2012-12-17, 21:19
Bannlyst
I Frankrike råddes jag att inte dricka kranvattnet. Bara en liten del av Gran Canaria har drickbart, svensktrakter i Spanien har odrickbart, jag gissar ett det gäller stora delar av södra EU och många I-länder. Heta delar av USA har samma problem, en del har dubbla vattensytem. Det erinrades då det samlades pengar till VA för U-länder. Och denna fråga hör inte hemma i de trådarna.

Ser det lite märkligt ut att samla till VA långt bort när I-länder inte ens kan klara rent vatten själva?
Citera
2012-12-17, 21:41
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-Person
...
Ser det lite märkligt ut att samla till VA långt bort när I-länder inte ens kan klara rent vatten själva?

Grejen är väl den att folket i I-länder oftast har råd att skaffa vatten på annat sätt (typ köpa buteljerat), medan människor i U-länder tvingas dricka smutsigt vatten som de blir sjuka av, för att inte dö av uttorkning.
Citera
2012-12-17, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zhirgoyt
Grejen är väl den att folket i I-länder oftast har råd att skaffa vatten på annat sätt (typ köpa buteljerat), medan människor i U-länder tvingas dricka smutsigt vatten som de blir sjuka av, för att inte dö av uttorkning.
Det är en skillnad och fråga om pengar
Citera
2012-12-18, 02:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Om spädbarnsdödligheten pga dåligt vatten inom EU skulle stå i proportion till den i t ex Indien skulle c:a 500 ungar dö per dag. Gör det det? Om inte så har vi inte lika stora problem som de.

Fast vi ska inte kaxa oss för mycket för det, vattnet är inte jättebra ens på alla håll i Sverige. Det var bara några dagar sedan jag hörde något på radion om att vår vattenkvalitet på många håll var mest tomt skryt. Återkommer i den frågan efter lite sömn och jobb.
Citera
2012-12-18, 06:15
Medlem
Fast mycket handlar ju om behandlingen. Kranvatten i t.ex. Spanien brukar vara drickbart i meningen inte farligt, däremot klorerat till den grad att det smakar bassängvatten.

Drickbart = Ja, gott = nej.
Citera
2012-12-18, 12:27
Medlem
Jag tycker vi borde köra någon slags insamling så att vi kan sända riktiga toaletter till UK. Jag har aldrig besökt någon annan del av den civiliserade världen där man måste hota, be och tigga sin toalett om att spola. Vad fan handlar det om?
Citera
2012-12-18, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast mycket handlar ju om behandlingen. Kranvatten i t.ex. Spanien brukar vara drickbart i meningen inte farligt, däremot klorerat till den grad att det smakar bassängvatten.

Drickbart = Ja, gott = nej.
Även där det är klart drickbart officiellt och utan bismak, släpas det hem en massa köpvatten som ofta är sämre har det visat sig. På Mallorca sa de att man ska köpa men kranvattnet hade ingen bismak. Gran Canaria ska till större delen var odrickbart, men har alltså bara bismak och är hälsosamt?
Citera
2012-12-18, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Jag tycker vi borde köra någon slags insamling så att vi kan sända riktiga toaletter till UK. Jag har aldrig besökt någon annan del av den civiliserade världen där man måste hota, be och tigga sin toalett om att spola. Vad fan handlar det om?
För att inte tala om Turkiet med hål i golvet, eller har dom slutat med det?
Citera
2012-12-19, 00:48
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Även där det är klart drickbart officiellt och utan bismak, släpas det hem en massa köpvatten som ofta är sämre har det visat sig. På Mallorca sa de att man ska köpa men kranvattnet hade ingen bismak. Gran Canaria ska till större delen var odrickbart, men har alltså bara bismak och är hälsosamt?

Jag förstår inte. Är du emot att vi samlar in pengar till människor utan rent vatten eller är du bara sur på människor som köper buteljerat vatten?
Citera
2012-12-19, 00:53
Bannlyst
Jag påpekar att det samlas in pengar till rent vatten som vi inte har själva ens.
Citera
2012-12-19, 17:55
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Jag påpekar att det samlas in pengar till rent vatten som vi inte har själva ens.

Men det har vi ju! Bara det att inte alla har det i kranen.
Citera
2012-12-19, 20:32
Medlem
Spookasems avatar
Citat:
Som redan sagts, det har vi ju! Och om det nu mot förmodan var någon svensk som skänkte bort en slant till denna insamling samtidigt som de inte har rent kranvatten så var det uppenbarligen något de ville göra, så vad är problemet? Provoceras du av andras förmåga till empati eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in