2012-12-20, 21:10
Medlem
Hittade otroligt nog ingen trd om det.
Finns det s frpassa denna till avloppet.

Vad fredrar ni? Jag r uppfostrad med att skinkan skall kokas, ugnsstekning r "slappt"...
Vad blir skillnaden?
Dremot vet jag att jag aldrig kommer griljera en frdigkokt skinka, de smakar ju inte som julskinka, helt blta och slemmiga.
Citera
2012-12-20, 21:18
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Ungnsbakad helt klart!

175 grader, ca 70 minuter per kilo, i aluminiumfolie.

Blir helt perfekt salt och fast i formen
Citera
2012-12-20, 21:20
Medlem
Bylines avatar
Jag r uppvxt med ugnsbakad skinka och fredrar drfr denna variant. Min mor brukade ven ugnsbaka en lilleskinka till advent och den ugnsbakades alltid invirad i ett rgdegshlje.
Citera
2012-12-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag r uppvxt med ugnsbakad skinka och fredrar drfr denna variant. Min mor brukade ven ugnsbaka en lilleskinka till advent och den ugnsbakades alltid invirad i ett rgdegshlje.
Skall testa ugnsbakad. Har insett att jag har vldigt mycket frdomar som skapats av mina frldrar, dags att testa sjlv!
Vete fan farfr mina fyrtiotalister till frldrar dissade alla skinkor utom de som kokats enligt konstens alla regler av dem...
Citera
2012-12-20, 21:52
Medlem
Pyzkos avatar
I min familj s har vi alltid kokat skinkan frst och sen gratinerat den i ugnen
Citera
2012-12-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyzko

ltt det bsta som finns! vi gr exakt samma sak!
Citera
2012-12-20, 21:56
Medlem
s snurrigt jag skrev... Glggen...
Senast redigerad av helpantad 2012-12-20 kl. 22:01.
Citera
2012-12-20, 21:58
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyzko

Min familj och slkt gr p samma stt.
Citera
2012-12-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Jjo, s har vi med gjort. Sjlva tillagningen r antingen kokt i ugn eller gryta. Sedan griljerar man ju den med senap och strbrd .Griljeringsmomentet gr vl de flesta samma, min frga var om ni fredrar den ugnstillagad eller kokad och i s fall varfr.
Inte mening att kommentera mig sjlv ytterligare... blev fel.
Citera
2012-12-20, 23:41
Medlem
steveharrisffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Ungnsbakad helt klart!

175 grader, ca 70 minuter per kilo, i aluminiumfolie.

Blir helt perfekt salt och fast i formen
Hahahaha, oerhrt kul att du har en gris som visningsbild.

Men nu till topic.
Ugnsbakad r godast!
Citera
2012-12-21, 02:21
Medlem
elektronikfreaks avatar
Ugnsbakad ger en supergod skinka med skinksmak. Kokt ger en ngot urkokt skinka med frlorad skinksmak.

Ju hgre temp i ugnen ju torrare skinka, ju lgre temp i ugnen ger en saftigare skinka. 175 grader r enl mig en alldeles fr hg temp, 125 grader r en betydligt bttre temp men tar lite lngre tid. andra sidan skter sig skinkan sjlv s man behver ju knappast sitta framfr ugnsluckan o hlla vakt. Det finns tom dom som gr mer till 100 grader eller tom 75 grader o fr Sveriges saftigaste skinka. Ugnsfolie ver skinkan r ett mste. Grna stekpse istllet fr folie.

Griljera en skinka ger en supergod knaprig yta men enl mig enbart frsta gngerna man ter den. S fort man plastat skinkan o lagt in den i kylen s tappar den dessvrre sin knapriga yta. Hur man lser detta har jag faktiskt inte kommit p.
Citera
2012-12-21, 10:52
Medlem
kokainkolas avatar
Ugnsbakad ska det vara! 75 grader virad i folie. Tar hur lng tid som helst men under tiden s julstdar man s klart :P

Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Griljera en skinka ger en supergod knaprig yta men enl mig enbart frsta gngerna man ter den. S fort man plastat skinkan o lagt in den i kylen s tappar den dessvrre sin knapriga yta. Hur man lser detta har jag faktiskt inte kommit p.

Plastar du skinkan med plastfolie eller vad? Vi har alltid lagt alluminiumfolie ver skinkan och har inte mrkt ngon skillnad p griljeringen eftert, testa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in