2012-12-20, 10:06
Medlem
Antemalmsteens avatar
Hejsan

Brukar stå för efterrätten på nyår och tänkte testa göra en parfait för första gången. Blir vanligtvis digestive cheesecake med hallon, som är otroligt gött men vore roligt med någonting annorlunda. Utgår från ett basic recept i rutiga kokboken. Har en flaska Lapponia hjortronlikör som jag tänkte kanske skulle vara gott att smaksätta med och ska se om jag hittar hjortron på närmsta kvantum butik. Lurar på hembakt havreflarn eller liknande för att få med lite krispighet också på fatet. Vette fasen heller hur jag ska presentera rätten. Kom gärna med feedback och lite tips vill ju inte faila
Citera
2012-12-20, 12:24
Medlem
lillaliljas avatar
Hjortronparfait är väldigt gott, men det beror ju även på vad sällskapet uppskattar. Själv tror jag det blir bäst om du använder mycket färska bär och inte så mycket likör, om du verkligen vill få fram hjortronsmaken dvs. Lycka till!
Citera
2012-12-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antemalmsteen
Hejsan

Brukar stå för efterrätten på nyår och tänkte testa göra en parfait för första gången. Blir vanligtvis digestive cheesecake med hallon, som är otroligt gött men vore roligt med någonting annorlunda. Utgår från ett basic recept i rutiga kokboken. Har en flaska Lapponia hjortronlikör som jag tänkte kanske skulle vara gott att smaksätta med och ska se om jag hittar hjortron på närmsta kvantum butik. Lurar på hembakt havreflarn eller liknande för att få med lite krispighet också på fatet. Vette fasen heller hur jag ska presentera rätten. Kom gärna med feedback och lite tips vill ju inte faila
Du skulle kunna göra havreflarnskorgar http://blogg.alltommat.se/monikasmat...ar-och-gradde/ och servera paifaiten i dem.
Citera
2012-12-20, 13:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En liten smula Saffran i brukar göra susen.
Citera
2012-12-20, 15:17
Medlem
Antemalmsteens avatar
Tack för dom bra tipsen
Citera
2012-12-23, 00:54
Medlem
ingefärsparfait. Med björnbärs karamellsås.
Du blir inte besviken
Citera
2012-12-24, 02:38
Medlem
elelitos avatar
parfait på åkerbär är bland det godaste man kan äta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in