• 1
  • 2
2012-12-21, 20:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentaVarghona
De använder olivolja för att de får skitmycket pengar. Skulle solrosoljeproducenterna vara lika rika och villiga att betala, så skulle det vara solrosolja de använde. Exakt så enkelt är det. Global gör inte världens bästa knivar heller. Men det var en sanning från tidigt nittiotal tills nyligen, av samma anledning. Kockar gillar pengar, konsumenter är lättlurade.
Ligger mycket i det.

~Paul~
Citera
2012-12-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentaVarghona
De använder olivolja för att de får skitmycket pengar. Skulle solrosoljeproducenterna vara lika rika och villiga att betala, så skulle det vara solrosolja de använde. Exakt så enkelt är det. Global gör inte världens bästa knivar heller. Men det var en sanning från tidigt nittiotal tills nyligen, av samma anledning. Kockar gillar pengar, konsumenter är lättlurade.

Spiken på huvudet
Citera
2012-12-22, 09:36
Medlem
Att pengar styr är väl ingen nyhet. Jag tycker man ska vara på sin vakt med allt som marknadsförs hårt.
Citera
2012-12-22, 09:50
Medlem
sparrdals avatar
Olivolja till stekning eller grillning skall inte vara extra vergine och absolute inte vara grön i sin ton (dvs innehålla klorofyll). Där har ni misstaget ni gör.

Tjommar som spelar konnosörer och ska alltid ha det bästa. Bästa ketchupen, bästa falukorven, bästa fiskpinnarna osv osv.
Citera
2012-12-22, 13:08
Medlem
klybans avatar
Alltid undrat varför dom tror man vill ha olivoljasmak på allt.

Många många år sedan jag stekte i olivolja, hade ju då som många andra gått på detta med allt ska ha olivolja som steks.
Det gick nått år sen började man ifrågasätta olivoljan.
Och idag använder jag knappt olivolja alls och inte till stekning överhuvudtaget.
Är nog nästan bara vissa sallader, en del lökfräs tex till tomatsås.
Citera
2012-12-22, 13:21
Medlem
Jag tycker Jordnötsolja är oslagbart att steka i. Lite dyrare men tål värme väldigt bra. Sen en klick smör på slutet för smaken när man fått ner värmen lite.
Citera
2012-12-24, 11:25
Medlem
Kallpressad lokalt producerad rapsolja ftw imho..
Citera
2012-12-24, 17:12
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Kallpressad lokalt producerad rapsolja ftw imho..

Att steka i? Låter som slöseri. Sjunker inte rykpunkten rejält i samband med kallpressade oljor?
Citera
2012-12-25, 01:43
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opacity
Personligen tkr jag olivolja vs smör är en smakfråga. Mästerkockarna har väll ganska bra koll på vilka olivoljor som håller hög klass

Olivoljor av "hög klass" är dock det man absolut ska undvika att steka i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in