2011-12-16, 14:21
Medlem
Zedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Vad har du för belägg för att barnprogram generellt var bättre förr?

Att du gillade barnprogrammen och idag ser tillbaka med nostalgiska ögon?
Klart du tycker barnprogrammen som ger dig minnen är bättre.

Jag är övertygad om att du är för dåligt insatt för att ha en susning om vad du pratar om.

Visst, alla har rätt till en åsikt, men i detta ämne så grundar sig åsikten på okunskap.

Idag finns det, vad jag vet, 7st kanaler som endast sänder barnprogram:

Barnkanalen, Nikelodeon, Cartoon Network, Disney Channel, Disney XD, Disney Junior och Nikelodeon Jr.

De två sistnämnda kanalerna, Disney Junior och Nikelodeon Jr, riktar sig framförallt till barn under 4-5år - tittar en idag vuxen person på någon av dessa kanalerna så får man enkelt uppfattningen att "fyfan vad barnsliga barnprogram det visas idag" - ja, men det är ju inte så konstigt med tanke på vilken ålder kanalerna riktar sig till.

Hur som helst - det finns alltså 7 kanaler som sänder barnprogram i minst 12timmar om dagen, Disney Channel och Cartoon Network sänder dygnet runt.
Självklart kommer det finnas en hel del skräp, men jag lovar dig att det finns något för alla.

Den största skillnaden på idag och när vi växte upp är att barnen idag har möjligheten att själva välja vad dom vill se.

Själv satt jag och såg allt möjligt skit som sändes eftersom det var någon timme per dag man hade möjligheten att se barnprogram - jag lämnade inte ens TVn när det var "Dagens visa".

"Barnprogrammen var så mycket bättre när jag växte upp" var även något jag kunde säga innan jag själv fick barn och faktiskt satte mig in i det hela.
Min son får se barnprogram från min uppväxt som jag tankat ner varvat med det som idag går på TV. Kan lova dig att han uppskattar båda lika mycket.
Däremot så uppskattar naturligtvis jag själv dom gamla mer.

De var bättre förr. Detta har inte med att jag ser det med nostalgi att göra. Det var bara så det var. Nu är i stort sett allt animerat och ligger ingen som helst kärlek bakom det som görs. Se på Disney nowdays. Inte kommit något vettigt därifrån på herrans massa år. Och Cartoon Network ska visa Scooby Doo, Flinta, Jetson osv. Inte massa krafs som går nu.

Stämmer att jag har rätt till åsikt. Och här är min. Lev med det. Dagens barnprogram är knappt dugliga. Har många vänner med barn som tycker samma sak. Och som sagt, det har inte med nostalgin att göra.
Citera
2011-12-16, 14:51
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeds
De var bättre förr. Detta har inte med att jag ser det med nostalgi att göra. Det var bara så det var. Nu är i stort sett allt animerat och ligger ingen som helst kärlek bakom det som görs. Se på Disney nowdays. Inte kommit något vettigt därifrån på herrans massa år. Och Cartoon Network ska visa Scooby Doo, Flinta, Jetson osv. Inte massa krafs som går nu.

Stämmer att jag har rätt till åsikt. Och här är min. Lev med det. Dagens barnprogram är knappt dugliga. Har många vänner med barn som tycker samma sak. Och som sagt, det har inte med nostalgin att göra.

Nej, det var inte bättre förr.
Att serier är animerade idag kan även jag tycka är tråkigt, men tro mig - det handlade inte om "kärlek" förut utan det var bara en annan teknik. Det handlade lika mycket om pengar då som nu.

Självklart tycker dina vänner likadant, nästan varenda vuxen tycker att barnprogrammen från ens uppväxt är bättre. Det gör jag med.

Men man måste se på det hela med barnens ögon - de ser lika gärna på barnprogram från förr som de ser på dagens program.

Exakt samma sak som det var för dig - du uppskattade ju Flintstones, Jetsons och Scooby-Doo.
Alla de serierna är från 1950-1960-talet.

Tror du inte samma diskussion pågick när du var 10år?
"Fan vad dåliga dagens barnprogram är, Turtles hit och Transformers dit - tacka vet jag Jetsons".

Men du som barn uppskattade ju både Turtles och Jetsons.

"Inte kommit något vettigt därifrån på herrans massa år" - Du har ju INGEN koll, hur fan kan du då säga att det inte kommit något bra?

Scooby-Doo visas fortfarande på Cartoon Network, både de gamla från 60-talet och nyanimerad. Kan tala om för dig att dom nya är jävligt mycket bätrre.

Svampbob-Fyrkant, Phineas och Ferb, Äventyrsdags (Adventure Time), Star Wars Clonewars, Ben 10, Fåret Shaun, Flapjack, Ozzie & Drix är bara ett fåtal av de barnprogram som jag som VUXEN verkligen kan förstå uppskattas av barn.
De håller hög klass helt enkelt.

Och förresten visas fortfarande serier som Ducktales, Räddningspatrullen, Aladdin med flera fortfarande dagligen på Disney Channel. Serier från 90-talet - de serierna är alltså lika mycket från DAGENS barns uppväxt som Jetsons, Flintstones och Scooby-Doo var från din.

Innebär det att dagens barn om 15år kommer säga "När jag var liten så var det mycket bättre barnprogram på TV - jag såg Aladdin, Ducktales, Räddningspatrullen bla bla bla, nu visas det bara skit"?

- Ja det gör det. För det är exakt så det kommer bli.

Så jo, det har med nostalgi att göra.

Du som vuxen är inte rätt person att avgöra vad som är bra barnprogram. Det är barnen.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2011-12-16 kl. 15:26.
Citera
2011-12-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Nej, det var inte bättre förr.
Att serier är animerade idag kan även jag tycka är tråkigt, men tro mig - det handlade inte om "kärlek" förut utan det var bara en annan teknik. Det handlade lika mycket om pengar då som nu.

Självklart tycker dina vänner likadant, nästan varenda vuxen tycker att barnprogrammen från ens uppväxt är bättre. Det gör jag med.

Men man måste se på det hela med barnens ögon - de ser lika gärna på barnprogram från förr som de ser på dagens program.

Exakt samma sak som det var för dig - du uppskattade ju Flintstones, Jetsons och Scooby-Doo.
Alla de serierna är från 1950-1960-talet.

Tror du inte samma diskussion pågick när du var 10år?
"Fan vad dåliga dagens barnprogram är, Turtles hit och Transformers dit - tacka vet jag Jetsons".

Men du som barn uppskattade ju både Turtles och Jetsons.

"Inte kommit något vettigt därifrån på herrans massa år" - Du har ju INGEN koll, hur fan kan du då säga att det inte kommit något bra?

Scooby-Doo visas fortfarande på Cartoon Network, både de gamla från 60-talet och nyanimerad. Kan tala om för dig att dom nya är jävligt mycket bätrre.

Svampbob-Fyrkant, Phineas och Ferb, Äventyrsdags (Adventure Time), Star Wars Clonewars, Ben 10, Fåret Shaun, Flapjack, Ozzie & Drix är bara ett fåtal av de barnprogram som jag som VUXEN verkligen kan förstå uppskattas av barn.
De håller hög klass helt enkelt.

Och förresten visas fortfarande serier som Ducktales, Räddningspatrullen, Aladdin med flera fortfarande dagligen på Disney Channel. Serier från 90-talet - de serierna är alltså lika mycket från DAGENS barns uppväxt som Jetsons, Flintstones och Scooby-Doo var från din.

Innebär det att dagens barn om 15år kommer säga "När jag var liten så var det mycket bättre barnprogram på TV - jag såg Aladdin, Ducktales, Räddningspatrullen bla bla bla, nu visas det bara skit"?

- Ja det gör det. För det är exakt så det kommer bli.

Så jo, det har med nostalgi att göra.

Du som vuxen är inte rätt person att avgöra vad som är bra barnprogram. Det är barnen.

Tror det har med hur samhället ser ut och vad som kan erbjudas teknisk samt ekonomisk sätt.

Ja, det klart att det är nostalgi i det hela. Vi kan jämföra med det vi såg som barn men ett barn idag har ingenting att jämföra med och kommer uppskatta vad som visas o.s.v.

Själv tycker jag att 90-talets teckande var "bättre" för jag är född under 90-talet men samtidigt kan jag inte säga att alla dagens program är dåliga.

Det fanns dåliga program under 90-talet med och all dubbning var inte "perfekt" kan man säga utan att överdriva.
Citera
2011-12-16, 16:31
Medlem
icedancer24s avatar
Minns absolut den här serien. En av mina absoluta favoritprogram när jag gick mellanstadiet klev upp och såg avsnitten varje morgon innan skolan.

Tog nån nostalgitripp för nåt år sen och såg igenom säsong 1 och 2 på youtube med japanska med engelsk text. Nu verkar det tyvärr inte finnas kvar på youtube så man får väl leta nån torrent om man vill se. Har för mig att det finns säsong 3-5 också som sverige aldrig köpt in. Funderar nästan på att kolla dem också.
Citera
2011-12-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icedancer24
Minns absolut den här serien. En av mina absoluta favoritprogram när jag gick mellanstadiet klev upp och såg avsnitten varje morgon innan skolan.

Tog nån nostalgitripp för nåt år sen och såg igenom säsong 1 och 2 på youtube med japanska med engelsk text. Nu verkar det tyvärr inte finnas kvar på youtube så man får väl leta nån torrent om man vill se. Har för mig att det finns säsong 3-5 också som sverige aldrig köpt in. Funderar nästan på att kolla dem också.

En liten fågel viskade i mitt öra och sa att det finns torrenter för "Sailor Moon".
Citera
2011-12-16, 17:14
Medlem
icedancer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownJS
En liten fågel viskade i mitt öra och sa att det finns torrenter för "Sailor Moon".

Absolut. Fast jag menade att sverige inte köpte in dubbade och visade dem på tv då man var mindre utan varvade dem säsonger man hade istället.
Citera
2011-12-16, 17:22
Medlem
Rokushikis avatar
Riktigt bra serie som både tjejer och killar kunde kolla på! Minns att jag alltid kollade på det innan skolan och att demonerna ibland var riktigt läskiga!

Synd att Sverige inte kan köpa in det igen, såvitt jag vet så har skaparen till Sailor Moon sagt att hon inte vill sälja det till något land utanför Japan eller liknande.
Citera
2011-12-16, 23:31
Medlem
Smiskads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Riktigt bra serie som både tjejer och killar kunde kolla på! Minns att jag alltid kollade på det innan skolan och att demonerna ibland var riktigt läskiga!

Synd att Sverige inte kan köpa in det igen, såvitt jag vet så har skaparen till Sailor Moon sagt att hon inte vill sälja det till något land utanför Japan eller liknande.

Det stämmer. Ägaren till Sailor Moon gick in i copyright-bråk och sen ville inte sälja Sailor Moon utanför Japan och Kina någotmer. Riktig surtant med andra ord.
Citera
2011-12-16, 23:58
Medlem
CrimsonIdols avatar
Är född på 70-talet, tjeckisk dockteater och Clownen Manne är fan svårsmält jämfört med Sailor Moon...men det är kanske vad man behöver ibland....tjeckisk dockteater alltså...Nu är jag lika HÅRD som Chuck Norris´s´s oansade skägg och Kevin Bacon i "Footloose"

//Crimson
Citera
2011-12-17, 08:43
Medlem
ImOutlaws avatar
Fast mangaböckerna har börjat säljas igen, de finns att köpa på sfbok.se, både engelsk och japansk utgåva. Jag tror det bara är en tidsfråga innan animen får säljas igen.

Jag har en fråga till er som sett alla fem säsongerna, om ni fick drömma, skulle ni vilja se en sjätte säsong? Och i såna fall vad skulle den handla om? Kanske fler nya hjältinnor eller bara fokusera på de inre hjältinnorna?
Citera
2011-12-18, 02:06
Medlem
Smiskads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImOutlaw
Fast mangaböckerna har börjat säljas igen, de finns att köpa på sfbok.se, både engelsk och japansk utgåva. Jag tror det bara är en tidsfråga innan animen får säljas igen.

Jag har en fråga till er som sett alla fem säsongerna, om ni fick drömma, skulle ni vilja se en sjätte säsong? Och i såna fall vad skulle den handla om? Kanske fler nya hjältinnor eller bara fokusera på de inre hjältinnorna?

Absolut inte nya hjältinnor.
Men kanske mer från framtiden. Chibiusa lite äldre kanske och sådant.
Personligen så gillar jag när de yttre hjältinnorna är med, och de avsnittet när inte så mycket fightning hålls till.
Citera
2011-12-21, 10:10
Medlem
ImOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smiskad
Absolut inte nya hjältinnor.
Men kanske mer från framtiden. Chibiusa lite äldre kanske och sådant.
Personligen så gillar jag när de yttre hjältinnorna är med, och de avsnittet när inte så mycket fightning hålls till.

Ja, jag håller med dig. Kanske en mörkare och vuxnare säsong där Sailor Moon gå med mörkrets krafter så det blir upp till de andra hjältinnorna att rädda världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in