har trängts tillbaka överallt är ju bara en naturlig konsekvens av religionsfriheten som anstår en sekulär damokrati, eller hur?

Och även om Abdirizak Waberio är en arg muslim kan han ju inte på egen hand islamisera riksdag och regering och visst är det väl är bra att sekulariseringen gått så långt att denna sharia förespråkaren kan sitta i vårt största regeringsparti.

Till sist, om man fråga den judiska församlingen i Malmö vad som hindrar dem från att visa och utöva sin religion offentligt så får du helt säkert till svar att "det är sekularisternas fel".

Sådärja det känns skönt. Analysen är klar. Du har såklart rätt.

Nynnar för mig själv, Ingen rädder för vargen här....

Jag håller med i delar av din analys, det är märkligt att sekulariseringen missat Islam. Fast det är betydligt mer sekulärt idag än förr, med islam som undantag.

2000 var väl tex det år som svenska kyrkan och staten gick skilda vägar?

Jag är inte religiös och tycker det är lika fel med påtvingade julspel som halal-slakt. Däremot gillar jag tradition och tycker det är märkligt att svenska kyrkan inte verkar göra det.

Så länge folk får välja och vi inte tassar på tå runt religiösa utövare är jag nöjd. Jag gillar inte heller utvecklingen där kristendomen försöker bli PK, tycker inte det känns trovärdigt.

Jag menade mest att det sällan är muslimer som motsätter sig våra jultraditioner utan PKiter som är rädda för att stöta sig med muslimer.
Citera
2013-12-25, 14:03
Medlem
[quote=ProWhite|41113215]Du tycks distansera dig från det faktum att "Julen" är en med kristendomen förenad tradition och har ingen betydelse huruvida vi här talar om svenska, danska, tyska, grekiska, italienska, brittiska eller franska

Julafton kanske från början var efter att fantasy karaktären Jesus föddes(vilket alla vet inte inte var 24/12) Nu har julen mer blivit en Svensk tradition som större delen av befolkningen inte lägger ner nån tanke på dess ursprung. Vi har en dag då vi umgås och har det trevligt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in