2005-04-25, 19:44
Medlem
WSEs avatar
Så här i vårtider när folk vädrar lägenheten finns risken att man får in ett obehagligt rökmoln från grannen under. Jag tror inte att det är förbjudet att röka på balkongen, men störande beteende kan väl leda till uppsägning. Räknas det?
Citera
2005-04-26, 00:16
Medlem
Djävligt störande , ja

När jag tidigare bodde i ett "berikat" område så hade jag ett helvete med berikarrök från mina storrökande berikargrannar. Det är jobbigt när man vill vädra in friskluft med får in cigarettrök i stället, visst är det så...
Citera
2005-04-26, 00:47
Medlem
Åhh intressant.. Våran granne springer ner ett par ggr i veckan o klagar på att vi röker.. Men, vadå? Kan det hända nått av det ?
Citera
2005-04-26, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Så här i vårtider när folk vädrar lägenheten finns risken att man får in ett obehagligt rökmoln från grannen under. Jag tror inte att det är förbjudet att röka på balkongen, men störande beteende kan väl leda till uppsägning. Räknas det?
Enbart rökning kan tyvärr inte leda till vräkning (såvida du inte bor i ett allergisanerat boende). Att regelbundet kasta fimpar skulle däremot kunna göra det.
Citera
2005-04-26, 01:16
Medlem
påskhares avatar
Enligt en tidning från Hyresgästföreningen som jag bläddrade i för någon månad sen är det inte förbjudet att röka på balkongen. Tror att de hänvisade till en dom, men jag är inte säker. Någon som kan konfirmera?
Citera
2005-04-26, 01:19
Medlem
Jag hatar cigarettrök som väller in i ventilerna. Fy tusan. Går ju inte att vädra ut heller. Eldning luktar också illa. Går inte att sova med sånt.
Citera
2005-04-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av påskhare
Enligt en tidning från Hyresgästföreningen som jag bläddrade i för någon månad sen är det inte förbjudet att röka på balkongen. Tror att de hänvisade till en dom, men jag är inte säker. Någon som kan konfirmera?

Kan intyga, då jag själv ledsnade på en granne som blossade på balkongen så kollade jag upp detta. Går inte att göra ngt i rökväg förutom att prata med grannen. Det står en del om just det här på Hyresgästföreningens site, dock så är jag just nu för slö för att leta fram det....
Citera
2005-04-26, 13:42
Medlem
Saters avatar
Jag har samma problem, en berikare bolmar som fan på sin balkong under oss och det går inte att göra ett skit åt saken enligt hyresvärden. På sommaren kunde vi tidigare ha balkongdörren öppen men det går inte numera efterssom vi har tak på balkongen så röken stannar kvar på balkongen även om han inte rökt på ett tag sedan går han ju ut och bolmar med jämna mellanrum. Jag har funderat på om man kunde förpesta lukten för honom på något sätt, förr fanns det ju stinkbomber att köpa men numera hittar man inte såna, däremot brukar jag om jag vaknar tidigt en sommarmorgon pissa ner i hans grönsaksland.
Citera
2005-04-26, 18:04
Medlem
Med tanke på att man förbjuder rökning på krogar med hänvisning till arb miljön och vedeldning i samhällen pga lukten är nog detta att betrakta som sanitär olägenhet. Det vore roligt att se vad som händer om du anmäler grannen till hälsovårdsnämnden eftersom du får in röken i din lägenhet, men du måste nog vänta till i Juni. Om du gör det skriv om meddela oss resultatet.
Citera
2005-04-26, 18:17
Medlem
Wittgensteins avatar
Bor man som jag, längst upp, så hamnar all jävla rök i ens lägenhet. Jag brukar kontra med att öppna fönstren i trapphuset, dels för att vädra bort skiten, dels för att de små missfostren ska frysa. Funderar på att trappa upp kriget genom att hälla surströmmingsspad i deras brevlådeinkast. Alternativt klippa fingrarna av deras äckliga små cp-barn. Har inte bestämt mig än.
Citera
2005-04-27, 00:35
Medlem
Vajulvs avatar
Röker själv på balkongen men...

Skulle man kunna öppna en burk surströmming och ställa på sin balkong och sen dra igen sin egen balkongdörr? Därefter kan man ju dra iväg från lägenheten så ingen kan komma och knacka på och fråga vad man har för ruttet på balkongen. Det kan ju inte vara olagligt att ha mat på balkongen.
Citera
2005-04-27, 12:15
Medlem
Miless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Med tanke på att man förbjuder rökning på krogar med hänvisning till arb miljön och vedeldning i samhällen pga lukten är nog detta att betrakta som sanitär olägenhet. Det vore roligt att se vad som händer om du anmäler grannen till hälsovårdsnämnden eftersom du får in röken i din lägenhet, men du måste nog vänta till i Juni. Om du gör det skriv om meddela oss resultatet.

Satt också och funderade på just detta... igentligen är det ju samma sak, så det borde ju rent logiskt gå att tillämpa den lagen för rökningpåbalkongen ändamålet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in