2013-12-29, 14:39
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Bumpar tråden istället för att starta en ny, såg en grej idag som jag skulle vilja ha svar på:

Trafikpolisen genomför en nykterhetskontroll på en privat väg som ligger mellan 2 allmänna vägar, den privata tomten har avtal med Europark. Polisen är på grinigt humör (han gillade väl inte kommenderingen), efter c:a en halvtimme kommer en trafikvakt från Europark, och dom börjar tjafsa då polisen ställt 2 tjänstefordon på ruta utan att betala för sig. Är poliser i tjänst undantagna att erlägga avgifter om dom "ockuperar" parkeringsfickor ?

Sen blir det komiskt, områdets största fyllbult kommer cyklandes på väg till systemet, han vinglar märkbart men polisen ger fullständigt fan i honom, och även när han sen cyklar tillbaka med 4 kassar på en skitcykel utan reflexer så bryr dom sig inte heller.

Jag hade för mig att fylla på cykel, och dessutom utan reflexer skulle vara straffbart, men jag kanske har fel, jag vet däremot att dom får utföra nykterhetskontroller på privat mark, i Sth har dom sen en tid tillbaka börjat stå i parkeringshus och hoppa fram när folk parkerar sina bilar.

Frågan blir: är det skillnad på motorfordon och cykel vid fylla, eller sket dom i alkisen eftersom han är ett s.k "hopplöst fall" ?

1. På tomtmark så ska Polis parkera enligt markägarens skyltade regler. Men de flesta markägare brukar bjuda på parkeringsavgiften till utryckningsfordon.

Det finns även ett undantag där kontrollavgift inte får tas ut om det är uppenbart oskäligt. Har dock inte kollat praxis för att ses vad som infattas i den.

På gatumark så gäller inte parkeringsregler för Polis, om det är viktigt att komma iväg snabbt eller liknande.

2.

skillnaden på cykel och motorfordon är att det är automatiskt straffbart med mer än 0,2 promille i blodet, för motorfordon, oberoende om hur man kör.

Samma om det kan antas att man ej kan framföras motorfordonet säkert, oberoende av koncentration.

Men för cykel så krävs det att man cyklar väsentligt vårdslöst. Beviskraven är mycket högre där.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in