2012-12-20, 11:06
Medlem
Skulle sätta upp rullgardiner i min lägenhet. Väggen ser ut att vara någon form av gips-sten och blir fint vitt pulver när man borrar. När jag borrar går det fint att borra ca 1 cm in i väggen sen tar det totalt stopp. Använt både järnborr och betongborr och tryckt som fan när jag borrar men det går inte att komma längre. Vad är det i väggen? Går det att ta sig igenom? Blir det lättare om man beslutar sig för att flytta hålen upp/ner eller tätare varandra (vilket även leder till att jag får kapa min rullgardin på längden)?
Citera
2012-12-20, 11:07
Medlem
BrainDisorders avatar
Armeringsjärn kanske? Sånt är jättekul att borra i.

Citera
2012-12-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Skulle sätta upp rullgardiner i min lägenhet. Väggen ser ut att vara någon form av gips-sten och blir fint vitt pulver när man borrar. När jag borrar går det fint att borra ca 1 cm in i väggen sen tar det totalt stopp. Använt både järnborr och betongborr och tryckt som fan när jag borrar men det går inte att komma längre. Vad är det i väggen? Går det att ta sig igenom? Blir det lättare om man beslutar sig för att flytta hålen upp/ner eller tätare varandra (vilket även leder till att jag får kapa min rullgardin på längden)?

armering, switcha borren till hammarfunktion om du har och ta din tid att ta dig igenom men det går om det inte går byt till stål borr sen fortsätt
Citera
2012-12-20, 12:01
Medlem
GL-terrors avatar
Borrhammare är att rekomendera om det är armering du ska igenom.
Citera
2012-12-20, 12:09
Medlem
Om du använder du en "vanlig" borrmaskin med slagfunktion kan det bero på att innanför putsen (som är lätt att borra i) är väggen gjord av spännbetong som är tokhårt. Vanligt i hyreshus. Isf behöver du en seriös borrhammare.
Citera
2012-12-20, 12:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
En del väggar är helt enkelt överdjävligt hårda...stött på vägg som de tog några minuter att borra ett 7cm djupt hål 6mm brett med en bosch slagborrmaskin...

Sen ska man aldrig glömma att ett bra borr är A och O, spelar ingen roll hur bra maskin du än har om borret är skit men en dålig maskin kan funka om du har ett bra borr.
Om du lyser in i hålet med en ficklampa kan du se om det är armeringsjärn men det blir svårare ju djupare hålet är.
Citera
2012-12-20, 13:37
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Kan ju vara så att du hade oturen att träffa rakt på en skruvskalle.

Jag gör alltid med detektor för minsta lilla håltagning. För med min "tur" hittar jag alltid stålreglar och armeringsjärn.

Ska jag däremot HA tag i en träregel bakom gips så brukar jag alltid missa varenda en. Därav detektorköpet.

http://www.youtube.com/watch?v=ggI7_oJoV98
Citera
2012-12-20, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om du lyser in i hålet med en ficklampa kan du se om det är armeringsjärn men det blir svårare ju djupare hålet är.

Hålet är rätt litet och ser bara att det är svart-grått längst in. Någon form av metall iaf.
Citera
2012-12-26, 01:01
Medlem
armeringsjärn eller avloppsstammen ifrån alla grannar ovanför dig
Man drar även elledningar i väggar.

fast bara 1 cm in så är det nog ett armeringsjärn. spackla igen och borra 1 cm bredvid ist. enklast.

Edit. läste vad du skrev lite noggrannare. det är betong, du måste ha slagborr då
Senast redigerad av spunko 2012-12-26 kl. 01:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in