2012-12-23, 23:17
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, 30- grader det har jag aldrig varit med om, men väl -27, och det var helt förfärligt. Men det har bara hänt en gång i min livstid, och tack oc lov att man bor i SKÅNE!

Fy för att stå i flera timmar och frysa! Och varför var inte stationen öppen från början? Helt sjukt att människor skall utsättas för sådant. HÄR i detta land!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15977064.ab

http://www.klart.se/v%C3%A4der-bodens-gk.html?v=per_timme
Förlåt om tråden är felsatt, men jag tvekade var jag skulle sätta den.
Senast redigerad av elastikmanden 2012-12-23 kl. 23:21.
Citera
2012-12-23, 23:48
Medlem
Vi är rätt vana om man säjer så. Vi har rätt kläder på och förutsätter att om det är minus 27 som det var idag,måste man varmköra bilen,ha mobil laddad,helst ha varmare kläder o filtar i bilen, innan man försöker köra 7 mil på lågfrekvent väg. Och hålla 70-80 så man slipper isproppar i bensinen..
Tåg? Kollektivtrafik finns int där jag bor ..
Senast redigerad av Zigga 2012-12-23 kl. 23:51.
Citera
2012-12-24, 00:01
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Vi är rätt vana om man säjer så. Vi har rätt kläder på och förutsätter att om det är minus 27 som det var idag,måste man varmköra bilen,ha mobil laddad,helst ha varmare kläder o filtar i bilen, innan man försöker köra 7 mil på lågfrekvent väg. Och hålla 70-80 så man slipper isproppar i bensinen..
Tåg? Kollektivtrafik finns int där jag bor ..

Hoppas av hela mitt hjärta, att alla som åker till det nerkyllda Sverige, kommer fram i god behåll och får en underbar jul!

Här i Skåne är det alldeles vitt, så en vit jul får vi! (om det inte regnar bort imorgon?) Men just nu är det 0...
Citera
2012-12-24, 00:07
Medlem
Dom var ju inne i stationshuset.
Citera
2012-12-24, 00:22
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, men stationshuset var ju stängt från början, och varför är de det? Sä är det även här i Skåne; Det finns väntsal och toalett, men de är för fan alltid låsta?? Varför?

Här står vi också och fryser ibland, när inte tåget kommer, och det skall ta ca. 40 min. om de sätter in en buss.

Men alla ni som kör: Håll avstånd, det tror jag är A&O, och kanske är det bättre att ta "småvägar/ omvägar"? I stället för de stora, där alla kör?
Senast redigerad av elastikmanden 2012-12-24 kl. 00:25.
Citera
2012-12-25, 00:41
Medlem
Ja det kan hända men det är inte 30 grader kallt i skåne nu.Och tanken att detta är farligt jag kan faktiskt dö om jag blir stående stilla, mer än 30 minuter existerar inte heller söderut antar jag ?
Senast redigerad av Zigga 2012-12-25 kl. 00:44.
Citera
2012-12-25, 15:43
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Ja det kan hända men det är inte 30 grader kallt i skåne nu.Och tanken att detta är farligt jag kan faktiskt dö om jag blir stående stilla, mer än 30 minuter existerar inte heller söderut antar jag ?

Nej men -27, och det var inget kul. Då bodde vi på landet och alla vattenledningar frös. Tack och lov hade vi en gammaldags kamin, och sedan fick vi använda snö och is som vatten. Det blev dyrt att fixa vattenrören, och kallt, och varade i 3 veckor. Men oftast är det max - 10-15, och då bara något/ några dygn.

Ja, och fyfan - 30! Vad har vi i frysen? - 18? Stackars alla dem som råkar ut för detta.
Citera
2012-12-25, 15:52
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fappy11
Typ 30 skillnad mellan Skåne och Norrland nu, här nere har vi just nu +6 c Fyfan jag hade nog dött däruppe! går det ens att andas?

Här har vi +3 nu, så hur har dem som bor i Karesuando det just nu? -34. Långt däruppe i norr? Nå men det skall bli bättre på onsdag. (lider med er!) Hur fan lyckas ni hålla era bostäder varma? Nästan lite kusligt...

Antagligen finns det ingen möjlighet att tillhandahålla tåg och bussar, de måste ju var specialtillverkade. .

Citera
2012-12-25, 17:41
Medlem
najass avatar
Klimat, miljö och geovetenskap --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2012-12-25, 17:52
Medlem
elastikmandens avatar
förlåt att jag satte tråden fel!

Men -60 i Sibirien...Ohh, Finns det ens tåg, eller andra fordon som kan fungera i denna kylan?
Citera
2012-12-25, 18:13
Medlem
Tjockims avatar
Att de har köldgräns för hur eller om tågen går är väl bra, bra är väl även att resenärer ersätts med boende över natta så de ej behöver försöka klara en natt utomhus i extrem kyla..

Själv var jag en snabbis, över helgen, med mina barn till min fars stuga, åkte hem i söndags då de skulle till sin far och fira julafton där. Från stugan, lokaliserad i Lappland, var det -34 när vi for, som kallast var det -39,9 efter vägen innan vi kom hem (23 mil sydost från fars stuga). Är glad att bilen min klarade kylan och tog oss hela vägen hem utan problem

Längtar för övrigt till sommaren Den e nice så länge den inte regnar bort
Citera
2012-12-25, 18:52
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockim
Att de har köldgräns för hur eller om tågen går är väl bra, bra är väl även att resenärer ersätts med boende över natta så de ej behöver försöka klara en natt utomhus i extrem kyla..

Själv var jag en snabbis, över helgen, med mina barn till min fars stuga, åkte hem i söndags då de skulle till sin far och fira julafton där. Från stugan, lokaliserad i Lappland, var det -34 när vi for, som kallast var det -39,9 efter vägen innan vi kom hem (23 mil sydost från fars stuga). Är glad att bilen min klarade kylan och tog oss hela vägen hem utan problem

Längtar för övrigt till sommaren Den e nice så länge den inte regnar bort

Ja, tack och lov för sommaren, och för att du fixade färden!Hoppas ni hade en riktig mysig julafton trots extremkylan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in