Citat:
Ursprungligen postat av
Phailure
Och detta beror alltså på islam och inte sekulariseringen av samhället? Förklara hur du kom fram till den analysen. Var det ett gäng arga muslimer som drev igenom förbudet?
Hur jag kom fram till det?
Jo jag har ju förstås också sett tecknen på sekularisering av både samhälle och skola-
Krav på att få bära slöja eller t.o.m. burka i skolan, ledighet över ramadan, halal-slaktat kött i skolmatsalen mm går ju helt i samma linje som att stoppa dramatisering av julevangeliet med hänvisning till skollagen. Så jag förstår precis hur du menar...
Att vissa rasister sen påstår att Islam är den enda drivande kraften bakom all den så kallade sekularisering du hänvisar till och att vårt samhälle är varken mer eller mindre sekulärt nu än på 80-talet är inget att bry sig om. Jag menar gillar man inte böneutrop och balkonghoppning kan man ju faktiskt hålla sig från förorten men till rixmedia och slippa få denna rasistpropaganda serverad till sig.
De religiösa inslagen i vardag och offentlighet som har ökat markant är förstås muslimska och att de judiska och kristna traditioner har trängts tillbaka överallt är ju bara en naturlig konsekvens av religionsfriheten som anstår en sekulär damokrati, eller hur?
Och även om Abdirizak Waberio är en arg muslim kan han ju inte på egen hand islamisera riksdag och regering och visst är det väl är bra att sekulariseringen gått så långt att denna sharia förespråkaren kan sitta i vårt största regeringsparti.
Till sist, om man fråga den judiska församlingen i Malmö vad som hindrar dem från att visa och utöva sin religion offentligt så får du helt säkert till svar att "det är sekularisternas fel".
Sådärja det känns skönt. Analysen är klar. Du har såklart rätt.
Nynnar för mig själv, Ingen rädder för vargen här....