2012-12-19, 22:34
Medlem
Doftpelargons avatar
...det gjorde jag.

Har tagit bostadsbidrag hela året (och några år tillbaka även om det är helt irrelevant för tråden). I alla fall sålde jag av ett par gamla fonder som jag har haft i rätt många år i november.

Ett ytterst dum kombination slog det mig nu ikväll när jag tänkte efter. Det bara kom över mig. Denna insikt.

Och till råga på allt. Jag är ekonom. Isn't it ironic, don't you think?

Varför gjorde jag inte detta i januari istället?

Grattis staten till 10 000 i återbäring. Tvingas ju betala tillbaka hela bostadsbidraget för i år. Till er. Det blir typ nån hundradel av ett öre till varje svensk. Grattis!

Diskussionsunderlaget? Mitt misslyckande.

God natt!

Förlåt om jag låter bortskämd, det är bara så idiotiskt gjort.
Senast redigerad av Doftpelargon 2012-12-19 kl. 22:36.
Citera
2012-12-19, 23:08
Medlem
Ettan^s avatar
En brainfart, helt enkelt. Inget man lyfter fram i fikarummet på jobbet kanske Men det finns säkert många som har begått samma misstag. Speciellt bland pensionärer vet jag att det är rätt vanligt att man säljer av några aktier för att dryga ut pensionen och råkar gå över gränsen.
Citera
2012-12-19, 23:51
Medlem
Doftpelargons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
En brainfart, helt enkelt. Inget man lyfter fram i fikarummet på jobbet kanske Men det finns säkert många som har begått samma misstag. Speciellt bland pensionärer vet jag att det är rätt vanligt att man säljer av några aktier för att dryga ut pensionen och råkar gå över gränsen.
Om jag bara väntat till januari hade det ju varit lugnt...

Satsade i samma veva, en del av pengarna, i Nokia som sedan dess gått upp 25-30 procent så ska inte klaga allt för mycket.
Citera
2012-12-20, 00:05
Medlem

Om du har, och säljer fond/aktier som gått med förlust och kvittar bort hela vinsten, bör du inte då få behålla bidraget?
Citera
2012-12-20, 10:17
Medlem
Doftpelargons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug

Om du har, och säljer fond/aktier som gått med förlust och kvittar bort hela vinsten, bör du inte då få behålla bidraget?
Jo, men "tyvärr" har jag inga värde värdepapper som har gått med förlust som jag kan realisera.
Citera
2012-12-22, 23:42
Medlem
storm79s avatar
Ingen bra vän som har det och kan ge dig dom? Som gåva? Då övertar du ju anskaffningsvärdet. Iofs, lit väl sent nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in