Citat:
Ursprungligen postat av TravezHilton
Fan jag kommer inte ihåg formeln för att beräkna steady state!
Kan någon hjälps mig med detta?
Såhär ser problemet ut.
1. Man tar 600mg av ett medel var 7e dag, medlet har en halveringstid på 15 dagar. Vilken dag når man max?
2. Ännu mer krångligt. man tar 300mg uppdelat en var tredje dag och nästa var 4e sedan var 3e och var 4e osv... Halveringstiden är fortfarande samma 15 dagar. Men nu blir det ju ojämna intervaller, en med 4 dagars mellanrum och en med 3 dagar och så fortsätter det. Vilken dag når man max nu?
Finns det ens nån formel för problem 2? Eller adderar man bara det 2 intervallerna så det blir 600mg var 7e dag? Fast det blir ju inte samma lixom.
Fan, detta och sannolikhetslära har blåst bort från mitt minne, är ju sällan jag använder det i vardagen.
Fast det är lätt när man kan det minns jag iaf

För att svara på problem 2. Ja det går att lösa men det kräver rätt mycket jobb att plocka fram en sådan. Eftersom det är varannan så utnyttjar man egenskaperna av udda och jämna tal till att exempelvis plocka fram en sådan. Men lättast vore att bara använda formeln för fall 1 och sägas att den är approximativt lika fall 2. Vilket är fallet!
Men vi kan studera problem 1 lite, det är hyffsat avancerat men inte omöjligt. Först börjar vi med att bestämma att vi beskriver problemet med en exponentialfunktion som man "itererar" sig fram. Även kallat rekursion. Vi beskriver först förändringen mellan injektion 1 och injektion två. Vi tittar alltså på hur många mg prepp vi har i kroppen en viss tid och hur denna mängd beter sig mellan våra två injektioner. Vi studerar då detta fall.
Egentligen löser vi problemet genom att skapa en differentialekvation som i sin tur resulterar i en exponentialfunktion men för enkelhetens skull vet vi redan att mg prepp i kroppen avtar exponentiellt. Vet du inte exakt vad exponentiellt innebär föreslår jag att du tar dig en titt på wikipedia.
p = s·2^(-t/h)
- Där p är preppet i kroppen efter en viss tid t.
- Där s är startvärdet av preppet i kroppen.
- Där t är tiden i dagar vi tittar på just precis då.
- Där h är halveringstiden.
I vårt fall börjar vi ju med 600mg, då är alltså s = 600. Vi vet att halveringstiden är 15 dagar så h = 15.
Vi har då formeln:p = 600·2^(-t/15)
Vill vi veta mängden i kroppen efter 4 dagar så sätter vi t = 4. Då får vi värdet på p. Låt oss prova och kolla hur mycket prepp det finns i kroppen efter 4 dagar.
p = 600·2^(-4/15) ≈ 500
Alltså 4 dagar efter första injektionen har vi 500mg kvar i kroppen. Men vad händer då dag 7? Då lägger vi ju till ytterligare 600mg prepp igen. Det är detta som gör beräkningen hyffsat svår. Vi kan då skapa en tabell som beskriver mängden prepp.
p₁ = 600
p₂ = 600·2^(-7/15)+600
Alltså direkt vid första injektionen är det 600mg prepp i kroppen, sedan direkt vid andra injektionen så har de 600mg man injicerade vid första minskat exponentiellt.
Vi ser ju att:
600·2^(-7/15) ≈ 434
Alltså direkt efter andra injektionen har vi cirka 1034mg i kroppen eftersom vi adderade 600mg till. Tanken är här alltså att vi skall se ett mönster! Vi studerar injektion 3 men börjar först med att skriva om mönstret och tittar sedan på hur injektion tre kan se ut.
p₁ = 600
p₂ = 600·2^(-7/15)+600
Notera att 600 = p₁
p₁ = 600
p₂ = p₁·2^(-7/15)+p₁
p₃ = p₂·2^(-7/15)+p₁
p₄ = p₃·2^(-7/15)+p₁
...
...
pₓ = p_(x-1)·2^(-7/15)+p₁
Vi kallar 2^(-7/15) för a
Då ser vi att:p₁ = 600
p₂ = p₁·a+p₁
p₃ = p₂·a+p₁
p₄ = p₃·a+p₁
...
...
pₓ = p_(x-1)·a+p₁
Studera p₄ och uttrycker p₄ i termer av p₁.
p₄ = p₃·a+p₁ ⇔
p₄ = (p₂·a+p₁)a+p₁ ⇔
p₄ = ((p₁·a+p₁)·a+p₁)a+p₁ ⇔
p₄ = (p₁·a²+p₁·a+p₁)a+p₁ ⇔
p₄ = p₁·a³+p₁·a²+p₁·a+p₁
Vi ser att mönstret är en geometrisk summa. Geometriska summor går rätt enkelt att lösa' men kan inte förklara lösningsmetoden här. I vilket fall får vi att:
p₄ = p₁(1-a⁴)/(a-1)
Alltså blir:
p_n = p₁(1-aⁿ)/(a-1)
Där a = 2^(-7/15)
I det allmänna fallet gäller alltså att:p_n = p₁(1-aⁿ)/(a-1)
a = 2^(-i/h)
i = injektionsfrekvensen
h = halveringstiden
p_n = mängden prepp i kroppen vid injektion nummer n