2012-12-19, 22:37
Medlem
krmtms avatar
jag har allt på externa diskar, dubbla backups på allt, och vissa grejer 3 backups, separerade från varandra geografiskt sett. brukar köra 500gb eller 1tb storlek på diskarna.

datorns startup disk med alla program speglas med timemachine via usb dagligen så om den lägger av så kan jag stoppa i den andra, utan längre driftstopp.

har en extra 1tb hårddisk i datorn utöver starupdisken som fungerar som en mellanhand mellan kameran och de externa diskarna.

har inget automatiserat system än då jag inte riktigt bestämt mig hur jag vill att det ska skötas, tips mottages på smidiga lösningar!

printade bilder sparas torrt och svalt i kartongerna som fotopapprena kommer i. större printar förvaras i papp-rör och de som är monterade på t.ex kapaskiva får väl hängas upp på väggen för att ta minst skada
Citera
2013-01-06, 15:25
Medlem
Chozos avatar
Internt på datorns disk, back-up på en extern och tar oftast inte bort dem från minneskortet innan jag har dem på två andra ställen. Blir nog att investera i en NAS (http://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage) under året, pga mer kraschsäkert.
Citera
2013-01-06, 15:58
Medlem
Kheperas avatar
På extern hårddisk men backar framförallt upp på SmugMug (som samarbetar med Amazon ifråga om lagring).
Citera
2013-01-06, 16:26
Medlem
Prowler-s avatar
Hela arkivet bränns på dvd-rw, en kopia på extern disk och en kopia av dom "viktigaste" också på USB.
Citera
2013-01-06, 17:09
Moderator
rotadents avatar
Jag har bilderna på datorn på en disk som inte är startdisken, sen har jag allt på en NAS med två speglade diskar. Så det är tre ställen som bilderna finns på. Förhoppningsvis räcker det. Egentligen borde min NAS stå någon annanstans så att den klarar sig om huset brinner ned, men riktigt så långt har jag inte orkat gå.
Citera
2013-01-07, 11:51
Medlem
Mrkicklings avatar
USB låter inte så bra, har kanske 100gb bilder, det ligger på en 2tb hårddisk. har lite backup på en 160gb hårddisk också.
Citera
2013-01-07, 20:41
Medlem
similes avatar
Jag kör på min stationära dator och extra back-up i en 2TB extern HDD
Citera
2013-01-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gristass
Tycker du det är bättre att ha dem på extern hårddisk än att kopiera dem till CD?
Jag skulle inte lägga något viktigt på en CD eller DVD då de känns allt för känsliga. Repor, belysning med solljus (UV) etc och sedan kan det vara kört. Att Sony m fl dessutom slutar tillverka optiska läsare kanske talar för att den typen av lagringsmedia inte är något att räkna med på längre sikt.
Externa hårddiskar med Raid-koppling (speglade kopior) känns mer tryggt för min del.
Citera
2013-01-07, 21:35
Medlem
TheBurdens avatar
På hårddisken. Vid omformatering så flyttar jag över dem på ett USB-minne eller laddar upp dem på internet. Men jag formaterar sällan om en dator och har aldrig varit med om att en hårddisk har kraschat. Skulle heller inte vara världens största förlust om jag skulle förlora dem. Inte direkt så att mitt liv hänger på det, liksom.
Citera
2013-01-09, 18:33
Medlem
Mrkicklings avatar
Jag har dock varit med om att ett halvårs bilder har försvunnit (bland annat foton från en resa till nya zeeland). Farfar lyckades putta ned den på golvet och den gick sedan inte att använda. Jag lyckades få tillbaka vissa bilder från ett återskapat minneskort men från och med nu så har jag alltid Backup!
Citera
2013-01-09, 20:16
Medlem
skogshomos avatar
Lägger bilderna i d:/, sen direkt in på min externa disk och till sist ut på en dvd-skiva
Citera
2013-01-17, 12:06
Medlem
Rickenbacker69s avatar
På en separat hårddisk (alltså inte den jag använder till allt annat), samt regelbundet kopierade till en extern hårddisk.

Brände dem till cd-skiva förut, men det känns inte aktuellt längre. Dels är det ju inget framtidsformat (kommer förmodligen inte att gå att läsa skivorna om 20-30 år) och dels håller brända skivor i bästa fall kanske 10 år, förmodligen mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in