2012-12-23, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Nej, han söker inte några andra ord än ordet bevis ditt jävla mähä. Hellskitchengbg talar om vad bevis är. Punkt. Du blandar ihop korten här. Du börjar av nån anledning bluddra om indicier, men har ingen aning om vad du pratar om. Sen blandar du den svenska singularformen med den latinska pluralformen indicium när du egentligen menar indiciekedja.

Därefter drar du upp en icke existerande "följdfråga", som du själv har hittat på (Finns det bra bevis emot mig?) Var kom den ifrån?

Sammanfattningsvis kan man säga att det är bra om du i juridikforumet har juridiskt stöd för dina uttalanden. Det är också bra om du vet vad du pratar om. Synd att du misslyckades med båda. Men bättre lycka nästa gång Emerain.

Ett tips: sätt dig inte bakom ratten idag.

Emerain är en av dom topp 4 mest kunniga personerna som aktivt skriver i Juridik forumet så du ska nog inte så enkelt avfärda det han skriver med bara personangrep som argument.
Citera
2012-12-23, 04:50
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag har fått svar. Det är inte tillåtet att full backa min bil på min uppfart. Då jag har den osunda läggningen att skotta onykter får det bli att framdeles backa min bil per handkraft.
Citera
2012-12-23, 04:55
Medlem
moongoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
På förekommen anledning.
I dessa tider av snöiga dagar behöver bilen skötsel av ren skottningskaraktär. På kvällskvisten brukar jag gå ut och skotta fram bilen, backa bak den 4 meter och skotta under och bredvid.

Inte sällan är jag skev på både alkohol och diverse droger - gör jag mig skyldig till grov rattfylla?

Jag äger marken där bilen står. Att jag frågar beror på att en granne "tittar snett".
Jag tror att svaret är: ja, du gör dig skyldig till grov rattfylla, men jag vill veta.

Tror infarten, dvs hela tomten måste vara inhägnadför att det ska gälla. hadde en diskution men en snut för ett tag sen.
Citera
2012-12-23, 10:35
Medlem
terms avatar
Man behöver inte körkort för att köra bil inom inhägnat område, men däremot får man inte köra rattfull ens inom inhägnat område. Som ett sidospår är kraven på vad som kan räknas som inhägnat område väldigt högt satta. Din garageuppfart är inte ett sådant område, och som redan nämnts så spelar det ingen roll för frågan om rattfylleriet. Att man bara kör bilen på sin garageuppfart är däremot en omständighet som kan göra att rattfylleriet kan bedömas vara av normalgraden, trots att det hade bedömts som grovt rattfylleri om du kört med samma berusningsgrad på en allmän väg.
Citera
2012-12-23, 15:37
Medlem
jcarlbergs avatar
Sjukt att man inte får köra full på sin egen mark:S och att man kan åka ditt om dem känner att bilen varit igång, tänkt om den varit igång för att man hållerm på och lagar den samt är alkoholpåverkad, då ska man alltså åka ditt för rattfylla, knäppt.
Citera
2012-12-23, 20:50
Medlem
Raventears avatar
Lånar tråden lite eftersom ts fått svar på sin fråga.

I utbyte mot mat och så mycket alkohol jag klarade av att dricka hjälpte jag en vän att fixa i trädgården i somras, klippa gräset bl.a. Hans gräsklippare är av en modell som man går bakom, men som hjälper till själv att driva framåt. Har man bundit upp "död-mans-greppet" så smyger den sakta iväg av sig själv.
Gjorde jag mig skyldig till någon form av rattfylla när jag använde den i berusat tillstånd?
Citera
2012-12-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Lånar tråden lite eftersom ts fått svar på sin fråga.

I utbyte mot mat och så mycket alkohol jag klarade av att dricka hjälpte jag en vän att fixa i trädgården i somras, klippa gräset bl.a. Hans gräsklippare är av en modell som man går bakom, men som hjälper till själv att driva framåt. Har man bundit upp "död-mans-greppet" så smyger den sakta iväg av sig själv.
Gjorde jag mig skyldig till någon form av rattfylla när jag använde den i berusat tillstånd?

Nej det har du inte. Det finns ett undantag i lagen för fordon som framförs gående.
Citera
2012-12-23, 21:39
Medlem
Nej det är ett motorredskap inte motorfordon så det är helt ok.
För att fortsätta på temat, någon nämde tidigare i tråden att man kan söka tillstånd för att köra onykter på inhängnat område, tydligen hade Volvo gjort detta i test syfte. Är det någon som vet hur/var man söker ett sådant tillstånd, min tanke är att söka tillstånd att framföra min åkgräsklipparre i onyktert tillstånd på min gräsmatta (vanligtvis har jag en öl i min egenhändigt gjorda mugghällare och nu börjar det tära på mitt samvete att jag är en brottsling). Tanken är att belasta byråkraterna med ett seriös tillståndsansökan med kartor över området, min tomt är dessutom ingränsat av ett järnstaket.
Givetvis kommer jag inte få något tillstånd, men vore kula att skicka in en ansökan och se svaret.
Citera
2012-12-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag har fått svar. Det är inte tillåtet att full backa min bil på min uppfart. Då jag har den osunda läggningen att skotta onykter får det bli att framdeles backa min bil per handkraft.
du skulle teoretiskt kunna åka på det då med då det inte krävs att bilen är igång utan det är rörelsen i sig som har betydelse..
Citera
2013-12-28, 12:42
Medlem
duqus avatar
Bumpar tråden istället för att starta en ny, såg en grej idag som jag skulle vilja ha svar på:

Trafikpolisen genomför en nykterhetskontroll på en privat väg som ligger mellan 2 allmänna vägar, den privata tomten har avtal med Europark. Polisen är på grinigt humör (han gillade väl inte kommenderingen), efter c:a en halvtimme kommer en trafikvakt från Europark, och dom börjar tjafsa då polisen ställt 2 tjänstefordon på ruta utan att betala för sig. Är poliser i tjänst undantagna att erlägga avgifter om dom "ockuperar" parkeringsfickor ?

Sen blir det komiskt, områdets största fyllbult kommer cyklandes på väg till systemet, han vinglar märkbart men polisen ger fullständigt fan i honom, och även när han sen cyklar tillbaka med 4 kassar på en skitcykel utan reflexer så bryr dom sig inte heller.

Jag hade för mig att fylla på cykel, och dessutom utan reflexer skulle vara straffbart, men jag kanske har fel, jag vet däremot att dom får utföra nykterhetskontroller på privat mark, i Sth har dom sen en tid tillbaka börjat stå i parkeringshus och hoppa fram när folk parkerar sina bilar.

Frågan blir: är det skillnad på motorfordon och cykel vid fylla, eller sket dom i alkisen eftersom han är ett s.k "hopplöst fall" ?
Citera
2013-12-28, 13:48
Medlem
Det är inte rattfylleri att trampa cykel på fyllan. Däremot kan man göra sig skyldig andra brott, typ vårdslöshet i trafik. Det finns en myt om "styrstångsfylla" men den stämmer inte. Man kan alltså köra cykel berusad om man gör det på ett trafiksäkert sätt.
Citera
2013-12-29, 04:06
Medlem
Har skummat igenom det gamla i tråden och undrar en speciell sak.
Vissa som verkar insatta nämnet att det även är rattfylleri om man står utanför bilen och knuffar den hållandes i ratten.

Detta får mig att fundera på konsekvenserna av att förflytta en motorcykel i t ex ett förråd eller t o m leda den utomhus på fyllan.

Är det isåfall även rattfylleri att knuffa en registrerad släpvagn ut/in i ett garage under påverkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in