2012-12-17, 12:12
Medlem
h4cked4lifes avatar
Tja köpt en volvo v70 2007, nu vägrar skiten starta... Batteriet är laddat och bilen har ju inte många år på nacken. Tror att det inte kommer soppa till motorn därav att den tjurar? Men kan jag felsöka själv? Och hur och vad skall man börja med? Det blir ju en dyr historia att lämna in på verkstad.

Förövrigt brukar väl bilar hata vintrarna

Samt kan man kontakta den privatperson jag köpte bilen av och höra. Bilen har ju full verkstadshandbok och alla stämplar. Gått 16.000.

Ödmjuka hälsningar.
Citera
2012-12-17, 12:16
Medlem
BigBillyBongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4cked4life
Tja köpt en volvo v70 2007, nu vägrar skiten starta... Batteriet är laddat och bilen har ju inte många år på nacken. Tror att det inte kommer soppa till motorn därav att den tjurar? Men kan jag felsöka själv? Och hur och vad skall man börja med? Det blir ju en dyr historia att lämna in på verkstad.

Samt kan man kontakta den privatperson jag köpte bilen av och höra. Bilen har ju full verkstadshandbok och alla stämplar. Gått 16.000.

Ödmjuka hälsningar.

Tänder den alls när du försöker starta den?
Citera
2012-12-17, 12:18
Medlem
Matte__s avatar
Du får ju beskriva vad som händer, hur det låter osv.
Citera
2012-12-17, 12:20
Medlem
JasonVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4cked4life

Ödmjuka hälsningar.

Tyvärr bara att lämna in,om du inte kan köra diagnos själv..
Citera
2012-12-17, 12:30
Medlem
Bilen är sex år gammal och har gått 16 000 mil!
Du får väl lämna in den på service.
Citera
2012-12-17, 13:01
Medlem
Lämna in. Köp inte en sån ny bil om du inte har råd att lämna in på verkstad.
Citera
2012-12-17, 14:02
Medlem
Lugini3s avatar
Verkstad, det behöver inte vara så dyrt att ställa en diagnos. Sen vad det eventuellt kostar att laga är en annan fråga.

Eftersom det inte verkar hända någonting så kom jag att tänka på om nyckeln tappat minnet så den inte vill starta.
Citera
2012-12-17, 18:23
Medlem
Det var nån annan här på FB som hade ett liknande problem med sin Volvo, och det visade sig vara en säkring till bensinpumpen som hade gått. Så kolla "proppskåpet"!
Citera
2012-12-17, 20:41
Medlem
Megaforces avatar
Först och främst. Kolla vilka felkoder som kommer upp. Kommer det inga felkoder så måste man kolla säkringarna till framförallt databoxen mm.

Är dessa hela så får man kolla upp larmet.

Motorelektroniken på dessa bilar är såpass avancerad att om det finns något fel på motorn så brukar man alltid få någon form av felmeddelande. Det är relativt få fel som inte ger felkod.
Citera
2012-12-17, 22:56
Medlem
Jmns avatar
Som någon över mig skrev, titta så att alla säkringar är hela. Det är väldigt lätt hänt att t.ex. bränlepumpssäkringen går. Om alla säkringar är hela, så kan du se om bilen startar med startgas. Startar den med startgas, då får inte bilen tillräckligt med bränsle. Om inte bilen startar på startgas så är det troligtvis något fel med tändsystemet på bilen

/ JMN
Citera
2012-12-17, 23:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Det enklast du kan göra är att lyssna om bränslepumpen går eller inte.
Ställ dig på knä vid något av bakhjulen och böjd dig ner och lyssna om pumpen går när din kompis vrider på tändningen (ej startmotor).
Den bör gå 2-3 sekunder iaf.
Citera
2013-01-02, 22:30
Medlem
h4cked4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det var nån annan här på FB som hade ett liknande problem med sin Volvo, och det visade sig vara en säkring till bensinpumpen som hade gått. Så kolla "proppskåpet"!

Tack som fan, ingen tanke på att det kunde vara en säkring. Nu har jag bytt och visst fan startar den
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in