Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Jag förstår ditt resonemang. Ja, oftast hör man att någon går i trappan. Problemet är att vi människor hör och ser fel. Det händer hela tiden och det går att visa hur lätt det är att lura våra sinnen även om vi är beredda på det. Och i ditt exempel sitter man ju inte direkt och väntar på att höra ljud i trappan utan oftast är hjärnan upptagen på något annat håll och det är lätt att saker och ting tolkas fel eller i alla fall inte helt korrekt även om vi gärna vill tro så i efterhand.
Jag valde ett orimligt och långsökt exempel med vilje. Du tycker att det faller på sin egen orimlighet men inte spökförklaringen?
Är du säker på att du hade tittat direkt hundra procent av gångerna? Du skriver ju (min fetstil)
Sen kanske du glömt låsa dörren just den här gången. Persbrandt kanske är väldigt tyst trots att han är berusad. Just den här gången kanske du är något mer täppt i näsan än vad du brukar vara och därför inte uppfattar någon alkoholdoft.
Jag valde ett orimligt och långsökt exempel med vilje. Du tycker att det faller på sin egen orimlighet men inte spökförklaringen?
Är du säker på att du hade tittat direkt hundra procent av gångerna? Du skriver ju (min fetstil)
Sen kanske du glömt låsa dörren just den här gången. Persbrandt kanske är väldigt tyst trots att han är berusad. Just den här gången kanske du är något mer täppt i näsan än vad du brukar vara och därför inte uppfattar någon alkoholdoft.
Om du förstår mitt resonemang så kan jag inte begripa att du ändå skriver emot det.
Jag har aldrig misstagit ljudet av en människa som anländer i rummetmed knarrande trä. När jag vistas bland människor jag känner mycket väl, hör jag t.o.m. på hur stegen/slamret i dörrar/luckor/toalettlock vilken person som åstakommer ljudet. Jag finner det därför högst osannolikt att jag skulle göra det omvända.
Jag har inte tittat direkt 100% av gångerna. Faktum är att första gången jag hörde fotstegen i nämnda trappa så såg jag inte ens trappan, och blev helt vansinnigt jävla livrädd, jag var sekunder från att ringa snuten p.g.a. att jag trodde att någon tagit sig in i lägenheten, jag var så förbannat livrädd, och märk väl: inte för spöken, utan för en eventuell mänsklig inkräktare. Jag tittade t.o.m. under soffor och sängar, i alla garderober, toaletten etc..
Som jag redan skrivit kan jag inte direkt kalla mig varken "troende" eller skeptiker, jag utgår ifrån vad jag upplever, och den sortens misstag som du hävdar att människor under (o-?)medvetet gör, hemfaller jag sällan, om någonsin, till.
Det kan mycket väl bero på mina psykiatriska diagnoser, jag är alltid uppmärksam på min omgivning till den grad att det blir handikappande. Att vistas på t.ex. köpcentran eller bara i vanliga kassaköer är ansträngande för mig, för jag hör vad omgivningen säger. 3-4 samtal jag är totalt ointresserad av kan jag utan större problem hänga med i samtidigt, men sorl blir mig övermäktigt, för jag kan inte uppfatta och hänga med i vad alla säger samtidigt.
Hoppas att du förstår varför jag förklarar detta. Jag vill belysa att jag är extraordinärt uppmärksam, om än mot min vilja. Dörren har jag aldrig glömt att låsa, har alldeles för mycket OCD för att något sådant skulle ske.
Jag uppfattar självfallet även de vanliga knarren i trappan, och trappan var bara ett exempel. Jag undrade som topic lyder, hur skeptiker kan säga att de tror på ens upplevelser, men inte på övernaturliga saker. Kanske har jag nu fått svaret. D.v.s. att om det så stod fem halvgenomskinliga varelser framför dig och mässade att de var från andra sidan, så skulle du/ni komma med en "rationell" förklaring, oavsett hur långsökt den är.
Eller har jag misstagit mig?
Citat:
Men om inte just det långsökta exemplet passar just dina förhållanden så ta valfritt annat. Det spelar ändå i en helt annan liga än spökförklaringen.
Ja, det spelar i en annan liga, d.v.s. det handlar om vedertagen vetenskap vs. ej ännu vedertagen vetenskap.
Citat:
Problemet uppstår när man förklarar ljud i trappan med spöken. Vi vet inte allt men vi har ett mycket bra redskap för hur vi ska kunna nå nya insikter/kunskaper, den vetenskapliga metoden.
Och den "vetenskapliga" metoden räcker helt uppenbart inte alltid till. Vad gör man då? Fortsätter banka huvudet i samma vägg, till den grad att man tycker att det verkar sannolikt att en för mig okänd (och till på köpet berömd) man, redlöst berusad, skulle bryta sig in totalt ljudlöst i lägenheten och sedan lika ljudlöst upptäcka sitt misstag och försvinna ut, och ljudlöst låsa med en nyckel han inte har.
Jag måste ju beundra din starka tro i vilket fall, men är det verkligen vetenskapligt troligt att detta skulle ske?
Citat:
Vad menar du? Ska vi bara ta extraordinära påståenden för givet? Du ser inget problem med detta? Människor ser älgar hela tiden men vi vet också att det finns älgar. Därför finns det kanske ingen egentlig anledning att misstro Greta 82 när hon är tillbaka från skogspromenaden och säger att hon såg skogens konung. Men ska vi verkligen inte börja tvivla när hon kommer tillbaka och säger att hon såg en gigantisk eldsprutande drake. Jag tog här ett exempel på något som jag antar att du inte tror på bara för att belysa problematiken.
Det är som sagt en enorm skillnad på vardagliga fenomen som vi vet existerar och sådana som det inte finns någon tillförlitlig evidens för.
Det är som sagt en enorm skillnad på vardagliga fenomen som vi vet existerar och sådana som det inte finns någon tillförlitlig evidens för.
Nej, jag menar bara det jag skrev. Det var en undran om huruvida inte hjärnan kan ta fel även vid åsynen av vad man tycker är en älg.
En eldsprutande drake skulle för det första orsaka brand (om det nu inte regnade väldigt mycket vid tillfället), och dessutom bör man kanske sinnesundersöka en 82-åring som kommer med ett sådant påstående, då det är en vanlig ålder att ha dragit på sig allehanda demens-sjukdomar och liknande.
Jag varken tror eller inte tror på drakar, eftersom jag aldrig har utsatts för något som fått mig att behöva göra ett ställningstagande i den frågan.
Min poäng är i vilket fall logisk i mina naiva ögon. D.v.s. om ingen syns i trappan, men jag hör att någon går i den, så torde det vara något osynligt som går i trappan. Spöke, ande, vad du nu vill kalla det.
Enligt min teori som jag tidigare nämnde, skulle det bara vara en spricka i tiden, och den för mig osynliga blev antagligen lika skrämd av mig de första gångerna. Men som sagt, det är en teori, inte en sanning.