Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag snubblade över en musikvideo där rapparen menar att läkemedelstillverkaren Bayer blandar ohälsosamma ämnen i cannabismedecinen Sativex vilket gör att Sativex är farligt för sjuka.
Han antyder också , tillsamans med videoklipp från CNN och annan mainstreammedia där dom rapporterar om att Bayer dumpat medeciner med HIV-virus i, borta i Europa och Afrika dumpades medeciner med HIV-viruset i och många blev smittade, som jag förstår det.
En till sak han antyrder är att BAyer har patent på heroin och var iblandade i Hitlers gas som användes vid massmord av judar.
OCh jag undrar bara vad svenska staten gör med ett sånnt här företag och om några sjuka svenskar kanske ligger i riskzonen på grund av Sativexens tillsatsämnen som Bayer proppat i?
Ingen vill väl riskera att få aids-spridning i Sverige och modifierad cannabismedecin för att Bayer tappat moralen helt och hållet?
Musikvideon: MIDI Intellect - FREE WINSTON JAIL BAYER AG
http://www.youtube.com/watch?v=ZimfRH4J81U
MVH
Välkommen tillbaka kungen!
Tyvärr har nog rapparen (och du ) felaktig information. Sativex tillverkas av ett engelskt företag "GW-pharmaceutical". Däremot har flera företag fått licens att sälja produkten till apotek. I Sverige har företaget Almirall den rättigheten och i England har Bayer de rättigheterna.
Innehållsdeklarationen i Sativex är följande: THC, CBD, etanol, propylenglykol och pepparmyntolja.
THC och CBD samt övriga cannabinoider i "Sativex" extraheras från blomställningar och blad från Cannabis Sativa. Etanol är förvisso ett gift men nödvändigt för processen och ej skadligt i de små mängderna. Propenglykol används som lösningsmedel i läkemedel, i snus eller som livsmedeltillsats. Pepparmyntsolja för smakens skull.
Sativex är ett naturligt extrakt av cannabis. Genom standardisering av dosen av cannabinoider har man fått läkemedlet godkänt. Tillsatsämnena är ej skadliga.
För övrigt fungerar Sativex mycket bra som läkemedel. Fler indikationer tillkommer.
I princip är Sativex bara en cannabisolja med standardiserad styrka och några ofarliga tillsatser.
Jag och många andra är glada för att det äntligen finns ett cannabispreparat på marknaden som är baserat på plantan.
Sluta klaga på Sativex om du inte har personlig erfarenhet av preparatet!! Bayer har ingenting att göra med innehållet i Sativex.
Godkännandet av Sativex krävde en förändring av läkemedelsverkets förteckning av narkotika. Extrakt och tinkturer av cannabis ligger nu i klass 2. För att tala klarspråk. Hasch och maja är totalförbjudet, medan hascholja är tillåtet att inneha om du har ett giltigt recept.
Bholenath