Citat:
Ursprungligen postat av mariekexet1
Räcker hennes vittnesmål i en rättegång?
Dom har DNA på mig, behöver dom något mer bevis?
Om jag blir dömd, hur länge tror ni straffet blir? och kan hon
kräva skadestånd?
Ok, för att svara på frågorna.
Ja, bevisningen är hållbar. Hennes vittnesmål (hon var förvisso full [?], men bör ändå tillräknas tillit) i kombination med hennes DNA på dina fingrar innebär att åklagaren kommer ha det relativt enkelt att bevisa din skuld. Hade det varit en tjej från krogen kunde det ha blivit svårare, men då det är din dotter finns det inte något legitimt skäl att ha hennes slidsekret på dina händer.
Det är svårt att säga hur långt straffet kommer att bli, då det ju sker en helhetsbedömning av hela situationen. Dels hur grovt brottet var, dels om det finns några förmildrande omständigheter. Våldtäkt mot barn har en straffskala på 2-6 år. Man hamnar inte i den övre delen av skalan om brottet inte är synnerligen grovt, vilket detta brott inte var. Så du kommer att hamna i den nedre delen. Då straffvärdet kommer att överstiga 12 månader, så är det fängelse som väntar vid en fällande dom.
Sexuellt utnyttjande kan det landa i. Men då du penetrerade din dotter med ett finger så är det en handling som jämställs med samlag, vilket innebär att det är reglerna om våldtäkt som slår till.
Skadestånd kan utkrävas av dig. Hur stort detta kommer att vara vill jag inte spekulera i. Men det kan absolut utgå om hon yrkar det.
Mitt råd till dig är att kontakta TR:n och be rätten att förordna en offentlig försvarare, så att du inte sitter ensam under huvudförhandlingen. Bevisen är starka. Du kan alltid neka, men om du inte har en väldigt bra förklaring så kommer du inte att komma undan. Det som kan påverkas dock är straffets längd samt storleken på skadeståndet.
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Så om jag förstår det rätt så blir det våldtäkt mot barn pga att han är pappa till flickan. Tack för klargörandet!
Precis, samt att dottern inte har fyllt 18 år ännu. Hade hon varit 18 år hade det rubricerats som en vanlig våldtäkt.