Citat:
Ursprungligen postat av Namemelater
Om personen i fråga är helt säker på att det den sett är ett spöke skulle jag rådgiva personen till att gå till psykolog/läkare, ja!
Jag resonerar så att hur stor är chansen att min vän har gjort ett misstag / spöken finns
enligt mig är det troligare att min vän gjort ett misstag än att spöken finns!
man kan också väga in hur stor ändring i det jag tror mig veta jag måste göra för att den nya bilden av verkligheten ska fungera.
Tycker du det är mer givet att tro på din vän än att säga han gjorde nog ett misstag?
Okej, det förklarar ju lite mer. Du är alltså mer benägen att tro att en nära vän som för övrigt verkar helt normal plötsligt har drabbats av någon sorts selektiv schizofreni, än att han såg vad han säger att han såg, om det rör sig om paranormala saker?
(Menar inte att lägga ord i munnen på dig eller att vara dryg, notera frågetecknet!)
Jag är också lagd åt hållet att jag letar inom de "vanliga" referensramarna först och främst, för som jag tidigare skrev: jag skriker ju inte "spöke!" så fort något mystiskt sker. Frågan är väl för min del huruvida detta är korrekt eller inte. Det kanske är en onödig omväg, s.a.s., d.v.s. att först leta efter vedertagna förklaringar, men nog skulle jag göra det ändå.
Jag skulle snacka med vännen och gå igenom olika möjligheter, och om det inte skulle finnas någon förklaring som går att förklara med det man lärde sig i skolan, och vännen för övrigt är trovärdig, inte brukat hallucinogener vid tillfället och inte är desorienterad eller har andra problem med perceptionen, så skulle jag godta spöket, svar ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Här handlar det nog mycket om sannolikheter och vad vi vet om världen idag. Så mycket talar emot spökens existens och framförallt har vi ingen evidens för. Men om vi fortsätter med sannolikheter.
Låt mig tydliggöra med ditt exempel.
Säg att du är ensam hemma och hör de där fotstegen i trappan. Du får kalla kårar och upplever det som att det är någon där och ser efter men det är ingen där. Nu kan vi börja rada upp troliga naturliga förklaringar. En av de troligaste är att du helt enkelt hört fel och misstagit knarret för ljud av fotsteg.
Som jag nämnde tidigare är våra sinnen mycket bedrägliga. Kan också vara så att du inte tänkte på hur ljudet lät i början utan direkt "kände" att någon var där och sedan fyllde din hjärna i ett falskt minne åt dig med fotstegsljudet i stället för knarrandet.
Sen finns det en uppsjö andra naturliga förklaringar som skulle vara mer sannolika en att det skulle röra sig om ett spöke. Detta eftersom spökförklaringen strider så mycket mot det vi vet om världen idag. Ta en riktigt absurd långsökt naturlig förklaring. Säg att en drängfull Mikael Persbrandt lyckas smyga in i ditt hus, staplar halvvägs upp trappan för att sedan inse att han befinner sig i fel bostad, vänder på klacken och smyger ut igen.
Även den förklaringen är nästan oändligt mer sannolik än spökförklaringen på grund av den kunskap vi idag besitter. Tänk då hur lång listan över naturliga förklaringar kan göras.
Intressant!
Jag undrar en sak i detta specifika fallet, eftersom jag har fått höra just det du skriver, men om jag sitter i ett rum med en trappa, är fysiskt ensam och hör ett steg i trappan, så anser jag (måhända naivt och självbedrägligt) att det var ett fotsteg jag hörde. Vi kan vända på steken, så kanske du förstår mitt resonemang:
Om
du skulle sitta i ett rum med en trappa, och andra människor är fysiskt närvarande på en annan våning, och någon av dessa börjar gå i trappan, då hör du väl direkt att någon går i trappan? Man misstar väl inte ljudet av fotsteg för trä som "sätter sig"? Detta har åtminstone aldrig hänt mig, så jag kan inte förstå varför det skulle vara så bedrägligt åt det andra hållet.
Jag får för övrigt inte kalla kårar längre när jag hör fotsteg i en viss trappa, jag har accepterat att den trappan - i mina ögon helt uppenbart - brukas av någon/något som jag inte kan se. Jag blir alltså inte uppskärrad av det, sneglar möjligtvis lite för att se om man kanske kan få en skymt av vad-det-nu-må-vara, men inte mer än så, och inte heller ökas längre min puls ens, vad gäller just denna specifika trappa.
Ditt exempel med den kände skådespelaren var ju roande, men faller på sin egen orimlighet: dels skulle jag se honom, dels skulle det höras i dörren (som för övrigt alltid är låst), dels skulle han i det tillståndet antagligen ge åtskilliga andra ljud ifrån sig, och dessutom skulle det lukta alkohol. Det sistnämnda skulle jag definitivt reagera på, jag känner alkohol-lukt ofantligt lätt eftersom jag är nykter alkoholist. Den enda lukt jag misstagit för alkohol är lukten av påsk/jul-must.
Men jag förstår att det bara var ett exempel. Dock inte ett rimligt sådant.
Den kunskap vi idag besitter borde väl ändå ses som ganska bristfällig, eller har jag fel? Det är dessutom otroligt svårt att få nya insikter/kunskaper om man bara pekar på de som är allmänt vedertagna så fort något händer.
De flesta tror exempelvis inte längre att jorden är platt, men det gjorde majoriteten för inte så värst längesen. Jag har själv en teori som skulle förklara både spöken och UFOs och även deras långa historia, men då blir det väldigt OffTopic, om jag skulle förklara den teorin.
Det finns väl massvis av dokumentationer av paranormala fenomen, det är bara det att dessa inte accepteras. Jag skulle själv vilja jämföra detta med uppfattnings-ändringen om huruvida jorden är rund eller platt, men vill absolut inte förringa eller göra mig löjlig över benhårda skeptiker, det bara förbryllar mig att man måste ha så jävla absolut vattentäta bevis när det kommer till paranormala fenomen, men inte när det kommer till andra saker. Om jag exempelvis skulle säga "Jag såg en älg när jag var ute i skogen", så skulle få människor ifrågasätta detta och komma med en massa andra, mer trovärdiga förklaringar, men om jag skulle säga att jag såg något mer obskyrt, låt säga en halvtransparant dam som försvann bakom ett träd, då skulle det låta helt annorlunda.
Skulle inte sinnena kunna lura oss lika mycket i älg-fallet, eller i vilket fall som helst, då man ser eller hör något? Eller luras sinnena enbart vid "övernaturliga" händelser?
Med all respekt.