2012-12-20, 16:24
Medlem
Min tanke är, att vi här kan diskutera, hur folk bar sig åt för att ordna frikallelse från värnplikten, s.k. frisedel, förut!

Jag menar givetvis inte personer, som hade fysiska eller osykiska handikapp, och som därför av naturliga skäl borde frikallas, utan de, som inte ville göra lumpen - och lyckades slippa.

En klassiker var väl att säga till psykologen, att man var mobbad i skolan, och verka allmänt rädd och osäker. I vilken utsträckning den taktiken räckte för frisedel, vet jag dock inte.

Jag har hört talas om personer, som spelat idioter på det s.k. begåvningstestet, och skrivit nära noll poäng. Sedan har vi de, som sagt sig vara allergiska mot ditt och datt..

Vilka intressanta anekdoter känner ni till?
Citera
2012-12-20, 16:32
Medlem
storytellers avatar
Hade främst varit intressant med svar från folk som inte mönstrat under 2000-talet eftersom man från denna tid fick frisedel bara man inte hade lust att göra lumpen.
Förr var det roligare historier. Min bror diktade ihop en historia om att han hade ett gammalt brutet ben som spökade, tror att han gick dit med bandage med mera.
Senast redigerad av storyteller 2012-12-20 kl. 16:36.
Citera
2012-12-20, 16:33
Medlem
popeondopes avatar
Hamna i straffregister brukar fungera. Iaf under 2000-talet räckte det med att leka galen hos psykologen.
Citera
2012-12-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Hade främst varit intressant med svar från folk som inte mönstrat under 2000-talet eftersom man från denna tid fick frisedel bara man inte hade lust att göra lumpen.
Förr var det roligare historier. Min bror diktade ihop en historia om att han hade ett gammalt brutet ben som spökade, tror att han gick dit med bandage med mera.

Ja, absolut! Med "förr" menar jag 1990- 80- och 70-talen.
Citera
2012-12-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Hamna i straffregister brukar fungera. Iaf under 2000-talet räckte det med att leka galen hos psykologen.
Under 2000-talet handlade det snarare om att göra lumpen. De som säger att de använde olika tekniker för att ta sig ur vill nog bara dölja det faktum att de inte fick någon tjänst. Alla på min pluton hade kryssat i att de ville göra lumpen, likaså de jag mönstrade med. Ville man inte göra det kryssade man i "nej", och 99% av de som kryssade nej kallades inte till mönstring.

Har också hört mängder om historier om folk som spelat sinnessjuka hos psykologen, men från 80talet räckte det med att man sa att man hade dåliga knän eller kass rygg, så jag vet inte om jag tror på de historierna.
Citera
2012-12-20, 16:57
Medlem
Det var fanken inte mig möjligt att slippa när jag mönstrade, ville verkligen inte, sne rygg, problem med ena knäetl, det räckte inte, även med samtal hos deras psykolog jävel.

Skrev för bra på deras tester så de ville prompt ha mig som befäl, ville inte, tvärvägrade....

Så, fick bli klartjänstgörare, eller finkan, total sabbade ryggen efter ett år, som kostar mig än idag...

Synd att man inte kan stämma sverige för det.. :P Fick en 20000 :- som plåster på såren... Herregud vilken helsjukt system det var.

Hade allt ifrån diabetiker till folk med skönt svåra migrän problem i plutonen...

Vart fanken var alla våra fina kvinnor då? De glömmer totalt orätten som gjordes emot oss då, gladeligen, eftersom kvinnor behövde ju inte göra värnplikt... iom detta har jag svårt för gnällfittorna i vårt samhälle och helvete vad jag har haft svårt för kvinnor som klagar över jämlikhet.

Psykiskt skadad?
Citera
2012-12-20, 16:57
Medlem
Vara medlem i jehovas.
Citera
2012-12-20, 17:03
Medlem
Själv så gick jag upp klockan fem första gången jag skulle mönstra slängde i mig en 37a whiskey tog med mig 6 öl och åkte taxi till mönstringen.Blev hemkallad direkt med orden vi hör utav oss igen,när nästa mönstringsinställning kom ett år senare gick jag ej dit inte de följande 3 åren heller.Sen kom polisen hämta mig och körde ut mig till Säve depå för mönstring.Då fick jag prata med mönstringsförrättaren en stund,sen reste jag mig upp och sa din tid e ute nu måste jag gå till jobbet.Men det kan du inte göra sa han du ska ju vara här och mönstra.Nä nu går jag vill ni nått får ni höra utav er men tack för i år.Året efter kom det en frisedel på posten årtalet detta hände var omkring 1983
Citera
2012-12-20, 17:18
Medlem
Mullemecks avatar
Fick hem ett papper om lumpen där man skulle fylla i massa ja/nej frågor för nått år sen, jag ljög om en hel del saker för att slippa, hörde aldrig av dom igen, om det nu är det ni snackar om.
Citera
2012-12-20, 17:51
Medlem
Starobrnos avatar
När jag mönstrade var jag en vältränad ung man och med visst IQ, och en del yrkeskunskap som passar bra in i det militära. De sa att jag skulle bli gb eller pb på Fjälljägarskolan. Det ville inte jag, och jag fick slita hårt för min frisedel. Ryckte in och gjorde mitt sämsta, inkl att röka tobak från en långskaftad digger, så jag blev hemskickad efter några dagar, och befälens sista värmande ord till mig var "hoppas du hamnar i Boden nästa år istället din jävel". Därefter följde psykologsamtal och jag sa att jag var redo att sitta på kåken, om det var vad staten ville. Fick frisedel.

Bästa anekdot: En kompis mönstrade samma dag som Magnus Uggla. Med långt krulligt hår och iklädd kjol och nätstrumpor blir man hemskickad direkt.
Citera
2012-12-20, 18:15
Medlem
MicNak67s avatar
Homosexuell
Sängvätare
var väl två gångbara på åttio talet
Citera
2012-12-20, 19:05
Medlem
Kotties avatar
Jag skyllde på drogproblem men att jag var ren för stunden, däremot rädd för att det krökades mycket i lumpen.. fick frisedel direkt. Detta var 1981.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in