De använder olivolja för att de får skitmycket pengar. Skulle solrosoljeproducenterna vara lika rika och villiga att betala, så skulle det vara solrosolja de använde. Exakt så enkelt är det. Global gör inte världens bästa knivar heller. Men det var en sanning från tidigt nittiotal tills nyligen, av samma anledning. Kockar gillar pengar, konsumenter är lättlurade.
De använder olivolja för att de får skitmycket pengar. Skulle solrosoljeproducenterna vara lika rika och villiga att betala, så skulle det vara solrosolja de använde. Exakt så enkelt är det. Global gör inte världens bästa knivar heller. Men det var en sanning från tidigt nittiotal tills nyligen, av samma anledning. Kockar gillar pengar, konsumenter är lättlurade.
Olivolja till stekning eller grillning skall inte vara extra vergine och absolute inte vara grön i sin ton (dvs innehålla klorofyll). Där har ni misstaget ni gör.
Tjommar som spelar konnosörer och ska alltid ha det bästa. Bästa ketchupen, bästa falukorven, bästa fiskpinnarna osv osv.
Alltid undrat varför dom tror man vill ha olivoljasmak på allt.
Många många år sedan jag stekte i olivolja, hade ju då som många andra gått på detta med allt ska ha olivolja som steks.
Det gick nått år sen började man ifrågasätta olivoljan.
Och idag använder jag knappt olivolja alls och inte till stekning överhuvudtaget.
Är nog nästan bara vissa sallader, en del lökfräs tex till tomatsås.
Jag tycker Jordnötsolja är oslagbart att steka i. Lite dyrare men tål värme väldigt bra. Sen en klick smör på slutet för smaken när man fått ner värmen lite.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!