2012-12-21, 11:55
Medlem
Quarrels avatar
DT: Mystiskt hål smälter snön
Citat:
Det mystiska hålet i snön började synas för 3-4 år sedan. Hur mycket snö det än kom och hur kallt det än var på vintern, så smälte snön runt ett litet hål i det gamla kryddlandet. Diametern på hålet är omkring 10 cm.

[...]

– Är det en spricka som uppstått i berget, har det samband med komposttunnan några meter därifrån, eller med bergvärmehålet 20 meter från det mystiska hålet i snön?
Kanske någon av våra läsare kan ge svaret på mysteriet?
Kan någon av Flashbacks medlemmar ge svaret på mysteriet?
Citera
2012-12-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
DT: Mystiskt hål smälter snön

Kan någon av Flashbacks medlemmar ge svaret på mysteriet?

Ja det har ju borrats efter bergvärme så det är väl inte helt otroligt att det är ett igenfyllt borrhål i närheten av det befintliga?
Citera
2012-12-21, 12:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja det har ju borrats efter bergvärme så det är väl inte helt otroligt att det är ett igenfyllt borrhål i närheten av det befintliga?
Men hål för bergvärme är kallare än omgivningen. Det är tanken med bergvärme, att mediet blir uppvärmt av omgivningen. Så den förklaringen håller inte.
Citera
2012-12-21, 14:01
Medlem
Sereenas avatar
Kan vara från saker som avlopp/vattenledningar mm
Citera
2012-12-21, 18:47
Medlem
Citat:
Men hål för bergvärme är kallare än omgivningen. Det är tanken med bergvärme, att mediet blir uppvärmt av omgivningen. Så den förklaringen håller inte.

Jag tänkte snarare att det är ett icke nyttjat borrhål som sitter ihop med det som används, antingen av misstag eller genom sprickbildning i berggrunden.
Citera
2012-12-21, 18:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag tänkte snarare att det är ett icke nyttjat borrhål som sitter ihop med det som används, antingen av misstag eller genom sprickbildning i berggrunden.
Ändå så är det använda borrhålet kallare än omgivningen. Varifrån skulle värmen komma?

Då tror jag mer på Sereenas förklaring.
Citera
2012-12-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ändå så är det använda borrhålet kallare än omgivningen. Varifrån skulle värmen komma?
Från grundvattnet? Det håller väl en temperatur väl över fryspunkten?
Citat:
Då tror jag mer på Sereenas förklaring.
Ja det låter rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här