2012-12-17, 17:48
Medlem
Man-At-Armss avatar
Har du några exempel på filmer du gillar nästan bara för nostalgin?

För mig är polisskolan - filmerna ett exempel. Jag såg de tre,- fyra första som barn och kan inte sluta småle när filmerna visas på TV, trots att jag inte tycker de är bra. Bortsett från den första som faktiskt är helt ok

Hur stark inverkan har den nostalgiska känslan när det gäller vissa av era favoritfilmer?

För mig kan den vara väldigt stark, till exempel förknippar jag barndomshändelser med vissa scener ur äldre filmer; Hur jag och en kompis gapade av beundran när vi såg de fräcka specialeffekterna i Terminator 2, eller hur förkrossad jag blev när E.T. låg där grå och jävlig i ett dike.
Citera
2012-12-17, 17:57
Medlem
Alla Disney-filmer är ju väldigt nostalgiska. Även om man inte tycker att de är lika underhållande i nuläget så är det ändå väldigt mysigt att titta på dem.
Citera
2012-12-17, 19:39
Medlem
Lejonkungen - Favoritfilmen när jag var liten och den sorligaste barnfilmen jag har sett. Kommer från en tid då Disney inte visa skräp och hade inga problem med att visa sterotyper på tv.
Citera
2012-12-17, 22:34
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random42
Lejonkungen - Favoritfilmen när jag var liten och den sorligaste barnfilmen jag har sett. Kommer från en tid då Disney inte visa skräp och hade inga problem med att visa sterotyper på tv.

Äh, de visar fortfarande stereotyper fast inte sådana du tänker på.

Lejonkungen är dock en väldigt bra film och jag kommer själv ihåg att jag såg mycket på den som liten. Men de filmer som väcker mest nostalgi hos mig är "Vem dödade Roger Rabbit", "Musse Piggs Julsaga" (eller vad den nu hette) och framförallt VM-krönikan ifrån 94 som jag såg om och om igen tills bandet blev utslitet.
Citera
2012-12-17, 22:44
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
framförallt VM-krönikan ifrån 94 som jag såg om och om igen tills bandet blev utslitet.

Haha, oj vad många gånger jag såg den VM-krönikan när jag var liten, underbara minnen.

Annars är mina främsta nostalgiska barndomsminnen utan tvekan Ensam Hemma 1 och 2, som jag för övrigt köpte i Blu-ray förra veckan, så de filmerna ska jag ta och se om den här veckan. Det passar verkligen bra så här i juletider.
Citera
2012-12-17, 23:08
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Haha, oj vad många gånger jag såg den VM-krönikan när jag var liten, underbara minnen.

Annars är mina främsta nostalgiska barndomsminnen utan tvekan Ensam Hemma 1 och 2, som jag för övrigt köpte i Blu-ray förra veckan, så de filmerna ska jag ta och se om den här veckan. Det passar verkligen bra så här i juletider.

Ja, Ensam Hemma 1 har man också sett. Även Santa Clause eller Nu är det jul igen som den heter på svenska är något som ger minnen ifrån lillejulafton och uppesittarkväll tillsammans med föräldrarna, glögg, julmust och julgodis. Får rysningar bara jag tänker på det.
Citera
2012-12-18, 09:51
Medlem
ilmurtinos avatar
För mig är det nog Con Air och The Rock. Såg dem då jag var ganska liten men jag kommer ihåg att jag tyckte att det var det fräckaste jag någonsin sett. Det var speciellt populärt i skolan bland alla andra kids som inte fick våldsamma filmer för sina föräldrar Dessutom görs inte den typen av filmer längre vilket gör det extra nostalgiskt. Har dem nu på Bluray och det är extra gött att dra på dem en fredag med några vänner och berg av snacks.
Citera
2012-12-18, 18:33
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jurassic Park är en film, såg den ett par gånger på bio. Såg den sedan på VHS riktigt många gånger.
Citera
2012-12-19, 17:30
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilmurtino
För mig är det nog Con Air och The Rock. Såg dem då jag var ganska liten men jag kommer ihåg att jag tyckte att det var det fräckaste jag någonsin sett. Det var speciellt populärt i skolan bland alla andra kids som inte fick våldsamma filmer för sina föräldrar Dessutom görs inte den typen av filmer längre vilket gör det extra nostalgiskt. Har dem nu på Bluray och det är extra gött att dra på dem en fredag med några vänner och berg av snacks.

Har också Con Air. Såg den säkert 20 gånger när jag var mindre. Satt alltid med händerna för ögonen när Steve Buscemi sjunger en sång i polen eller var han sitter. The Rock såg jag aldrig men hade istället Die Hard I. Jäklar vad grymma de var.

Sen är såklart alla Disney-filmer med. Och Ivanhoe.
Citera
2012-12-19, 18:22
Medlem
Petterrors avatar
Mio min mio!
Gick varm i vhs spelaren i min barndom.
Citera
2012-12-19, 21:47
Medlem
Ensam hemma, Jurassic park, Tango and Cash och Big trouble in little China. Fyra riktigt nostalgiska filmer för mej
Citera
2012-12-19, 23:41
Medlem
DelGriffiths avatar
Film: allmänt -> Film: listor och rekommendationer

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto