2005-04-25, 00:50
Medlem
jockelos avatar
Hmm, jag har läst två olika påståenden från två olka källor.
Jag tycker att ett svart hål inte borde skymma vad som finns bakom eftersom det kröker ljuset runt sig!

Från susning.nu
"Ett svart hål kan inte skymma någon stjärna, efterson det kröker ljuset runt sig"

Från Stjärnrummet.com
"Man har funnit platser i universum som när de fotograferats visar områden där det inte finns en enda stjärna inom ett visstområde där annars stjärntätheten är stor. det förklaras då med att det finns ett svart hål som täcker bakgrunden och inte släpper igenom något ljus"

Kan nåston reda ut detta åt mig ?
Citera
2005-04-25, 01:25
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Hmm, jag har läst två olika påståenden från två olka källor.
Jag tycker att ett svart hål inte borde skymma vad som finns bakom eftersom det kröker ljuset runt sig!

Från susning.nu
"Ett svart hål kan inte skymma någon stjärna, efterson det kröker ljuset runt sig"

Från Stjärnrummet.com
"Man har funnit platser i universum som när de fotograferats visar områden där det inte finns en enda stjärna inom ett visstområde där annars stjärntätheten är stor. det förklaras då med att det finns ett svart hål som täcker bakgrunden och inte släpper igenom något ljus"

Kan nåston reda ut detta åt mig ?
Ljuset böjs runt det svarta hålet så stjärnorna som ligger bakom syns längs med kanten på hålets händelsehorisont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in