2012-12-18, 21:07
Medlem
Norrbottenss avatar
Vad är det som får oss att ibland bli så rörda av en musiksnutt eller poesi?

Jag kan förstå att man blir emotionell och upprymd när vi kramas eller sover bredvid någon. Mycket av det kan man säga att biologin ligger bakom. Någon sorts 'bonding' människor emellan.

Men vår 'kärlek' till sådant som man inte ens kan röra. Vad är det?

Välkomna att spekulera vilt eller tillhandahålla rå fakta.
Citera
2012-12-18, 22:11
Medlem
carlankas avatar
Texter är väl för att det beskriver en känsla som man haft eller har som man inte kunnat beskriva men som beskrivs för en.

Toner kan väll bara att det låter behagligt och att man gillar det.
Konstigt...
Citera
2012-12-30, 23:06
Medlem
nnnipzs avatar
Undrar jag med, ibland kan jag bli helt i extas av vissa låtar!

Tänk dig en full tjej 18 år som hör en houselåt på en förfest x100 + E. Och detta bara på grund av inspelad musik.
Citera
2012-12-30, 23:27
Medlem
Rohats avatar
Gogglade lite och kolla youtube. Hitta föreläsningar om musik och hjärnan på library of congress konto.
Det lär finnas mer info och dokumentärer men detta är ju en start. Det är ju ett komplicerat ämne.

http://www.youtube.com/user/LibraryOfCongress/videos?query=music+and+the+brain
Citera
2012-12-31, 00:00
Medlem
Rohats avatar
Lite egna tankar.

Musik är ju en sorts information eller stimuli vi måste förhålla oss till om vi tar del av det.
Precis som tal och skrift och visuell konst. Vad tycker jag om detta, är det ett hot, något bra osv.

En fråga som jag tycker är intressant är vad som gör att vi tycker om viss musik och inte annan. Vad gör att vi tycker om vissa stycken eller föredrar det framför ett annat?

Att vi blir påverkade är kanske inte särskilt konstigt men däremot vad som påverkar värderingen av detta. En känsla, det här är bra. Vart kmr den från?
Citera
2012-12-31, 03:57
Medlem
Norrbottenss avatar
Tack Rohat för länken.

Ska kolla på filmerna och försöka återkomma med något som eventuellt kan driva diskussionen framåt.
Människor och musik, två av mina favoritämnen.
Känns som att det kan finnas mycket för mig att lära här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in