2012-12-18, 03:05
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Hej!

Är novis på området o visste knappt om tråden hörde hemma i juridik, droger, medicin eller varstans.
Nåväl:

ska flyga från usa till sverige,
tänkte köpa någon form av sömnmedel så jag dels kan ha på flyget, och dels hjälpa mig med att komma i rätt balans (tidszonmässigt) när jag väl är på plats i Sverige.
Nog för att det är receptfritt i USA men då kanske det inte är receptfritt i Sverige? Vad gäller då i tullen?

exempel på sömnmedel som är aktuella kan vara:

http://www.cvs.com/shop/product-detail/CVS-Liquid-Melatonin-Extra-Strength-Nighttime-Sleep-Aid-5-mg-with-Lemon?skuId=802565

eller

http://www.cvs.com/shop/product-detail/CVS-Nighttime-Sleep-Aid-Tablets?skuId=531509

Nu kanske dessa är ultramessov-prylar men jag vet som sagt inte
Citera
2012-12-18, 03:45
Medlem
usb3s avatar
Den första du länkar är nog helt ok att ta in då det är ett kosttillskott.

Den andra är jag mer tveksam till då det verkar vara en insomningstablett.
Citera
2012-12-18, 10:12
Medlem
Metacognition.s avatar
Första länken:
Innehåll enligt hemsidan:
Water, Citric Acid, Natural & Artificial Flavoring, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Sucralose, Artificial Coloring (Yellow No. 5).

Andra länken:
Doxylamine Succinate 25 mg. Det är en antihistamin alltså ingen fara. Finns inte på FASS men kan vara läkemedelsklassat.

Ser inte ut att vara något kraftfullt.
Citera
2012-12-18, 18:13
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Första länken:
Water, Citric Acid, Natural & Artificial Flavoring, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Sucralose, Artificial Coloring (Yellow No. 5).

Andra länken:
Doxylamine Succinate 25 mg. Det är en antihistamin alltså ingen fara. Finns inte på FASS men kan vara läkemedelsklassat.

Ser inte ut att vara något kraftfullt.

Tackar,

ponera att man skulle bli tagen,
inget allvarligt eller, spela dum typ?
Citera
2012-12-18, 19:24
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
Tackar,

ponera att man skulle bli tagen,
inget allvarligt eller, spela dum typ?
Ja precis och om det inte är narkotikaklassat skulle jag inte vara orolig. Tullen har numera befogenheter att förstöra hälsofarliga varor om det skulle räknas som det. Blir det taget kommer du få ett brev hem där det står att du kan göra anspråk på sakerna annars förstörs det.
Citera
2012-12-19, 00:37
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Hej!

Är novis på området o visste knappt om tråden hörde hemma i juridik, droger, medicin eller varstans.
Nåväl:

ska flyga från usa till sverige,
tänkte köpa någon form av sömnmedel så jag dels kan ha på flyget, och dels hjälpa mig med att komma i rätt balans (tidszonmässigt) när jag väl är på plats i Sverige.
Nog för att det är receptfritt i USA men då kanske det inte är receptfritt i Sverige? Vad gäller då i tullen?

exempel på sömnmedel som är aktuella kan vara:

http://www.cvs.com/shop/product-detail/CVS-Liquid-Melatonin-Extra-Strength-Nighttime-Sleep-Aid-5-mg-with-Lemon?skuId=802565

eller

http://www.cvs.com/shop/product-detail/CVS-Nighttime-Sleep-Aid-Tablets?skuId=531509

Nu kanske dessa är ultramessov-prylar men jag vet som sagt inte

Innehållsförteckningen på Ditt melatonin verkar sakna verksam substans, men i Sverige tillhandahålls melatonin (i depottabletter) enbart i receptbelagd form som ett sömnmedel vid namn Circadin, medan det i flera andra länder, däribland USA, får säljas helt fritt som kosttillskott.

Doxylamine är en lugnande och sömngivande antihistamin, som inte tillhandahålls i Sverige, men som även den kräver recept för att få brukas i Sverige.

Införsel från USA är tillåtet för tre månaders förbrukning, vid de fall man kan styrka medicinskt ändamål och personligt bruk. Melatonin och doxylamine tarvar således antingen recept eller läkarintyg för att få införas i landet, eftersom de klassas som läkemedel här.

Citat:
Ursprungligen postat av Läkemedelsverket

Vilka regler gäller för införsel av läkemedel till Sverige för mig som privatperson?

...Du som reser från ett land utanför EES får vid varje inresa till Sverige föra in läkemedel för personligt bruk motsvarande högst tre månaders förbrukning.

Du ska alltid kunna styrka medicinskt ändamål och personligt bruk

Du ska alltid kunna styrka att läkemedlet lagligen har erhållits för medicinskt ändamål och personligt bruk. Detta kan för receptbelagda läkemedel visas till exempel genom att läkemedlet är försett med en apoteksetikett med ditt namn, ett recept eller ett läkarintyg.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/
Citera
2012-12-19, 04:35
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmely
Innehållsförteckningen på Ditt melatonin verkar sakna verksam substans, men i Sverige tillhandahålls melatonin (i depottabletter) enbart i receptbelagd form som ett sömnmedel vid namn Circadin, medan det i flera andra länder, däribland USA, får säljas helt fritt som kosttillskott.

Doxylamine är en lugnande och sömngivande antihistamin, som inte tillhandahålls i Sverige, men som även den kräver recept för att få brukas i Sverige.

Införsel från USA är tillåtet för tre månaders förbrukning, vid de fall man kan styrka medicinskt ändamål och personligt bruk. Melatonin och doxylamine tarvar således antingen recept eller läkarintyg för att få införas i landet, eftersom de klassas som läkemedel här.

Grymt informativt! Tack fan!
Citera
2012-12-21, 00:20
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Grymt informativt! Tack fan!

Varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera