Dansk tv visar ocensurerad Kalle Anka på julafton

flashback.se

Dansk tv bojkottar den nya versionen av "I jultomtens verkstad", där man klippt bort flera sekvenser som uppfattas vara kränkande. Danmark tänker istället visa den ocensurerade versionen. Jakob Stegelmann, redaktör på DR, säger till Politikken:

Läs hela artikeln
  • 3
  • 4
2012-12-21, 16:40
Medlem
ProWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssol
Det är stor skillnad mellan att visa bilder på svarta människor och nidbilder. Att ta bort någonting som står för förtryck är mer än rätt. Förstår inte vad folk blir så upprörda över.

Förstår inte att det är en nidbild, i så fall kan man ju hitta nidbilder överallt. Ej heller kan jag för mitt liv fatta på vilket sätt dockscenen står för förtryck.

Ingen har kritiserat de negroida med den scenen. Panikmoralen får inte bli ett självändamål, det är då det blir farligt för demokratin med alla förbud och censurmentalitet.

Tack i alla fall att du inte sänkte dig till en låg språknivå med tillmälen och ord som slutar på -ist!

Ha en bra Jul på dig, med eller utan Kalle och ta´t lugnt!
Citera
2012-12-21, 16:45
Medlem
ssols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProWhite
Förstår inte att det är en nidbild, i så fall kan man ju hitta nidbilder överallt. Ej heller kan jag för mitt liv fatta på vilket sätt dockscenen står för förtryck.

Ingen har kritiserat de negroida med den scenen. Panikmoralen får inte bli ett självändamål, det är då det blir farligt för demokratin med alla förbud och censurmentalitet.

Tack i alla fall att du inte sänkte dig till en låg språknivå med tillmälen och ord som slutar på -ist!

Ha en bra Jul på dig, med eller utan Kalle och ta´t lugnt!

Själva filmen gjordes under 1930-talet, på den tiden då det var fullkomligt okej att göra narr av både svarta människor och även judar (samt andra folkslag som inte var vita). Dockan som syns i filmen är ett typiskt exempel på en pickaninny docka och det står kanske inte för förtryck idag då så få reagerat (svenskar tänker jag på nu med tanke på reaktionen) men det har ju stått för någonting otroligt negativt och förnedrande så därför är det bara bra att vi bryter oss loss från den traditionen, anser jag.

God jul själv
Citera
2012-12-21, 17:39
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProWhite
Trevligt att du placerar dig på samma nivå som alla anti-vita, dvs insinuera att de som inte tycker som sådana som du är mindre intelligenta och/eller psykiskt sjuka.

Skönt att veta att du är så intelligent att det för mänskligheten framåt, då vet vi det.

"Antirasist" är ett kodord för anti-vit
Mångkultur är ett kodord för folkmord på vita

Det finns många intelligenta människor som inte håller med mig, det är bara att du inte gett sken av att tillhöra dem. Du kallar människor för anti-vita utan att ens veta vilka du tilltalar. Jag tänker påstå att det du gör genom dina inlägg, faktiskt gör dig till mer anti-vit än många andra.

Jag har aldrig påstått att jag är särskilt smart, jag har bara påstått att du inte gynnar den vita rasen.
Citera
2012-12-25, 18:52
Medlem
dynamit-kisens avatar
Någon som vet hur det blev? Visade de en ocensurerad version?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in