Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-18, 18:26
Medlem
Nu har jag blivit allt mer förbannad. Jag har läst och lurkat Flashback i många år, och det har de senaste åren börjat gå upp för mig: Jävlar vad Flashback är eftersatt teknologiskt sett.

Eftersatt teknologiskt sett, säger ni? Men alla andra liknande forum på nätet då, de är ju inte bättre? Nej, klart de inte är. Men det är snart 2013, och datorkapaciteten, bandbredden och framförallt de tekniska standarderna har tagit enorma kliv framåt. Det är banne mig dags att Sveriges största diskussionsforum uppgraderar sig! Och inte med nya lustiga smileys, eller med något nytt hippt färgtema. Jag har nämligen tröttnat på:
  • Att behöva byta sida bara för att jag nått slutet? Tröttsamt när man skummar stora trådar. Ge mig dynamisk inladdning!
  • Att läsa varenda liten skitkommentar. Jag läste för en stund sedan en tråd om ett väldigt aktuellt ämne med 1000-tals inlägg, där det tillkom flera nya varje minut. Måste jag läsa alla? Kan jag inte på något sätt kunna filtrera inlägg som är mindre "värda"?
  • Att ha en helt värdelös överblick över forumet som helhet.

Det som antagligen stör mig mest är att jag vet att det är gammal mjukvara som används. Herregud. Låt oss medlemmar styra upp det! Jag bidrar gärna med kodandet (ja, jag jobbar med "data"). Skapa ett Github/Bitbucket/whatever-konto för Flashback 2.0!

Jag KAN ju bara inte vara ensam om att tycka såhär? Är det fler som tycker som jag? Har ni ytterligare punkter som kan förbättras rejält?
Citera
2012-12-18, 18:31
Medlem
Cpt-Gaish-Wayzs avatar
Om Flashback fixar dynamisk inladdning under 2013, då blir jag en glad pöjk
Citera
2012-12-18, 18:37
Medlem
mrnitrouss avatar
Nej du är inte ensam. Jag håller med
Citera
2012-12-18, 18:38
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jävel!
Det som antagligen stör mig mest är att jag vet att det är gammal mjukvara som används. Herregud. Låt oss medlemmar styra upp det! Jag bidrar gärna med kodandet (ja, jag jobbar med "data"). Skapa ett Github/Bitbucket/whatever-konto för Flashback 2.0!
Jo tjena, det skulle ju kännas väldigt betryggande med tanke på säkerheten och anonymiteten.
Citera
2012-12-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jo tjena, det skulle ju kännas väldigt betryggande med tanke på säkerheten och anonymiteten.

Open source = säkrare om många är involverade. (För du är ingen förespråkare av "security by obscurity" hoppas jag?)
Citera
2012-12-18, 18:55
Medlem
eXtremos avatar
Vem skall avgöra om ett inlägg är "mindre värt" än ett annat? I en demokrati som har yttrandefrihet så skall ingen bedöma vem som har åsikter värda mer än andra.
Citera
2012-12-18, 19:02
Tekniker
kookamungas avatar
Nej, forumet kommer inte bli open source.

Däremot tar vi gärna emot förslag på förbättringar. Vi har många planer och jobbar för fullt med förbättringar, det är dock långt ifrån allt som vanliga användare märker av.

Dynamisk laddning av trådar kan man såklart fixa. Om tillräckligt många tycker att det är en bra idé kommer en moderator att lägga fram förslaget i Outlaw, därefter röstar en styrgrupp om idén skall kasseras eller om den bör tilldelas en prioritet på 1-5. Sedan placeras det in i en av tre kategorier beroende på hur omfattande funktionen är. Till slut så implementeras det, när beror på omfattning och prioritet.

Det finns många saker där som väntar på att bli implementerade, så förvänta er många förbättringar under 2013.
Citera
2012-12-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vem skall avgöra om ett inlägg är "mindre värt" än ett annat? I en demokrati som har yttrandefrihet så skall ingen bedöma vem som har åsikter värda mer än andra.
Den här tråden skapade jag egentligen inte i syfte att diskutera detaljimplementationer eller algoritmer. Men, jag tror att det finns utrymme för att snabbt kunna få fram de mer intressanta inläggen i en tråd - utan att för den sakens skull dölja undan övriga. Valen är många, och det är något som i så fall kanske hade kunnat experimenteras fram. Ett system som känner av vilka inlägg som den TROR du gillar, baserat på jämförelsen mellan vad du gillar och vad andra gillar?

Snälla, blås inte av diskussionen av en sådan här sak bara för att du på avstånd tror att det kan vara krångligt. Då kommer vi inte framåt.
Citera
2012-12-18, 19:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jävel!
Snälla, blås inte av diskussionen av en sådan här sak bara för att du på avstånd tror att det kan vara krångligt. Då kommer vi inte framåt.
Jag tar inte avstånd för att det kan vara svårimplementerat. Jag tar avstånd för att du vill betygsätta åsikter och ståndpunkter, vilket är demokratiskt ö h t.

Det du vill få fram med detta är att vissa åsikter skall värderas högre än andra, vilket hela Flashbacks syfte vänder sig emot.
Citera
2012-12-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kookamunga

Däremot tar vi gärna emot förslag på förbättringar. Vi har många planer och jobbar för fullt med förbättringar, det är dock långt ifrån allt som vanliga användare märker av.

Dynamisk laddning av trådar kan man såklart fixa. Om tillräckligt många tycker att det är en bra idé kommer en moderator att lägga fram förslaget i Outlaw, därefter röstar en styrgrupp om idén skall kasseras eller om den bör tilldelas en prioritet på 1-5. Sedan placeras det in i en av tre kategorier beroende på hur omfattande funktionen är. Till slut så implementeras det, när beror på omfattning och prioritet.

Det finns många saker där som väntar på att bli implementerade, så förvänta er många förbättringar under 2013.

Skulle det vara intressant att kika på en funktion där användarna får förslag på trådar,
baserat på deras eget användande av flashback?

(alltså, för er som inte vet vad jag skriver om. Om man kikar på mycket trådar på flashback
som handlar om knyppling eller öl, så dyker det upp förslag på trådar som avhandlar bland
annat öl eller knyppling, eller drycker eller handarbete, osv, osv. )
Citera
2012-12-18, 19:15
Medlem
Citat:
Okej. Hur kunde jag inbilla mig något så dumt. Usch. Fast intressant, med tanke på vad "eXtremo" skrev tidigare om demokrati.

Citat:

Bra. För sidan behöver hänga med (som alla siter ska göra). Det jag är ute efter är att gränssnittet - som är väldigt clunky i jämförelse mot vad det *kan* vara - kommer ur vägen. Jag ska kunna läsa igenom stora trådar utan att få för mycket "bök". Alla små skitinlägg vill jag på något sätt kunna minska ned i de trådar där jag bara vill läsa om huvudsakerna.

Sen vet jag egentligen inte hur bra stödet är för tablets & mobiler, men där gäller det definitivt att vara up-to-date.
Citera
2012-12-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag tar inte avstånd för att det kan vara svårimplementerat. Jag tar avstånd för att du vill betygsätta åsikter och ståndpunkter, vilket är demokratiskt ö h t.

Det du vill få fram med detta är att vissa åsikter skall värderas högre än andra, vilket hela Flashbacks syfte vänder sig emot.

Absolut. Fast jag drar direkt paralleller till vår egna demokrati. Där vissa säger: "Hennes åsikt gillar jag!" Så en röst innebär ju faktiskt att man tycker att ett annat inlägg är bra, eller hur?

Och som sagt, alternativet är ju ett system som räknar ut vad den tror du gillar för inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in