2012-12-17, 20:01
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Ok, jag vet inte om de försvinner men jag har ett problem. Har ett vanligt mastercard utan möjlighet till kredit. Jag har märkt denna månad och månaden innan att jag haft negativa belopp på mitt konto. Min fråga är hur detta är möjligt?

Jag kontrollerade för ett par dagar sedan mitt konto och hade då ett par hundralappar kvar som disponibelt belopp. Handlade lite mat och enligt mina beräkningar borde jag haft omkring hundralappen kvar (är student med dyrt boende så har svårt att få några pengar över i slutet på månaden...). Men idag när jag kollade kontot har jag -200kr !?

Jag tycker det är märkligt, eftersom jag var säker på att jag hade disponibla pengar kvar och dessutom inte har möjlighet att övertrassera eller ta kredit.

Jag såg på listan över överföringar att det nu dragits pengar från en krogrunda för flera veckor sedan. Kan det ha något med det att göra? Men kan man inte lita på vad som står under "disponibelt"? Trodde iom att det finns två belopp ett "saldo" och ett "disponibelt" att kontot höll koll på pengar som var låsta efter tidigare köp och alltså visade pengar man faktiskt kan använda under disponibelt...

Sorry för lång text, men detta stör mig och inträffade som sagt också förra månaden. Varför?!
Citera
2012-12-17, 20:11
Bannlyst
Kan det vara så att kortgivaren har debiterat årsavgiften för ditt kort?
Citera
2012-12-17, 20:14
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Kan det vara så att kortgivaren har debiterat årsavgiften för ditt kort?

Det är en möjlighet. Vad kostar ett vanligt mastercard årligen? Men det syns inget i tansaktionerna som tyder på det, utan är bara andra typer av poster.
Citera
2012-12-17, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten
Det är en möjlighet. Vad kostar ett vanligt mastercard årligen? Men det syns inget i tansaktionerna som tyder på det, utan är bara andra typer av poster.
Tyvärr jag vet inte kostnaden för detta, mitt kostar 0 kronor men det är ett speciellt gruppavtal.
Citera
2012-12-17, 22:54
Medlem
klinger75s avatar
vissa kostnader kan vara lång fördröjning på så det är inte omöjligt att det är din krogrunda som kommer upp nu .
mitt råd är att använda kontanter till dylika aktiviteter av flera anledningar.
Citera
2012-12-20, 07:28
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
vissa kostnader kan vara lång fördröjning på så det är inte omöjligt att det är din krogrunda som kommer upp nu .
mitt råd är att använda kontanter till dylika aktiviteter av flera anledningar.

Jo, jag tänker mig att det var det som satte mig back. Men tänker ändå att men borde kunna lita på det disponibla beloppet som anges. Jag ska ju egentligen inte kunna övertrassera alls... och ja kontanter brukar vara standard men ibland orkar man inte ta ut eller så är utgången spontan
Citera
2012-12-20, 09:35
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten
Jo, jag tänker mig att det var det som satte mig back. Men tänker ändå att men borde kunna lita på det disponibla beloppet som anges. Jag ska ju egentligen inte kunna övertrassera alls... och ja kontanter brukar vara standard men ibland orkar man inte ta ut eller så är utgången spontan

Du kan inte alltid lite på det disponibla beloppet. Det beror sannolikt på att (i detta fallet) krogen gjort en täckningskontroll/reservation av det belopp du handlat för. Reservationen ligger kvar ett visst antal dagar och har företaget inte "samlat in" sina transaktioner under dessa dagar släpps reservationen och pengarna blir tillgängliga igen. Hinner du då göra av med pengarna kan kontot övertrasseras när krogen senare faktiskt debiterar ditt konto (samlar in transaktionerna) för köpet.
Citera
2012-12-20, 11:24
Medlem
Det där brukar hända mig lite titt som tätt.
Kan ha 2000:- kvar ena gången jag kollar, nästa dag när jag kollar har jag säg 1800:- kvar, utan att ha använt kortet någonting under perioden.

Förstod efter ett tag att det var transaktioner jag gjort tidigare som inte drogs från kontot förräns senare, två-tre dagar efteråt..

Detta har gjort att jag i vissa månadsslut fått negativ balans på kontot, skitsvårt att försöka planera det i minsta detalj. Och även fast jag direkt för över pengar från sparkontot så fick jag för någon vecka sedan ett argt brev från någon nisse på min bank där det stod typ "Ditt konto har en negativ balans. Då detta är femte gången år 2012, ber vi dig att hålla koll på detta, det är en förutsättning för att få ha bankkonto hos oss."

Blir så jävla förbannad på det där, borde verkligen vara så att beloppet man ser på sin internetbank, mobilbank eller kontoutdrag, verkligen är det belopp som finns kvar. Sen kan transaktionerna dras i bakgrunden när fan dom vill.

Ska jag behöva bli hotad att bli uppsagd av banken, bara för att visa skitbutiker har sketna kortläsare eller att dom är offline halva dagarna.. Trots att man för över pengar så fort man bara kan också.

Det värsta var ändå för några år sedan då jag gick gymnasiet och hade endast studiemedel.
Då jag var student skulle jag inte betala någon kortavgift och det hade fungerat bra förut, men en månad drog idioterna en kortavgift ändå, vilket gjorde att jag hamnade på typ 9 kronor minus.
Fick ett argt samtal av någon prinskorv på banken. Även där hotade dom med att säga upp kontot.
Blev så jäkla förbannad på dem, så jag svor åt mannen i luren och sa att han kunde stoppa upp kortavgiften i arslet, sen klickade jag bort honom.

Dagen efter ringde han upp och jag förväntade mig en ursäkt, men icket.
Fick något halvdant svar om att det var ett automatiskt systemfel, men att jag ändå var HÖGST ansvarig för att bibehålla positiv balans på kontot.

Frågade honom om detta då innebar att jag var tvungen att hålla uppsikt på kontot dygnet runt och kunna tankeläsa för att se kommande transaktioner som jag inte ens ska ha. Svaret var inte ett rakt ja, men mellan raderna så var det så man skulle göra ja.. Idioter.
Citera
2012-12-20, 21:22
Medlem
Var glada att ni inte har Handelsbanken, övertrasseringsränta på min 100kr debiteras från första krona det blir negativt på kontot, oavsett hur kort tid.

Bankens föreslagna "lösning" var att föra anteckningar på alla köp som görs med kortet. Principiellt en bra grej, men i praktiken halvt omöjligt att bokföra varenda liten glasspinne eller parkeringsavgift man betalar.
Citera
2012-12-20, 21:38
Medlem
Plasticsmiless avatar
Samma sak här,hade 2 k på kontot igår, tog ut en hundralapp kontant och handlade middag för ca 100 kr. När jag kollade kontot igår kväll hade jag 200 kr kvar.
Visar sig att det är saker som blivit dragna på kortet flera dagar sen blir debiterade flera dagar efter.Så jävla irriterande.
Dock inte varit med om det förut,bara senaste 2-3 månaderna det drabbat mig?
Dom borde dra pengarna samma dag man handlar för dom!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in